• Kajsa79

frågor till er som har en Hästens-säng

Vi funderar på att köpa en Hästens-säng nu när det dags att byta (vi har hittills delat på min gamla 1.20-säng, men med bebis på väg känns det lite trångt...) Jag var inne i affären idag och pratade lite med försäljare och han sa några saker som jag funderar lite över:

- vi vill ha en säng med fast madrass, men han rekommnderade medium eftersom jag ska ha barn. Han sa att det är bättre för bäckenet med en lite mjukare säng. Stämmer detta? jag har alltid hört att en fast madrass är bättre för ryggen och dessutom tyckte jag att meduimmadrassen kändes alldeles för mjuk för min smak. Men han insisterade...

- han tyckte det var bättre att vi köpte 2 st 0.90-sängar än en 1.80 eftersom det är smidigare så. När jag frågade om det inte blir obekvämt för barnet att sova i mitten så sa han att skarven inte känns genom bäddmadrassen. Stämmer det?

- jag frågade hur man gör för att rengöra bäddmadrassen om tex barnet kissar på den. Försäljaren sa att det bara var att låta den lufttorka; dålig lukt mm försvinner då av sig självt. Om det blev fläckar på tyget skulle man använda en fläckspray. Madrassen behöver bara bytas ca vart 6:e till 10:e år, beroende på slitaget. Är det verkligen så enkelt att få madrassen fräsch igen, eller blir den sunkig och måste bytas ut oftare än vad han säger?

Det här blev visst långt, mwn det är ju en ganska stor investering och försäljare är ju alltid försäljare... Vad säger ni som har eller har funderat själva på att köpa en Hästens? Tacksam för svar!!!

Kajsa

• Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng
  • cockey

Vi köpte Hästens för ca 7 år sedan och det är det bästa jag gjort. Dyrt men värt varenda krona.
    Vi har en medium och en fast madrass.
    Att du skulle köpa en medium bara för att du är gravid verkar ju konstigt det handlar ju om så kort tid.
    Jag har ryggproblem men ligger jättebra i medium.

Det blir visst glipa mellan madrasserna men jag brukar ta en handuk mellan så ramlar liten inte mellan och låter han ligga på en handuk i fall det händer en olycka.

Vi har luftat våra madrasser och det har inte luktat om dem, det är ju bara naturligt matreal i dem så det andas.
    Men nu efter 7 år tror jag att det börjar bli dax att köpa nya för nu har de blivit lite solkiga och lukktar inte lika frächt.

Det ÄR mycket pengar men väl värt att lägga ut med tanke på hur viktigt det är att sova bra.
    Gå dit flera gånger och provligg flera olika innan ni bestämmer er.

• Kajsa79

cockey: Jo, så resonerar vi också; dyrt, men säkerligen värt det med tanke på hur mycket tid man faktiskt tillbringar i sängen... Sen är det väl som dom säger i reklamen; om 15 år är bilen borta - men din Hästens-säng har du kvar. Just därför känns det ju också extra viktigt att köpa RÄTT!
    Fler med erfarenheter att dela med sig?

• MammaCarina

Jag skulle inte välja en mediumsäng bara för att man är gravid det är ju så kort tid som Cockey säger. Välj den som du vill ha.

Vi valde 2 st fasta 0.90 sängar med en 1.80 bäddmadrass till,
    då jag är rätt tung så kan jag känna av skarven något om
    jag ligger mitt på den en längre tid. Annars känns den inte.

Däremot så hade vi båda en invänjningsperiod på ca 2v innan den kändes skön på riktigt nu är den det bästa köp vi nånsin gjort trots pris på 34.000, då med ben, madrasskydd och 2 kuddar.

När det gäller kiss i sängen skulle jag välja att lägga i plastad frotte.
    (märke hippychick som andas för att skydda madrassen
    jag köpte på babyland 1x1.50 till min sänghalva för 349:- finns även större)
    Ganska dyr till en 180 säng men med tanke på att en ny madrass kostar 7000-10000 så är det billigt, man vet ju aldrig när vattnet går eller hur mycket det läcker när man ammar. Allt kan ju inte vädras bort.

Tips är att köpa ett madrassöverdrag till bäddmadrassen som skydd, det gör även att lakanet ligger mer stilla än annars och det är lätt att tvätta med sängkläderna.

