• sannesnäckan

Kattsand

Hej alla kattägare!

Tänkte kika in och kolla vilken som är er favorit av klumpbildande kattsand?

• Svar på tråden Kattsand
  • sannesnäckan

Tack så mycket för att du kollade =)
    Ska köpa sån kristallsand på djuraffären så hoppas jag att det blir bra!
    Stort tack för all info!

• Kantarellen

Kattsand är en riktig miljöbov...
    Bryts i sydamerika vilket ger stor miljöpåverkan, fraktas över hela världen och sen bryts det varken ner naturligt eller går att bränna utan förblir en äcklig gegga för all framtid.

Byt till något annat än kattsand!

• Dynamic
    Jumsan83 skrev 2009-05-30 08:31:12 följande:
    Ja dom gummi mattorna har jag sett faktiskt får köpa en och prova och hoppas det funkar..
    vanlig dörrmatta använder jag! en sån som ser ut som gräs typ
  • tintilar

Det finns en grymt bra som är ganska dyr. Minns inte vad den heter nu men klumparna blir hårda som cement känns det som. Ska kolla upp det.

Jag föredrar sand som är väldigt finkornig. Den dammar ofta mindre, suger bra och är lätt att rensa. Just nu använder jag Kattys lite finare variant, den säljs i kartong och inte på säck. Den är finkornig och klumpar sig bra. Den dammar inte speciellt mkt och klumparna håller ihop väldigt bra. Håller lådan luktfri. Många sandsorter luktar så ini norden starkt, medan andra kapslar in amoniaken jättebra. Jag har min låda i köket då vi har kattungar som bor där. Vi både äter och sover precis intill och störs inte alls av ngn lukt med den här sanden.

• UngMorsa

Everclean lavendel helt klart. Visst är det dyrt men det fungerar och håller länge.

• Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-08 21:51:47 följande:
    Kattsand är en riktig miljöbov... Bryts i sydamerika vilket ger stor miljöpåverkan, fraktas över hela världen och sen bryts det varken ner naturligt eller går att bränna utan förblir en äcklig gegga för all framtid. Byt till något annat än kattsand!
    vad tycker du vi ska göra då? Låta dem springa ut och göra sina behov i sandlådorna? Eller gå promenader med dem som med hundar?

Jag tänker inte säga emot dig att det är en miljöbov, men så länge det inte finns ett bra alternativ så står man där man står. Och ja, jag har provat pellets men det funkar inte när man har tre katter. Dessutom får man städa som en jävla galning.
  • vackrastarflow
    Samsmamma skrev 2009-06-14 21:06:53 följande:
    vad tycker du vi ska göra då? Låta dem springa ut och göra sina behov i sandlådorna? Eller gå promenader med dem som med hundar? Jag tänker inte säga emot dig att det är en miljöbov, men så länge det inte finns ett bra alternativ så står man där man står. Och ja, jag har provat pellets men det funkar inte när man har tre katter. Dessutom får man städa som en jävla galning.
    det är jättetrevligt att gå ut med dem "som hundar". imorgon ska jag ta ut lillan i skogen om det är fint väder, så att hon får klättra i träd.

fast hon hade aldrig kissat utomhus i koppel, det kan jag lova... vi lever med sand här, men kanske en dag så ska vi prova tex toalätt. har en flexibel tjej utan många krav.
  • Kantarellen
    Samsmamma skrev 2009-06-14 21:06:53 följande:
    vad tycker du vi ska göra då? Låta dem springa ut och göra sina behov i sandlådorna? Eller gå promenader med dem som med hundar? Jag tänker inte säga emot dig att det är en miljöbov, men så länge det inte finns ett bra alternativ så står man där man står. Och ja, jag har provat pellets men det funkar inte när man har tre katter. Dessutom får man städa som en jävla galning.
    Ja inte tycker jag at man skall släppa ut sina katter i alla fall...
    Sen finns det kattsand som är gjort på annat än bentonit. Trä, majs kisel träpellets och papperspellets.

Och varför skulle det inte funka med pellets till tre katter? Nog för att papperspellets är blad det snuskigaste jag hanterat, men trä beter sig helt anorlunda. Måna uppfödare använder det så antalet katter har nog inte mycket med saken att göra. Däremot skall man ha rätt antal lådor till sina katter, till tre katter rekomenderas 4 lådor utsprida i hemmet för att katterna skall slippa stress över sina toabehov, och enligt djurskydslagen måste man ha minst två lådor om man inte har en jäätelåda.
  • Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-14 21:52:29 följande:
    Ja inte tycker jag at man skall släppa ut sina katter i alla fall... Sen finns det kattsand som är gjort på annat än bentonit. Trä, majs kisel träpellets och papperspellets. Och varför skulle det inte funka med pellets till tre katter? Nog för att papperspellets är blad det snuskigaste jag hanterat, men trä beter sig helt anorlunda. Måna uppfödare använder det så antalet katter har nog inte mycket med saken att göra. Däremot skall man ha rätt antal lådor till sina katter, till tre katter rekomenderas 4 lådor utsprida i hemmet för att katterna skall slippa stress över sina toabehov, och enligt djurskydslagen måste man ha minst två lådor om man inte har en jäätelåda.
    ja jag har två jättelådor så det är inga problem där. Ja det funkar inte med pellets, jag har provat, annars skulle jag inte skriva det. Det blir äckligt och dammar och katterna gillar det inte.

Jag använder kiselsand.
  • Samsmamma
    vackrastarflow skrev 2009-06-14 21:15:28 följande:
    det är jättetrevligt att gå ut med dem "som hundar". imorgon ska jag ta ut lillan i skogen om det är fint väder, så att hon får klättra i träd. fast hon hade aldrig kissat utomhus i koppel, det kan jag lova... vi lever med sand här, men kanske en dag så ska vi prova tex toalätt. har en flexibel tjej utan många krav.
    jo visst är det trevligt, men inte sjutton gör de några behov inte.
  • Kantarellen
    Samsmamma skrev 2009-06-15 18:09:49 följande:
    ja jag har två jättelådor så det är inga problem där. Ja det funkar inte med pellets, jag har provat, annars skulle jag inte skriva det. Det blir äckligt och dammar och katterna gillar det inte. Jag använder kiselsand.
    Nu blir jag onekligen lite nyfiken, vad har du prövat för pellets som dammar?

Sen ser jag att du har redan gått ifrån betonitsanden jag beskrev som en miljöbov. Gott!
  • Engelein

EverClean lavendel utan tvekan!!!!

• Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-15 21:30:23 följande:
    Nu blir jag onekligen lite nyfiken, vad har du prövat för pellets som dammar? Sen ser jag att du har redan gått ifrån betonitsanden jag beskrev som en miljöbov. Gott!
    jag minns inte vad den hette... påsen var grön? :D Och man kunde ha det till andra smådjur också stod det. Det skulle vara supermiljövänligt etc etc. Men mina katter tog sönder pelletsen och då dammar det.
  • Ord blind
    vackrastarflow skrev 2009-06-05 20:01:45 följande:
    Jag har nu med stor nöjdhet från både min och kattens sida provat Olivers kattsand. Och så ovärderligt att få det levererat till dörren när man bor på tredje våningen utan hiss (och utan bil).
    :)
Svar på tråden Kattsand