• Anonym

Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)

Hej,

Trodde jag hade koll på det här med relationer - det är ju bara att prata med varandra så löser sig allt. Eller hur?

Men nu blev allt bara fel.

Denna "långhelg" fyllde jag jämnt. Inget speciellt egentligen - inget stort firande utan bara de obligatoriska släktningarna.

Sambon hade antytt att han hade lite bekymmer med present till mig eftersom han ville lägga så mycket pengar - och för ett par veckor sen lades ett varsel på hans arbetsplats vilket KAN komma att påverka vår ekonomi. Jag sa att han skulle göra det som kändes bäst. Jag väntar mig ingen dyr present men jag vill inte att du ska behöva snåla och känna att du ger bort något du egentligen inte vill ge mig. Så sa jag.

Jag började ju undra vad han gick och tänke på...

Ett par dagar innan min födelsedag fick jag en UNDERBAR blomma i förskott. Helt fantastisk är den (och jag tror den kostade några hundralappar - om vi nu ska prata pengar).

Så kom födelsedagen. Hade lite ångest dagarna innan för att så många ringde och sa att de inte kunde komma - var ledsen över det helt enkelt.

Svärföräldrarna var på besök för övrigt. Jag låg och väntade en stund (ca 1 timme) i sängen efter att sambon gått upp. Tänkte att han kanske skulle komma in o gratta mig på sängen. Ingen kom och jag hörde hur alla åt frukost i köket...

Jag gick upp för jag ville ju inte sitta helt själv och äta frukost. Sambon hade tydligen tänkt ge mig sovmorgon och var på väg in till mig med ett paket - men jag var ju uppe så jag gick inte och la mig igen.

Paketet öppnade jag vid frukostbordet.

Det var en hushållsvåg.
    En fin digital en. En ordentlig uppgradering från den analoga som jag fått av min mamma.

Jag blev INTE glad och hade lite bekymmer att hantera situationen med svärföräldrarna stirrande på mig.

"vad bra - då kan jag ju väga köttfärsen" säger jag...

Sambon ser troligtvis att jag inte ler så stort. Han börjar babbla om att det är för att jag tycker det är så roligt att baka bröd (inte sant - jag bakar för att jag har tid att spara pengar på det viset).

Resten av dagen förlöper ganska smärtfritt. Hela förmiddagen försöker jag undvika min sambo för jag blir bara ledsen när jag tänker på vad jag fått. PÅ eftermiddagen kommer gäster och det blev riktigt trevligt.

På natten kan jag inte sova utan jag ligger och gråter och somnar först vid 2-tiden.

Det ska nämnas här också att vi har haft OTALIGA samtal om att han inte delar sitt liv med mig utan får mig att känna mig som en hushållerska (jag går hemma för tillfället).

Är jag löjlig? Otacksam? Girig?

Jag vill inte tro det - för jag kan helt ärligt säga att om jag bara fått blomman och inget paket så hade jag inte blivit såhär besviken. Och vågen var fin så jag hade säkert uppskattat den om jag fått den förra året, eller om jag fått den av ett syskon eller mina föräldrar.

Hur resonerar resten av världen?
    Är det OK att ga bort köksartiklar till sin älskade på en jämn födelsedag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 15:03
    Tack för alla hjälpande ord.

Jag är en tjej med förväntningar i ett förhållande som kräver lite jobb. Jag vet nu, vilket jag var inee på från början oxå, att min besvikelse inte handlar om presenten i sig utan om att jag inte tycker att min sambo förstår mig.

Vi har börjat prata och reda i det. Vågen är tillbakalämnad och även om fokus hamnat lite väl mycket på födelsedagspresenten så tror jag att vi snatr är på rätt väg med resten också.

Har sagt så många gånger vad som behöver ändras i förhållandet för att jag ska må bättre - och samtidigt har jag försökt få honom att berätta vad jag kan göra från min sida för att få honom att må bättre - han har inga svar tyvärr...

Det här var en droppe som närapå fick bägaren att rinna över. Jag tror att det kan vara början på en positiv spiral det här - kanske är han mer intresserad av att lyssna på mig och att själv säga till om vad som behöver ändras på nu efter att han "fått tillbaks" en present. Jag vet att det satte fart på hans tankar ialla fall.

• Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)
  • dosedumman86

Jag är inte den som e den! Men av min förra sambo fick ja en mobil som hans syster fick via jultidningar, tror ni ja grät? Hade verkligen gjort allt för hans julklappar fast ja bara hade studiemedel!

• Anonym (JoJo)

Men...hur gammla är ni?Grinar för att ni inte får det paket du vill ha?Va fan var glada att ni får något...Fjantit tycker jag att det är!