• Jonna74

Hej!
    Vi köpte våra hästens sängar för ca 1 år sen och vi har aldrig sovit så gott i våra liv som nu!
    Toppensängar, verkligen, och värt varenda krona!

Vad det gäller det här med att han rekomenderar mediummadrass när du är gravid förstår jag inte riktigt, för precis som nån annan skrev så är det ju under en så pass kort tid. Jag hade nog valt madrassen utrifrån min vikt jag hade innan jag blev gravid isåfall.
    Vi fick prova ut madrassen i butiken, då försäljaren bad oss lägga oss ner, så kollade han hur kroppshållningen blev. Jag fick ha en medium och min man en fast eftersom han är tyngre.

Vi har också 2 st 90 madrasser, och det måste vi eftersom jag har medium och maken fast. Vi valde en tjockare bäddmadrass med hästtagel och vi känner inte av skarven överhuvudtaget! Jättebra!

Rengörningen vet jag tyvärr inget om. Men jag kommer att ha plastad frotté för att skydda, främst nu för att jag vill skydda madrassen ifall mitt vatten kommer att gå under natten (i slutet av graviditetten). Och sen kommer jag nog även att lägga i det när barnet blir större och vill sussa hos oss.

Kram och lycka till! Du kommer inte att ångra dig.

Jonna

• Julienne

Kan jag låna den här tråden lite?

Vi har länge funderat på att köpa en ny säng och varit och provat. Testat både Hästens och Jensen. Nån som har nåt att säga om Jensen jämfört med Hästens?

• Bastet

Vi köpte också en Hästens - det var det allra bästa efter åtskilliga provliggningar (vi provade även Jensens sängar...) Vi är JÄTTENÖJDA!!!!!

det blev 2st 90madrasser, (bl.a lättare att flytta, för sängen väger BLY, och sedan hade jag några kompisar som köpte en 180säng (visserligen IKEA) men den bågnade efter ett halvår) med en 180 bäddmadrass, och ett madrasskydd!!!!! Vi känner inte av "skarven" direkt, och lilleman ligger där utan problem...

eftersom tagelmadrassen är ett naturmaterial, så kommer kisset att rinna "rakt igenom" den om du förstår vad jag menar, så plastad frotté är att rekommendera...

Jag kan varmt rekommendera att skaffa deras katalog (en produktinfo + en prislista), och den kan du hämta hos återförsäljaren, eller beställa på deras hemsida. Där står det väldigt bra om hur man bäst rengör och sköter sin Hästenssäng ...ojdå - det låter som jag säljer Hästens

Och jag skulle också vänta med att köpa den efter att du fått bebben, för det kan ju faktiskt vara lite lättare att känna om sängen är skön utan magen med

Och vi hade turen att träffa en bra försäljare som lät oss bestämma vad vi skulle ha för sängar, så jag tycker inte att du skall lyssna så mycket på honom utan känna efter själv.... Det är ju du och inte han som skall sova i den eller hur?

Lycka till!!!! Både med bebben och sängen!!!

• AMH

Sover också jätte bra i våran Hästens men tyvärr har något hänt med den och hela sängen knakar (inte knarkar) bara man rör sig plus att en fjäder gnisslar utmed ena sidan Har dock ringt till Hästens och dom kommer ta sig en titt på den, tror att det är rambrott eller något sånt. Hoppas bara att dom kan reparera den eller byter ut den, man har ju 25 års garanti. Gör dom inte det vet jag inte vad jag gör. Inte kul när man betalat nästan 50.000 kr för en säng som dessutom bara är 2 år gammal!

Men om ni bestämmer er för en Hästens ta 2 st 90 sängar för det underlättar verkligen om ni flyttar. Våran 160 säng väger nästan 140 kg och killarna som bar ner den 5 trappor och upp 7 hade nog blivit lite gladare om den var 2-delad.

Kan tillägga att det är en Superia vi har.

Lycka till med säng köpet!

• AMH

Förresten har du kollat Carpe Diem sängarna, dom är ju också svensk tillverkade men något billigare men lika bra som Hästens. En tanke bara.

• SandvikenMamma

Pst alla hästens-ägare.. Hur ofta masserar ni era sängar?

• Lilla jag76

Har Hästens sen 3 år tillbaka och är så himla nöjda
    Vi sover så sött varje natt!
    Vi känner inte av skarven, det beror väl på hur tjock madrass man har.
    Vet inte tjockleken på vår men det känns inte igenom.

Kan varmt rekommendera ett sådant köp.

Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng