• sannesnäckan

Kattsand

Hej alla kattägare!

Tänkte kika in och kolla vilken som är er favorit av klumpbildande kattsand?

• Svar på tråden Kattsand
  • vackrastarflow

Nu har jag beställt Olivers kattsand, ska bli spännande att prova!

• sannesnäckan
    Samsmamma skrev 2009-05-28 19:17:20 följande:
    Det finns säkert bättre och sämre, men det är ju själva materialet som är så bra. kiseln drar åt sig all fukt. Så visst är det säkert skillnad, men inte enorm. Som sagt gillar jag den på zooaffären bättre än icas, men detä r bara att den ena räcker längre än den andra, men det handlar om en vecka eller så.När jag har köpt sand nästa gång (dags om en vecka eller två) så ska jag berätta vad den heter. Kan kolla på ICA också nästa gång och berätta vad den heter.
    Okej, ska bli spännande att höra vad det heter sen, och förhoppningsvis prova. Men det är helt vitt/genomskinligt alltså? För jag har sett en med lite blå kristaller också, den finns nog på ICA?
  • Trubbsla

DEN har vi med, kristaller som suger upp urinen, har haft katt hela mitt liv och detta är UTAN tvekan bästa kattsanden någonsin. Till och med min hyperkänsliga gravidluktsnäsa känner inte av ett spår av kisslukt.
    Enda gången man kan ana lite lite doft är om sanden börjar på bli gammal, då vet man att det är dags att byta kort och gott. Har två kissar och sanden räcker omkring 2 veckor en fullstor påse. Köper våran sand på ica maxi, finns liknande på arken också (djuraffärn) men den är mycket dyrare och ungefär lika bra som den på ica....

Samsmamma skrev 2009-05-27 19:35:00 följande:
    den sugs liksom upp i kristallerna, utan att det luktar. När sanden börjar bli "gammal", alltså dags att byta, då kan det bli som ett gult puder, eller som riktig strandsand fast gul, i botten. Men då krävs det nog fler än en katt som går i samma låda.Det är helt fantastisk sand, jag har haft KittyCat (eller vad den heter på ICA), EverClean olika sorter, pellets, allt allt allt. Detta är BÄST.
  • Samsmamma
    sannesnäckan skrev 2009-05-28 19:20:58 följande:
    Okej, ska bli spännande att höra vad det heter sen, och förhoppningsvis prova. Men det är helt vitt/genomskinligt alltså? För jag har sett en med lite blå kristaller också, den finns nog på ICA?
    jo det är lite blåa pluppar i också, någon typ av luktgrej. Det finns i alla. Har du sett en sort på ica så är det nog den jag menar, jag har nämligen aldrig sett en annan. Den finns oftast i två storlekar, påsen är genomskinlig med blått (och rosa kanske?) och en (håll i er nu) kattbild.
  • emme 86

Jag köpte en påse med sånna där kristaller en gång o efterca 1timma så hörde ja något som knastrade o då satt min katt o ÅT UPP sanden! :-O Fick byta omedelbart då jag inte visste hur farligt det är att få i sig. Nu kör vi på något billigt från mataffären, minns inte vad det heter men de funkar bra iaf.

• Samsmamma

emme 86 skrev 2009-05-28 19:24:42 följande:

Jag köpte en påse med sånna där kristaller en gång o efterca 1timma så hörde ja något som knastrade o då satt min katt o ÅT UPP sanden! :-O Fick byta omedelbart då jag inte visste hur farligt det är att få i sig. Nu kör vi på något billigt från mataffären, minns inte vad det heter men de funkar bra iaf.
    haha men hjälp vilken knasig katt :D Det har inte mina katter försökt sig på och de är nog bland de knäppaste katterna i Sverige. Kanske världen.

Ja, det var nog bra idé att ta bort den, det är nog inte så bra att äta upp... Om man testar att kasta en kristall i toan (Ska för övrigt inte tömma sanden i toan, oavsett sand) så tjuter det lite.. vet inte hur jag ska förkalra, men man hör hur den drar åt sig vattnet snabbt som attan.
  • Jelli

Jag håller med någon tidigare i tråden om att kristallsanden är fantastisk. Var lite tveksam till den i början eftersom det ser lite sunkigt ut när det efter ett tag blir gult i lådan, men vi testade att köpa en påse för drygt 100 kr i början på månaden och det är fortfarnde helt luktfritt, trots två kissande katter. Aldrig känts så fräscht i kattlådan som det gör nu.
    Att det ser lite äckligt ut gör inte något längre då vi har en kattlåda med tak och katterna verkar nöjda. Slipper dessutom allt smågrus som de tidigare drog ut ur lådan. Vi kommer helt klart fortsätta köra med kristallerna!

• emme 86
    haha men hjälp vilken knasig katt :D Det har inte mina katter försökt sig på och de är nog bland de knäppaste katterna i Sverige. Kanske världen.Ja, det var nog bra idé att ta bort den, det är nog inte så bra att äta upp... Om man testar att kasta en kristall i toan (Ska för övrigt inte tömma sanden i toan, oavsett sand) så tjuter det lite.. vet inte hur jag ska förkalra, men man hör hur den drar åt sig vattnet snabbt som attan.
    Ja det väser om kristallerna när dem kommer i kontakt med vatten, det var därför jag vart orolig när han åt upp dem. Det kan ju inte vara bra på något sätt för magen. :-/
  • sannesnäckan

Nu har jag verkligen bestämt mig! Efter att min nyinköpta kattsand är slut blir det kristallsand. Tack alla,verkligen, för alla tips och råd, särskilt du Tutity. :)

Svar på tråden Kattsand