• Kajsa79

frågor till er som har en Hästens-säng

Vi funderar på att köpa en Hästens-säng nu när det dags att byta (vi har hittills delat på min gamla 1.20-säng, men med bebis på väg känns det lite trångt...) Jag var inne i affären idag och pratade lite med försäljare och han sa några saker som jag funderar lite över:

- vi vill ha en säng med fast madrass, men han rekommnderade medium eftersom jag ska ha barn. Han sa att det är bättre för bäckenet med en lite mjukare säng. Stämmer detta? jag har alltid hört att en fast madrass är bättre för ryggen och dessutom tyckte jag att meduimmadrassen kändes alldeles för mjuk för min smak. Men han insisterade...

- han tyckte det var bättre att vi köpte 2 st 0.90-sängar än en 1.80 eftersom det är smidigare så. När jag frågade om det inte blir obekvämt för barnet att sova i mitten så sa han att skarven inte känns genom bäddmadrassen. Stämmer det?

- jag frågade hur man gör för att rengöra bäddmadrassen om tex barnet kissar på den. Försäljaren sa att det bara var att låta den lufttorka; dålig lukt mm försvinner då av sig självt. Om det blev fläckar på tyget skulle man använda en fläckspray. Madrassen behöver bara bytas ca vart 6:e till 10:e år, beroende på slitaget. Är det verkligen så enkelt att få madrassen fräsch igen, eller blir den sunkig och måste bytas ut oftare än vad han säger?

Det här blev visst långt, mwn det är ju en ganska stor investering och försäljare är ju alltid försäljare... Vad säger ni som har eller har funderat själva på att köpa en Hästens? Tacksam för svar!!!

Kajsa

• Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng
  • LPW

Jag har ingen erfarenhet av hästens, men kan däremot varmt rekommendera Dux som vi har.

• Kajsa79

Tack för alla inlägg! Artikeln var intressant; vad gäller hållbarhet är inte de dyra sängarna bättre. Men kanske skönare...?

• Julienne

Nu är det en ny säng på gång för oss. Vi var först inne på Jensen men så läste vi testet som DN gjort och blev tveksamma. Sen var vi och kollade på Mio:s hemsida. De säljer ju bl a Ekornes sängar, de som fick bäst-i-test hos DN. Det visade sig att de just nu har kampanj på Svane Hilton Continentalsängar, den sorten som förekom i testet. Så vi åkte vind för våg till Mio igår och testade. Jisses vad skön den verkar vara!! Vi som är vana vid en 10 år gammal Sultan från Ikea som nu sett sina bästa dagar!

Vi ska bara fundera lite så att vi inte hoppar in i nåt förhastat. Men det lutar åt en beställning *lycklig*

Nån som har en Svane Hilton som har några inlägg?

• Henrik74

För det första låt mig berätta lite om mig.

Jag har jobbat med sängar som försäljare i över 10 år. Jag har haft 3 st. olika Hästen sängar som jag sovit i och testat under olika perioder. Jag har testat Jensen sängar, Wonderland, Ekens och Carpe Diem..

Låt mig säga så här, att köpa en Hästen säng är att kasta pengarna i sjön.

A: Dom är dyra, det är ett hiskeligt överpris man får betala.
    B: Dom håller verkligen inte. -- Jo, allt som går på garantin håller.. Men sängen är uppbyggd på naturmaterial. Låt mig förklara.. Ovanpå sängens fjädring (pocketspring) ligger det ett lager bomull, sen ett lager tagel (hästhår) och sen bomull igen.. Dessa material är "levande" material = dom sitter ej fast! När man ligger i sängen belastar man dessa och med tiden så sjunker dom ner ibland fjädrarna och då blir sängen hård, tappar sin följsamhet och om man är lite känslig i kroppen så kommer det ställa till stora problem.
    C: Detta ÄR ett problem som Hästens VET OM, jag har haft flertalet diskussioner med dom om det och det är något som alla som säljer dom vet men inte "känner till..."
    D: När du vill reklamera en Hästen säng pga av detta så kommer du få till svar att "tyvärr, men det är inget som är sönder" då garantin innefattar Ram och fjäderbrott och inte att den säckat ihop..

