• Anonym

    Jag är stämd på verkställighet

    Jag har fått en ansökan om verkställighet av umgänge från barnets pappa. Vad som hänt är att jag vägrat öppna dörren när pappan kommer för att hämta barnet. Detta för att han koncekvent vägrar att lämna barnet tillbaks till mig. Han menar ett det är upp till mig att komma och hämta barnet om jag vill det. Jag har de senaste 5 umgängestillfällena tvingats göra detta eftersom barnet förstås måste komma hem. Innan jag valt att inte öppna dörren har jag informerat honom om att är han villig att även läämna åter barnet öppnar jag naturligtvis. Det har länge varit en konflikt om hur hämtning och lämning ska gå till. Vi bor dock bara 11 km ifrån varandra. Konflikten är lång och ingående och det är inte ett alternativ för mig att hämta barnet hos honom. Vi har gemensam vårdnad och ett umgängesschema från TR, dock inget beslut på vem som ska ombesörja dessa resor. Enligt vad jag har fått fram så åligger det umgängesföräldern.
    Jag vill inte ha några frågor eller åsikter om varför jag valt att inte "hjälpa till" med resorna, jag har orsak.
    Nu undrar jag, vad tror ni som kan, ska jag oroa mig för detta, hur ska jag agera?

  • Svar på tråden Jag är stämd på verkställighet
  • Anonym (svårt)

    Mig veterligt så gäller det faktiskt med dessa 10 mil enkel resa. Jag fick det svaret från famrätten då jag frågade. Att UF ska ombesörja resorna och var det max 10 mil enkel resa skulle UF även stå för kostnaderna om de inte kunde anses som betydande. DÅ skulle BF bidraga EKONOMISKT med så mycket som BF´s ekonomi tillät och då skulle det billigaste alternativet räknas på. Alltså skulle jag inte behöva varken hämta eller lämna mina barn utan det skulle pappan sköta.
    Dessutom behövde jag inte bidra med något alls om inte pappan stämde mig på det.

    Nu vill ju jag att mina barn ska ha en relation med sin pappa så jag har iaf skjutsat dem, men nu har pappan ändå valt att inte ha något umgänge, men det hör inte hit.
    TS bör inte låta bli att öppna dörren utan försöka lösa det hela med hjälp av tredje part om så krävs.
    Kanske kan man ringa polisen om pappan vägrar lämna tillbaka barnet? Fast jag tippar på att de inget gör, TS FÅR ju barnet tillbaka om hon hämtar honom själv...

  • Anonym

    Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här. Min dotter har 30 MIL till sin pappa, och självklart turas vi om att lämna och hämta, och vi delar även på kostnaderna. Jag brukar åka dit med dottern, vilket innebär 60 mil tur och retur, och pappan lämnar, vilket för honom blir 60 mil.... Ibland händer det att jag stannar i hans stad över helgen och både lämnar och hämtar, vi gör det som passar bäst med det viktigaste är såklart att dottern får rätten att träffa sin pappa så mycket som det bara är möjligt eftersom hon bor i en annan stad.

    Är det verkligen inte det viktigaste? Är det inte värt att gräva ner stridsyxan och bete sig moget för att barnet ska få vara med sina båda föräldrar?

  • pegga
    Anonym skrev 2009-06-09 15:22:31 följande:
    Jag fattar inte hur man kan resonera så som du gör TS. Det enda som kommer hända är att barnet på sikt förlorar ALL kontakt med sin pappa pga att pappan kommer ge upp,han kommer inte orka kriga mot dig!!!Du tänker kanske inte så nu utan tror att det är bra att sätta ner foten " men jag har upplevt samma helvete med min sambos ex och nu 10 år senare ser hur han nästan helt gett upp kontakten med sitt barn pga hämtning/lämning tjafs som helt gått överstyr pga bions oförmåga att ställe upp,att hjälpas åtVarför låter man en sådan pissak förstöra barnets realtion till båda föräldrarna???
    Det är kanske precis vad den här mamman vill?
  • Anonym

    Ja ,jag tror det är det mamman vill,att barnet tappar kontakten med pappan, annars skulle man ALDRIG bete sig på det här sättet!

    Min sambo har kämpat och kämpat i snart 10 år med bla hämtning /lämning (och en mamma som du,vägrat lämna ut barnet) men lägger nu ner och vem blir lidande? Dottern så klart! Tänk er för alla bittra exkex!

    Du säger säkert samma som hon hos FR och sndra instanser :jag gör VAD SOM HELST för min dotter ,för att hon ska må bra osv. oc hsedan gör man vad som helst för att sabba för pappan pga sin egen bitterhet och då gör man ju samtidigt ALLT för att ens barn ska må piss,självkalrt!
    Barnet har bara en pappa och för barnet är den pappan världsbäst! Hjälps åt som vuxna människor för att bevara kontakten...

  • pegga

    Alla umgängessabotörer säger samma sak: "Jag gör ALLLLT för att de ska få träffas"

    Ibland ljuger de helt avsiktligt, men ibland tror jag att de är så förvirrade att de faktiskt tror sig själv!

  • Anonym (123)
    pegga skrev 2009-06-10 16:00:34 följande:
    Alla umgängessabotörer säger samma sak: "Jag gör ALLLLT för att de ska få träffas"Ibland ljuger de helt avsiktligt, men ibland tror jag att de är så förvirrade att de faktiskt tror sig själv!
    Generaliseringar ökar ju inte precis din trovärdighet...

    Ditt uttalande är lika mycket sant som att alla män har dålig simultanförmåga och alla kvinnor har dåligt lokalsinne.
  • pegga

    pappe jonthe skrev 2009-06-10 18:22:48 följande:


    nja han sa faktiskt Alla umgängessabotörer och de flesta gör ju faktiskt så.
    Precis. Den absoluta majoriteten av både män och kvinnor gör vad de kan för att se till barnets rättigheter, men så finns det en liten grupp, låt oss kalla dem "rötäggsföräldrarna" som inte gör det. Ibland är det män, ibland kvinnor, men oavsett kön brukar de försöka dölja sitt beteende bakom vackra ord.
  • Anonym (123)
    pegga skrev 2009-06-10 18:55:16 följande:
    Precis. Den absoluta majoriteten av både män och kvinnor gör vad de kan för att se till barnets rättigheter, men så finns det en liten grupp, låt oss kalla dem "rötäggsföräldrarna" som inte gör det. Ibland är det män, ibland kvinnor, men oavsett kön brukar de försöka dölja sitt beteende bakom vackra ord.
    Så du menar att inte en endaste av umgängessabotörerna säger rakt ut "H*n lämnade mig för en annan så nu ska h*n aldrig mer få se barnen"?

    I många fall skriver du genomtänkta inlägg, men generaliseringar och liknande får mig att tappa en del av förtroendet för dina inlägg.
  • pegga

    Anonym (123) skrev 2009-06-11 06:45:56 följande:


    Så du menar att inte en endaste av umgängessabotörerna säger rakt ut "H*n lämnade mig för en annan så nu ska h*n aldrig mer få se barnen"?I många fall skriver du genomtänkta inlägg, men generaliseringar och liknande får mig att tappa en del av förtroendet för dina inlägg.
    Javisst är det en generalisering. Att överhuvudtaget indela människor i grupper och kategorier och uttala sig om gruppen är ju att generalisera.
  • Anonym

    Håller helt med om att de flesta umgängessabotörerna döljer sin sjuka och hatiska verksamhet i fina ord som "jag gör vad so mheslt för att mitt barn ska må bra " och seda ngör de precis tvärtom genom att hindra eller försvåra umgänge med en andra föräldern.

    Nu generaliserar jag me najg är övertygad o matt de flesta umgängessabotörer som gör såhär är kvinnor.Det är bittra kvinnor som blivit lämnade och använder sina barn som salgträn i sitt hat mot exet. Män gör inte så.Män går vidare...

    Se bara på fl . här finns hur många tvivelaktiga biomammor som helst. TS t ex ,VARFÖR beter du dig som du gör ????? För ditt barns bästa ????