• Sawalee

Anonym (duh) skrev 2009-05-25 19:43:14 följande:

Massage eller spa är väl inte mer personligt än de andra sakerna du fick. Med dom presenterna hade han ju tänkt till och det fanns en personlig anledning till att han köpte just dom grejerna. Massage eller spa köper man ju till vemsomhelst, när man inte orkar anstränga sig. Däremot är det ju dyrare med massage, och skönare - men inte mer personligt!
    Jo men det var något som jag hade önskar mig och behövde efter att ha fött två barn. De andra presenterna var ju liksom mer till Honom på sätt och vis.
  • Jambosana

Anonym (JoJo) skrev 2009-05-25 20:53:40 följande:

Men...hur gammla är ni?Grinar för att ni inte får det paket du vill ha?Va fan var glada att ni får något...Fjantit tycker jag att det är!
    Du är fjantig. Varför i hela friden ska man nöja sig med någon med så låg ambitionsnivå?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-25 10:56:28 följande:
    Nja, i början av min "bak-karriär" så led jag ordentligt och blev mest arg av att baka - inte var det roligt inte. Och att jag gör det för att spara pengar är ingen hemlighet - vi har tilloch med räknat på det tillsammans för att se om det var lönt att jag fortsatte kämpa... det blir halva priset per limpa faktiskt Bakade första limpan för 10 månader sedan...Jo, han hade "tänkt till" men det måste ha gått snett nånstans - för jag är en tjej som sätter STOOORT värde på jämställdhet och gör ingen hemlighet av att jag tycker man ska dela på hemarbetet. Och till hemarbete hör även att byta till vinterdäck och slipa köksbordet.Det är lite av mitt signum - vi delar på allt jobbigt för att få lika mycket roligt båda 2.Så HUR tänkte han?
    Men om du går hemma och han jobbar så är det väl mer än rätt att du gör mer hemma?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-25 14:14:05 följande:
    Du har rätt - i tankarna har jag redan gått vidare.Just nu är jag bara diskussionslysten Jag klurar på hur jag ska göra allt bra mellan oss igen - jag har faktiskt redan pratat med honom och vi har börjat reda i röran. Han är en underbar man och jag är väldigt medveten om att anledningen till att jag inte trivs i förhållandet just nu till stor del är mitt eget ansvar. Men jag behöver hans hjälp för att "fixa" det. Vi kommer att greja det. Vi får snart lite skjuts på vägen vad gäller en del av problemen men vi får samtidigt nya utmaningar serverade... men trots att vi inte är gifta så har vi lovat varandra att alltid vara tillsammans och det kommer vi att vara Angående presenten:Det var tur att svärföräldrarna var här. Det gjorde att jag höll mig från ämnet flera dagar och fick lite perspektiv till det hela. Kanske inte tillräckligt - men jag har inte skällt på honom i alla fall Gråtit har vi båda gjort och jag har fått förklaringar till hur det blev som det blev. Även om jag inte förstår riktigt så känns det mycket bättre - för nu vet jag att det var hans 3:hands val till present och att han hade lagt ned MASSOR med tid och energi på att ordna en annan sak som "sket sig". Så nu vet jag att han faktiskt HAR koll på vad jag uppskattar och han hade tänkt på allt sånt.Vågen är tillbakalämnad - utan dramatik.

Fick du honom att gråta för att han köpte fel present?
  • MLT

Om det hade varit jag hade jag inte sagt något, även om jag blev besviken, utan försökt se att han faktiskt har ansträngt sig och verkligen försökt. Jag tror att killar är sämre på att hitta på saker och till slut förtränger de det på något sätt för att de inte kan komma på något bra.

I julas fick jag en nyckel hem till min pojkvän och ett jättefint halsband, jag blev jätteglad och det hade räckt med det. Men så hade han även köpt två kuddar (visserligen assköna) och en bok. Det är så uppenbart att han gått runt på stan och bara letat efter saker att köpa. Så jag väntade ett par månader och sen tog jag upp biten med presenter och sa att jag vill inte ha något jag kan gå på stan att köpa själv, vill inte 'byta pengar'. Nyckeln var verkligen en jättefin gest och det kändes fint att bära hans halsband, men prylar kan jag köpa själv. Så nu när jag fyllde i mars gjorde han en mysig middag, köpte ett par varma strumpor eftersom jag alltid fryser i huset och jättefina blommor. Det var perfekt :)

Bra att det har rett ut sig och hoppas att ni slipper liknande problem i fortsättningen, för det är verkligen en riktig struntsak att gråta över =)

• Thaleya

Jag skäms så mycket jag var nästan pank när min sambo skulle fylla år några månader sedan och nu har min anställning tagit slut så jag kommer absolut inte kunna fira honom ännu. Jag gjorde en gigantisk tårta och uppvaktade honom på annat vis och han var medveten om att jag inte hade några pengar och att jag ville köpa en present. Men han sa att det inte gjorde något och att han inte ville ha någon på sin födelsedag utan att vi skulle köpa en senare tillsammans. Och nu har tiden gått och jag har bara haft mindre och mindre pengar varje månad, jag skäms så mycket. När jag väl har pengar ska jag använda dem och ordna en riktigt fin kväll för honom, och jag vet vad jag ska köpa redan.

Sen mår jag extra dåligt då han inte uppvaktas av någon annan än mig och inte har gjort det under de åren jag känt honom. Jag brukar iaf få nått litet när jag fyller år. Och på julaftnarna så får jag hur mycket som helst och min sambo får nästan inget av hans föräldrar, så då slutar det med att jag ger honom hur mycket som helst så att han inte ska sitta och skämmas :(

• Anonym

jag inte för mitt förstå hur man som vuxen kan ta födelsedagar påbett så stort allvar, nu menar jag inte det som skedde, din present, utan alla förväntningar du haft.

• Thaleya

För övrigt så glömde min sambo min födelsedag en gång och planerade att vara med grabbarna den dagen istället. Sen kom han på det efter halva dagen tok köpte en present och bad om ursäkt och tillbringade kvällen med mig istället. Visst blev jag ledsen, men inte för avsaknaden av presenten först utan för att han glömt mig.

Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)