SandvikenMamma verkar förstå vad jag menar för det kanske låter dumt men Ni MÅSTE massera sängen för att få materialet att någorlunda återfå sin form.

Vad ska man välja då? Ja, det finns många bra märken på marknaden, och många riktigt dåliga..

Mitt tips är att Ni ska satsa på ett känt märke, dock EJ DUX (Dux idag är bedrövlig komfort på jämnfört med andra märken (varför tror Ni dom knappt finns i Sverige idag?!))

Carpe Diem, Jensen, Wonderland, REM (MIO´s sortiment) är ur kvalité, komfort och pris de absolut bästa sängarna.

Svane Hilton (Ekornes) då? Nja, där jag jobbar säljer vi dom och vi säljer många men det är mest pga. att det alltid är "kampanj" på dom. Komforten är tyvärr inte alls något större.

Själv sover jag och min sambo i Carpe Diems Sandö. Vi byte från deras tidigare modell Kornö då den nya kom och egentligen så är det ingen större skillnad på dessa två. Lite större djup i denna. Men skulle jag verkligen rekommendera någon säng till Er skulle det vara valfri Carpe Diem säng.. Det finns idag ingen säng på marknaden med större komfort (följsamhet!!) och bättre kvalité. Och jämnfört med en Hästen säng så sparar Ni pengar och jag lovar Ni kommer bli nöjdare..

Barnfamiljer skulle jag dock råda till att investera i en Wonderland säng då dessa är tvättbara och har väldigt bra följsamhet även dom!

Hoppas Ni fått lite klarhet i frågan.. Fråga gärna igen om det är något som är oklart.

Mvh

Henrik
    Sängförsäljare (jobbar idag på Sveriges största möbelkedja!)

• Kajsa79

henrik74: wow, tack för alla tips! inside information i allra högsta grad! Jag ska absolut kolla runt på de olika märken du föreslagit. Det där med att man ska massera sängen sa inte den försäljaren något om, det tänkte han väl informera om senare... Självklart vill man ha en säng som behåller "passformen" när man lagt ner så mkt pengar på den! Ja, nu fick jag en del att tänka på. Jag återkommer till dig med fler frågor framöver!

• polaris

Älskar vår Hästens säng! Fick den i bröllopspresent av familjen
    Vi har också två 90 sängar, min man som är 20 kg tyngre har "fast" och jag har "medium" då jag dels är lättare men också kurvigare Har en 180 bäddmadrass + madrasskydd och märker knappt av skarven. Rekommenderar det då den är hyfsat tung!
    Har inte märkt av några som helst problem med den och kan endast rekommendera den för andra. En superskön säng!

• Slumraren

Vi har en två 80 cm breda Jensen-sängar med en 160 cm bäddmadrass över. Min säng är medium och min mans är fast. Jag sover visserligen jätteskönt i min säng, men gillar också att sova på den fasta sidan, och tänker köpa fast när vi byter säng om sisådär 20 år. En anledning till att försäljaren vill att TS ska köpa medium i stället för fast kan vara att de har "paket" med en medium och en fast i lager som ni kan få på en gång, medan det kanske är ovanligt att sälja två fasta sängar... äh, jag vet inte.

Hur som helst så är vi mycket nöjda med vårt köp och ser alltid fram emot att få sova i vår säng om vi sovit nånannanstans. Jag har också hört om ett par som reklamerade sin Hästens, och fick till svar "men, har ni inte masserat den?!" "jamen, det ska man göra, vi kan inte ersätta något om ni har gjort fel".

• SandvikenMamma

Henrik:
    Jättebra information! Toppen. Nu ska inte jag köpa någon ny säng än, men så småningom. Och det blir då inte en Hästens iaf!

(Jag visste att man skulle massera en Hästens, för det har jag läst här på FL nånstans.)

• Kajsa79

(nog för att jag masserar min egen häst ibland, men han är ju livs levande...)

Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng