frågor till er som har en Hästens-säng
Vi funderar på att köpa en Hästens-säng nu när det dags att byta (vi har hittills delat på min gamla 1.20-säng, men med bebis på väg känns det lite trångt...) Jag var inne i affären idag och pratade lite med försäljare och han sa några saker som jag funderar lite över:
- vi vill ha en säng med fast madrass, men han rekommnderade medium eftersom jag ska ha barn. Han sa att det är bättre för bäckenet med en lite mjukare säng. Stämmer detta? jag har alltid hört att en fast madrass är bättre för ryggen och dessutom tyckte jag att meduimmadrassen kändes alldeles för mjuk för min smak. Men han insisterade...
- han tyckte det var bättre att vi köpte 2 st 0.90-sängar än en 1.80 eftersom det är smidigare så. När jag frågade om det inte blir obekvämt för barnet att sova i mitten så sa han att skarven inte känns genom bäddmadrassen. Stämmer det?
- jag frågade hur man gör för att rengöra bäddmadrassen om tex barnet kissar på den. Försäljaren sa att det bara var att låta den lufttorka; dålig lukt mm försvinner då av sig självt. Om det blev fläckar på tyget skulle man använda en fläckspray. Madrassen behöver bara bytas ca vart 6:e till 10:e år, beroende på slitaget. Är det verkligen så enkelt att få madrassen fräsch igen, eller blir den sunkig och måste bytas ut oftare än vad han säger?
Det här blev visst långt, mwn det är ju en ganska stor investering och försäljare är ju alltid försäljare... Vad säger ni som har eller har funderat själva på att köpa en Hästens? Tacksam för svar!!!
Kajsa