• Kajsa79

frågor till er som har en Hästens-säng

Vi funderar på att köpa en Hästens-säng nu när det dags att byta (vi har hittills delat på min gamla 1.20-säng, men med bebis på väg känns det lite trångt...) Jag var inne i affären idag och pratade lite med försäljare och han sa några saker som jag funderar lite över:

- vi vill ha en säng med fast madrass, men han rekommnderade medium eftersom jag ska ha barn. Han sa att det är bättre för bäckenet med en lite mjukare säng. Stämmer detta? jag har alltid hört att en fast madrass är bättre för ryggen och dessutom tyckte jag att meduimmadrassen kändes alldeles för mjuk för min smak. Men han insisterade...

- han tyckte det var bättre att vi köpte 2 st 0.90-sängar än en 1.80 eftersom det är smidigare så. När jag frågade om det inte blir obekvämt för barnet att sova i mitten så sa han att skarven inte känns genom bäddmadrassen. Stämmer det?

- jag frågade hur man gör för att rengöra bäddmadrassen om tex barnet kissar på den. Försäljaren sa att det bara var att låta den lufttorka; dålig lukt mm försvinner då av sig självt. Om det blev fläckar på tyget skulle man använda en fläckspray. Madrassen behöver bara bytas ca vart 6:e till 10:e år, beroende på slitaget. Är det verkligen så enkelt att få madrassen fräsch igen, eller blir den sunkig och måste bytas ut oftare än vad han säger?

Det här blev visst långt, mwn det är ju en ganska stor investering och försäljare är ju alltid försäljare... Vad säger ni som har eller har funderat själva på att köpa en Hästens? Tacksam för svar!!!

Kajsa

• Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng
  • pofsan

Jag har oxå en Hästen säng som jag är jättenöjd med. Det som gäller när man ska köpa säng är att prova, prova, prova. Det finns ingen säng som passar alla.
    Självklart ska man jämföra uppbyggnaden, materialet och priset på sängar innan man handlar.
    Vad gäller Hästen sängar så står det i den lilla lappen som är fäst vid sängen när man köper den att man måste vända på madrasserna och massera den. Sedan är det ju upp till den som köper om man vill sköta sängen så eller inte, vill man inte det så får man väl välja en annan säng.

• AMH

Men jag har skött min säng som man ska göra men den låter ju som den ska braka sönder när som helst.
    Tror ni dom byter ut våran.
    Min mamma fick höra hur den lät idag och hon tycker också det låter FÖR mycket. Vi väcker ju för tusan vår son om vi vänder oss i sängen. Det är ju själva ramen i botten som låter + att en fjäder på ena sida gnisslar.
    Dom kommer hur som hels på tisdag och tittar på den, alltså dom från Hästens.
    Känns så tråkigt när sånt här händer när man lagt ut så mycket pengar

• pofsan

Garantin omfattar ju ram och fjäderbrott och eftersom de ska komma och titta på den så anser de nog att det är en reklamation. Jag tror inte att ni får någon ny de försöker nog laga den. Skriv gärna igen och berätta hur det går.

• AMH

Men hur lagar dom den då, ska dom operera min säng. Men om den fortsätter och låter så där då borde dom väl byta den? Eller?
    Självklart kommer jag berätta hur det går.

• Henrik74

Det låter som du har ett fel i ramen som gör att den knakar .. Det dom gör i så fall är att dom skickar din säng till fabriken och byter ut (eller lagar) ramen..

Fjäderbrott tror jag inte det är om du inte har en Hästens Classic (=inte pocket fjädring).

Lycka till... Ge dig inte!!!!!!!!

• AMH

Henrik74:

Det är en Hästens Superia jag har. Självklart kommer jag inte ge mig, inte när den kostar så mycket som den gör, och dessutom är den inte ens 2 år gammal!
    Annars sover jag skönt i den och har inga problem med ryggen som jag hade tidigare.

• Julienne

Vi har bestämt oss för en Ekornes Svane Hilton nu. Längtar till leverans så jag kan sparka på min gamla Ikea Sultan som är över 10 år och gjort sitt!!! Vi gick ganska mycket på det där testet som DN gjort samt att det nu var kampanj på Mio. Känns som ett bra beslut.

• Kajsa79

Julienne: tio år, det är ju ingenting. Vi har samma IKEA-säng som jag fick i tolvårspresent. Jag har alltså sovit i den sängen i 14 år... Lääängar efter en riktig dubbelsäng! En ny!!

• AMH

Måste bara meddela att jag och min sambo får en ny Hästens då våran gamla knakar. Det kom en reparatör men vi han bara lägga oss i sängen så han skulle höra knakandet , efter det sa han bara: "Ni får en ny säng, jag kan inte reparera den utan att förstöra sängens utseende"! Trodde aldrig att vi skulle få en ny!

Jag är så super duper glad nu!!! Så nu ska vi ta 2 st 90 cm sängar istället för en hel 160 cm som vi hade innan. Blir ju lättare när man ska flytta, vår gamla väger ju nästan 140 kg eller så. Dessutom ska vi ta fast i stället för medium då Superian som vi har är ganska mjuk i sig så medium är nästan för mjuk!

• Kajsa79

AMH: åh vad skönt, tur att servicen fungerade utan alltför mkt strul! Vi har fortfarande inte bestämt oss för vilken säng vi ska byta till. Men det känns angeläget, vi kan helt enkelt inte ha kvar vår gamla! Den är både för liten och för obekväm.

• Liziz

Jag och min sambo ligger i min gamla IKEA-säng som nu hunnit bli nästan tio år och som knakar... Han klagar allt som oftast på att den är för liten, men varenda gång jag föreslår att vi skall köpa en ny tycker han att vi skall vänta. Innerst inne tror jag att han tycker om att ligga och knô så som vi gör ibland (när Adara skall få plats)

• SVejsan

Eftersom vi är ute i Off Topic-land:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=270144&sb302i0=1_270144

Så jag skulle jag nog köpa 3 Ekornes "Svane Hilton" innan en Hästens Excel eller sex st IKEA Svaneholm dvs "ha råd att" byta lite oftare istället...

• Josis

Det bästa köp vi gjort me våra hästens dyra men bra. Ja har medium o min man har fast. Du ska nog känna efter själv vikken madrass som passar dig bäst. Vi har tre madrasser dom längst ner e två 0.90 o sen har vi en 1.80 som då e hälften fast o hälften medium o sen så bäddmadrassen. Har haft dom i tre år o dom e fortf. som nya.

• Julienne

3 nätter har passerat sen vi fick hem vår Ekornes Svane Hilton. Jag känner mig som Törnrosa som skulle kunna sova i 100 år. Så skönt är det!

• Kajsa79

Julienne: vad kostade den?

• Julienne

Kajsa79, Mio möbler har just nu kampanj på Svane Hilton. Den gick på 15000 inkl bäddmadrass. Kolla in mio.se Gå via Kollektion - sängar/sängbord - madrasser så hittar du den.

• Kajsa79

Åh, tack! ska genast kolla upp det!

• 0fia

HIttade den här gamla tråden....

Vi är på g att köpa säng och var extremt nära att slå till på en hästens idag. Det kändes inte 100% så vi avstod. Undrar vad ni sover i och vad ni tycker om det?! 

Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng