• Anonym

Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)

Hej,

Trodde jag hade koll på det här med relationer - det är ju bara att prata med varandra så löser sig allt. Eller hur?

Men nu blev allt bara fel.

Denna "långhelg" fyllde jag jämnt. Inget speciellt egentligen - inget stort firande utan bara de obligatoriska släktningarna.

Sambon hade antytt att han hade lite bekymmer med present till mig eftersom han ville lägga så mycket pengar - och för ett par veckor sen lades ett varsel på hans arbetsplats vilket KAN komma att påverka vår ekonomi. Jag sa att han skulle göra det som kändes bäst. Jag väntar mig ingen dyr present men jag vill inte att du ska behöva snåla och känna att du ger bort något du egentligen inte vill ge mig. Så sa jag.

Jag började ju undra vad han gick och tänke på...

Ett par dagar innan min födelsedag fick jag en UNDERBAR blomma i förskott. Helt fantastisk är den (och jag tror den kostade några hundralappar - om vi nu ska prata pengar).

Så kom födelsedagen. Hade lite ångest dagarna innan för att så många ringde och sa att de inte kunde komma - var ledsen över det helt enkelt.

Svärföräldrarna var på besök för övrigt. Jag låg och väntade en stund (ca 1 timme) i sängen efter att sambon gått upp. Tänkte att han kanske skulle komma in o gratta mig på sängen. Ingen kom och jag hörde hur alla åt frukost i köket...

Jag gick upp för jag ville ju inte sitta helt själv och äta frukost. Sambon hade tydligen tänkt ge mig sovmorgon och var på väg in till mig med ett paket - men jag var ju uppe så jag gick inte och la mig igen.

Paketet öppnade jag vid frukostbordet.

Det var en hushållsvåg.
    En fin digital en. En ordentlig uppgradering från den analoga som jag fått av min mamma.

Jag blev INTE glad och hade lite bekymmer att hantera situationen med svärföräldrarna stirrande på mig.

"vad bra - då kan jag ju väga köttfärsen" säger jag...

Sambon ser troligtvis att jag inte ler så stort. Han börjar babbla om att det är för att jag tycker det är så roligt att baka bröd (inte sant - jag bakar för att jag har tid att spara pengar på det viset).

Resten av dagen förlöper ganska smärtfritt. Hela förmiddagen försöker jag undvika min sambo för jag blir bara ledsen när jag tänker på vad jag fått. PÅ eftermiddagen kommer gäster och det blev riktigt trevligt.

På natten kan jag inte sova utan jag ligger och gråter och somnar först vid 2-tiden.

Det ska nämnas här också att vi har haft OTALIGA samtal om att han inte delar sitt liv med mig utan får mig att känna mig som en hushållerska (jag går hemma för tillfället).

Är jag löjlig? Otacksam? Girig?

Jag vill inte tro det - för jag kan helt ärligt säga att om jag bara fått blomman och inget paket så hade jag inte blivit såhär besviken. Och vågen var fin så jag hade säkert uppskattat den om jag fått den förra året, eller om jag fått den av ett syskon eller mina föräldrar.

Hur resonerar resten av världen?
    Är det OK att ga bort köksartiklar till sin älskade på en jämn födelsedag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 15:03
    Tack för alla hjälpande ord.

Jag är en tjej med förväntningar i ett förhållande som kräver lite jobb. Jag vet nu, vilket jag var inee på från början oxå, att min besvikelse inte handlar om presenten i sig utan om att jag inte tycker att min sambo förstår mig.

Vi har börjat prata och reda i det. Vågen är tillbakalämnad och även om fokus hamnat lite väl mycket på födelsedagspresenten så tror jag att vi snatr är på rätt väg med resten också.

Har sagt så många gånger vad som behöver ändras i förhållandet för att jag ska må bättre - och samtidigt har jag försökt få honom att berätta vad jag kan göra från min sida för att få honom att må bättre - han har inga svar tyvärr...

Det här var en droppe som närapå fick bägaren att rinna över. Jag tror att det kan vara början på en positiv spiral det här - kanske är han mer intresserad av att lyssna på mig och att själv säga till om vad som behöver ändras på nu efter att han "fått tillbaks" en present. Jag vet att det satte fart på hans tankar ialla fall.

• Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)
  • Anonym (lilja)