  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-06-11 09:35:32 följande:
    Håller helt med om att de flesta umgängessabotörerna döljer sin sjuka och hatiska verksamhet i fina ord som "jag gör vad so mheslt för att mitt barn ska må bra " och seda ngör de precis tvärtom genom att hindra eller försvåra umgänge med en andra föräldern.Nu generaliserar jag me najg är övertygad o matt de flesta umgängessabotörer som gör såhär är kvinnor.Det är bittra kvinnor som blivit lämnade och använder sina barn som salgträn i sitt hat mot exet. Män gör inte så.Män går vidare...Se bara på fl . här finns hur många tvivelaktiga biomammor som helst. TS t ex ,VARFÖR beter du dig som du gör ????? För ditt barns bästa ????
    Om jag får spekulera lite så skulle jag tro att anledningen till att det finns fler tvivelaktiga biomammor än biopappor på FL är att kvinnorna helt enkelt är i en överväldigande majoritet på FL. Svårare än så är det inte. Och de flesta bonusmammor som har bra biomammor skriver inte inlägg om sina biomammor, alltså hör du sällan tals om dem.
  • Anonym

    Anonym 123 : Jag menade mer i allmänhet, bekantskapskrets, vänners vänner osv -alltid hysteriska kvinnor som använder barnen som vapen om de blir lämnade.man hör väldigt sällan talas om sådana män...

    Att jag även la till att det är så på fl är för att bliden har förstärkts .Jag är själv bonus med en bio som gör allt för att förstöra umgänge och jag trodde i början att det inte fanns andra lika läskiga människor som bion (som vill sina barns värsta fast de säger tvärtom då) men nu har jag börjat upptäcka att det är gott om sådana kvinnor runt om mig. Alltid lämnade .Alltid bittra.

  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-06-12 09:35:32 följande:
    Anonym 123 : Jag menade mer i allmänhet, bekantskapskrets, vänners vänner osv -alltid hysteriska kvinnor som använder barnen som vapen om de blir lämnade.man hör väldigt sällan talas om sådana män...Att jag även la till att det är så på fl är för att bliden har förstärkts .Jag är själv bonus med en bio som gör allt för att förstöra umgänge och jag trodde i början att det inte fanns andra lika läskiga människor som bion (som vill sina barns värsta fast de säger tvärtom då) men nu har jag börjat upptäcka att det är gott om sådana kvinnor runt om mig. Alltid lämnade .Alltid bittra.
    Och jag skulle vilja påstå att det finns gott om sådan män också. Mina barns pappa är precis så. Totalt bitter. Så länge jag är singel så funkar det okej, men så fort jag träffar någon så sätter han igång och mail-trakasserar och gråter framför barnen och ljuger ihop historier om mig till barnen och kommer och ringer på helt oanmäld för att hämta barnen hem till honom. Osv. Men det kommer inte fram på FL eftersom de två killar jag haft längre förhållanden med inte är medlemmar här.
  • Anonym (001)
    Anonym skrev 2009-06-12 09:35:32 följande:
    Anonym 123 : Jag menade mer i allmänhet, bekantskapskrets, vänners vänner osv -alltid hysteriska kvinnor som använder barnen som vapen om de blir lämnade.man hör väldigt sällan talas om sådana män... Att jag även la till att det är så på fl är för att bliden har förstärkts .Jag är själv bonus med en bio som gör allt för att förstöra umgänge och jag trodde i början att det inte fanns andra lika läskiga människor som bion (som vill sina barns värsta fast de säger tvärtom då) men nu har jag börjat upptäcka att det är gott om sådana kvinnor runt om mig. Alltid lämnade .Alltid bittra.
    Min exman är sådan som använder barnen....
  • Imna

    Men varför är det alltid mamman som ska ställa upp och se till att no matter what så fungerar umgänget????

    Finns det ingen som anser att det faktiskt åligger fadern också att visa lite god vilja?

    Jag blir alldelse blek och matt i kroppen.... Nä, nu säger jag ifrån och menar att om man som far vill ha ett umgäng med sitt barn får man väl se till att hämta också, tom lämna eftersom mamman har barnet hela veckan och hämtar och lämnar på dagis och andra aktiviteter.

    Det finns ju ingen rim och reson i bortklemandet av dessa ambivalenta fäder! Man måste ju kunna ställa krav på en far!

    Bubbel, bubbel av ilska.... jag vet inte vad du ska göra men om du har råd, skaffa dig en advokat, fråga om de tar ditt ärende pro bono annars...
    I annat fall, sök upp någon juriststuderande, de brukar vilja kämpa... det blir ju träning för dem och du kan få hjälp med de första inledande förhandlingarna, sen bör du nog anlita.. Många välrenomerade firmor har juridikstuderande på sin firma redan... Lycka till!

  • Anonym

    Självklart ska BÅDA hjälpas åt att se till at umgånget kommer till stånd och flyter ...dvs man hjälps åt med hämtning och lämning också !!!

Svar på tråden Jag är stämd på verkställighet