kan väl också dra till med en historia...
    Jag var ihop med mitt ex i 5,5 år och han tyckte födelsedagar vara ganska oviktiga och inget de firade stort i deras familj. Visst, vi är alla olika men jag förklarade ganska snart att jag tycker det är viktigt, jag förväntar mig en present och bli firad för vi gör så i min familj. När min födelsedag kom under dessa 5 år vi var ihop så åkte jag ofta hem till min familj (bodde utomlands då) just för att bli firad och sen blev jag kanske lite firad av min pojkvän när jag kom hem men det var inte alltid han hade kort utan jag fick nästan påminna honom...på min 25 års dag..så fick jag köpa min egen present. Det tyckte jag var dåligt. han hade inte 'hunnit' ut på stan medans jag menar på att han visste att jag fyllde år EN gång om året och då tycker jag man kan palla sig ut på stan tyå helgen innan och köpa en present, jag skiter i vad! Men nu fick jag iaf ca 600 spänn (jag hade hans kreditkort i hans namn men det stod mitt namn på men han fick räkningen) och handlade kläder. han tyckte det var skitbra för då fick ju jag vad jag ville!! och jag tyckte 'tja det funkar väl'. men innerst inne tänkte jag bara 'for fuck sake'...kan jag någon gång få något som jag önksat mig? som kom HELT från hans egen fantasi? när jag faktiskt ansträngde mig för att fira hans födelsedag och köpte fina presenter till honom. Nej, han var fruktansvärt envis på den punkten att eftersom han inte tyckte det var viktigt med fölsedag så skulle jag minsann inte heller tycka det var viktigt. Men är det viktigt för mig så är det och jag vill ha present, punkt slut.
    Min nuvaranda vet att det är viktigt och jag har fått fina presenter. det är inte priset som är det viktiga, jag vill bara att en jävla dag om året är alldeles min!

• doradora
    Anonym skrev 2009-05-25 10:06:58 följande:
    Hej,Trodde jag hade koll på det här med relationer - det är ju bara att prata med varandra så löser sig allt. Eller hur?Men nu blev allt bara fel.Denna "långhelg" fyllde jag jämnt. Inget speciellt egentligen - inget stort firande utan bara de obligatoriska släktningarna.Sambon hade antytt att han hade lite bekymmer med present till mig eftersom han ville lägga så mycket pengar - och för ett par veckor sen lades ett varsel på hans arbetsplats vilket KAN komma att påverka vår ekonomi. Jag sa att han skulle göra det som kändes bäst. Jag väntar mig ingen dyr present men jag vill inte att du ska behöva snåla och känna att du ger bort något du egentligen inte vill ge mig. Så sa jag.Jag började ju undra vad han gick och tänke på... Ett par dagar innan min födelsedag fick jag en UNDERBAR blomma i förskott. Helt fantastisk är den (och jag tror den kostade några hundralappar - om vi nu ska prata pengar).Så kom födelsedagen. Hade lite ångest dagarna innan för att så många ringde och sa att de inte kunde komma - var ledsen över det helt enkelt.Svärföräldrarna var på besök för övrigt. Jag låg och väntade en stund (ca 1 timme) i sängen efter att sambon gått upp. Tänkte att han kanske skulle komma in o gratta mig på sängen. Ingen kom och jag hörde hur alla åt frukost i köket...Jag gick upp för jag ville ju inte sitta helt själv och äta frukost. Sambon hade tydligen tänkt ge mig sovmorgon och var på väg in till mig med ett paket - men jag var ju uppe så jag gick inte och la mig igen.Paketet öppnade jag vid frukostbordet.Det var en hushållsvåg.En fin digital en. En ordentlig uppgradering från den analoga som jag fått av min mamma.Jag blev INTE glad och hade lite bekymmer att hantera situationen med svärföräldrarna stirrande på mig."vad bra - då kan jag ju väga köttfärsen" säger jag...Sambon ser troligtvis att jag inte ler så stort. Han börjar babbla om att det är för att jag tycker det är så roligt att baka bröd (inte sant - jag bakar för att jag har tid att spara pengar på det viset).Resten av dagen förlöper ganska smärtfritt. Hela förmiddagen försöker jag undvika min sambo för jag blir bara ledsen när jag tänker på vad jag fått. PÅ eftermiddagen kommer gäster och det blev riktigt trevligt.På natten kan jag inte sova utan jag ligger och gråter och somnar först vid 2-tiden.Det ska nämnas här också att vi har haft OTALIGA samtal om att han inte delar sitt liv med mig utan får mig att känna mig som en hushållerska (jag går hemma för tillfället).Är jag löjlig? Otacksam? Girig?Jag vill inte tro det - för jag kan helt ärligt säga att om jag bara fått blomman och inget paket så hade jag inte blivit såhär besviken. Och vågen var fin så jag hade säkert uppskattat den om jag fått den förra året, eller om jag fått den av ett syskon eller mina föräldrar.Hur resonerar resten av världen?Är det OK att ga bort köksartiklar till sin älskade på en jämn födelsedag?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 15:03Tack för alla hjälpande ord.Jag är en tjej med förväntningar i ett förhållande som kräver lite jobb. Jag vet nu, vilket jag var inee på från början oxå, att min besvikelse inte handlar om presenten i sig utan om att jag inte tycker att min sambo förstår mig.Vi har börjat prata och reda i det. Vågen är tillbakalämnad och även om fokus hamnat lite väl mycket på födelsedagspresenten så tror jag att vi snatr är på rätt väg med resten också.Har sagt så många gånger vad som behöver ändras i förhållandet för att jag ska må bättre - och samtidigt har jag försökt få honom att berätta vad jag kan göra från min sida för att få honom att må bättre - han har inga svar tyvärr...Det här var en droppe som närapå fick bägaren att rinna över. Jag tror att det kan vara början på en positiv spiral det här - kanske är han mer intresserad av att lyssna på mig och att själv säga till om vad som behöver ändras på nu efter att han "fått tillbaks" en present. Jag vet att det satte fart på hans tankar ialla fall.
    jag tycker att det var fånigt att bli ledens/sur över det. Känns som om du bara var ute efter en dyr present och inte något köpt med omtanke. Hn gav dej antagöigen vågen just för att du baka bröd och ahn trodde naturligtvis att du gillar att göra det
  • Anonym (my)

förstår dig precis.. när jag fyller år vill jag ha något som bara är till mig, mig ,mig,, låter inte bra men så är det...  själv fyllde jag 29 i fredags (22/5) och det enda jag fick var en blomma från min mamma,,,,  min MAN tänkte minsann inte ens på att jag fyllde år men det blev ett herrans liv iallafall,,,,, för varför kan inte han oxå tänka på något efter 13 år ihop.... hm  hade jag fått en billig jävla parfym eller en blomma så vet jag iallafall att han tänkt lite men ack ack så fel...

• Anonym

Hey, jag fick en strykbräda i 20-års present av mitt X.......

i 25 års present fick jag en tatuering av min nuvarande pojkvän...på honom (visst, innehållandes mitt namn), men ändå?!

Idag garvar jag bara åt det men man börjar ju undra vad som rör sig i grabbarnas skallar *flin*

• amalie79

Ja, alltså, man kommer ju från olika världar, men att bli uppvaktad med blomma och present och sen bli besviken finns inte i min värld. Där är man tacksam för att man blir ihågkommen av sin partner, men det är väl olika...

• Anonym (duh)
    Sawalee skrev 2009-05-25 14:46:52 följande:
    När jag fyllde år för några år sedan så önskade jag mig en morgonrock av min man. Hur svårt kan det va?jag fick - ett 3-pack trådlösa telefoner, en ficklampa och en pokerhandbok.En MORGONROCK!!! jag hittade ingen och de var så dyra på NK. Vem går till NIK för att köpa en morgonrock????Kan tillägga att jag var höggravid.Sen kom motiveringen till varje sak.* 3- telefoner så att vi skulle kunna en telefon tillgänglig överallt i vårt nya hus och så att jag inte skulle behöva leta nu med en bebis på armen och att HAN själv skulle börja svara mer i telefonen, när typ svärmor ringer.* ficklampa så att han skulle kunna se på vinden när hah skulle gå in och flyttrensa som han hade lovar länge...* pokerhandbok så att jag skulle kunna lära mig mer om poker nu när jag hade börjat spela.Vad säger man????_efter det så har jag faktiskt fått bättre och personliga presenter ... typ massage eller spa.
    Massage eller spa är väl inte mer personligt än de andra sakerna du fick. Med dom presenterna hade han ju tänkt till och det fanns en personlig anledning till att han köpte just dom grejerna. Massage eller spa köper man ju till vemsomhelst, när man inte orkar anstränga sig. Däremot är det ju dyrare med massage, och skönare - men inte mer personligt!
  • MinaFinaste
    SuzR skrev 2009-05-25 13:55:18 följande:
    what??!!!!ett stort grattis från mig på den stora dagen. kanske din man planerar ngt speciellt men vill inget säga?
    Tackar :D Nu är klockan snart 8 och än har inget hänt och jag tvivlar på att det kommer hända något heller....
  • MinaFinaste
    skruttan76 skrev 2009-05-25 14:18:20 följande:
    Grattis på fördelsedagen! Han planerar nog något tills i kväll. Ts Prata me din sambo han kan ju ha kvittot kvar så kan du lämna tillbaka vågen o sedan välja något som du vill ha.
    Tack tack :D
  • Themis

Har man varit tydlig med vad man önskar sig och det är ekonomiskt rimligt så inte hade jag varit nöjd med en hushållsattiralj, den hade han fått i skallen.

Men nu är det ju det där med att vara tydlig också, och det är många kvinnor skitdåliga på.

Eftersom jag känner min man går jag hellre och köper viktiga saker själv, han får gärna ge mig ett restaurangbesök eller så men jag HATAR den inställning som t ex min mamma har, nämligen att man inte kan köpa smycken till sig själv, dem ska man få av sin man...

BULLSHIT säger jag och shoppar det jag vill ha.

Det finns ingen som fixar det lika bra som du själv och alla de bästa prylarna i mitt liv har jag fixat själv.

• Anonym

så kan jag känna också ibland, att jag blir besviken över presenter från maken. Vet att han INTE tycker om att köpa presenter för han vet aldrig vad han ska hitta på men man tycker att han kunde anstränga sig en gång per år i alla fall. Begär absolut inga dyra presenter men att de ska komma från hjärtat. Ett år på alla hjärtans kom han med EN trisslott.....jag hade hellre velat ha choklad och blommor. I fjol på jul åkte han och panikköpte en klapp för att han råkade få syn på ett paket som jag köpt till honom...fick en väckarklocka. Om han inte sett paketet hade han inte köpt någon julklapp alls. Jag har hintat att parfym eller smycken går alltid hem flera gånger.

kommer ihåg den första presenten jag fick av honom...på våran ettårsdag som f ö var min 30årsdag. Han kom då med ett påslakanset i present.

Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)