Inlägg från: IrenerI |Visa alla inlägg
  • IrenerI

    Jämtländska 07:or - del 9

    favoriserar..

    Ja här vet jag inte när de blir nån semester.. en vecka med husvagnen antagligen.
    De är väl den semestern gubben tar.

    Firar början av "sommarlovet" med att sitta uppe med en pigg Irmelin i kväll.. Skönt när man inte måste upp och i väg i morn.
    Så pysslar lite med bloggen.. letar tårtrecept, på midsommarafton blir ju Freja 2 år!

  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-06-12 09:58:35 följande:
    Janna grattis till semestern. Jag hoppas att vi ska komma iväg på något, men Pär kassa dröjer ännu, snart har vi väntat i tre månader Ireneri: Kul att fylla år på midsommarafton, då är det många som firar. Jag har en kompis som är född på nyårsafton och hon trodde i många år att alla människor firade henne  
    Ja nackdelen är väl när hon blir större och vill ha barnkalas så är ju inte helgen särskilt lämplig då folk oftast hittar på saker med familjen. men de är ju inte hel världen att fira helgen innan elelr efter heller.

    Haha lit egulligt iaf att tro att alla firar just henne.. får väl se vad freja kommer på.. Att man alltid måste dricka snaps när hon fyller år

    Idag ahr vi varit seriösa och varit i väg på ankrace på byn, inte ofta man lyckas komma i väg på saker som byn ordnar.
    Men ankrace är ju lite kul så var de grillning och lotterier så ungarna vann några bolllar och fiskedrag åtminstone.
    Så nu badar freja med glass och värmer sig lite Ylva drog till farmor och Irmelin tittar på tv..
    Jag ska dejta tvätten jag.. blir nog en lång och intensiv dejt..
  • IrenerI

    Azumi.. Vore kul med bröllop men uffe ska bort och själv känns de som om jag bara kommer att bli sittandes nånstans med Irmelin som ett plåster..
    Var på 40års kalas på byn i lördags och hon satt klistrad vid mig, mest bara tuttning och när nån annan ville hålla i tokskrek hon. Dock skrattade hon åt allt och alla så länge hon satt i mitt knä..

    Janna - Låter jobbigt att börja vardagen igen..
    Här får vi väl se om de blir nån semester nån gång, uffe tar ju inte ledigt utan vi får väl åka nån liten sväng med husvagnen när de passar han.

    Och här njuter iaf jag av värmen, resten av familjen är väl kanske inte lika nöjd. Jo Ylva gillar värmen med men mest för att då får man plaska i mycket vatten och springa naken

    I sovrummet har vi en fläkt som står på golvet och blåser mot sängen så de är riktigt skönt på nätterna.

    Nu borde man väl sova när alla andra gör de.. Irmelin ligger tvärsöver mina armar just nu och sover för en gångsskull.. Hon har fått för sig att de räcker med 2 sovstunder på en hel dag ungefär...
    Varav den första kan vara nån timme med stor tur (Dock vaknar hon oftast i flera ggr så man får gunga vagnen eller tutta igen) Nästa sovstund är oftast kortare och lika hackig. Sen blire kväll och hon vill tutta, leka och tutta igen. Så de känns som hon och jag mest sitter ihop på kvällarna..

    Så gissa vad mycket gjort jag fått gjort senaste veckan.... suck. Nån smartis sa ju att 3:dje barnet skulle bli så lugn och snäll och finna sig iallt. Pyttsan dom har inte fått en Irmelin iaf..

    Var till stan igår.. hon var vaken hela vägen in, han med barnens hus, Sko punkten, Lindex, apoteket, Rusta och coop. Hon var vaken hela tiden.. de tog ju några timmar.. Sov på vägen hem typ 20 min sen var hon vaken i flera timmar igen. Måste vara nått fel på ungen

  • IrenerI
    Janna84 skrev 2009-07-10 06:38:46 följande:
    Vad säger ni om djungelhuset imorgon och Storsjöbadet på söndag? Jag föreslår kl. 10 båda dagarna.
    Ha vi som har planerat att åka på djungelhuset i morn hela familjen

    Badhuset blir svårare då vi ska på barnkalas på söndan.. Sen vet jag inte om mina nerver pallar 3 barn på badet

    Meningen var att vi skulle ta husvagnen till först ramsele på nån lastbilsgrej och sen till Junsele och g¨på djurparken. Men uffe fick jobb idag och ska på verkstan på månda.
  • IrenerI
    Janna84 skrev 2009-07-10 14:41:40 följande:
    Kommer ni också vid 10-tiden imorgon?
    Beror på gubben, men tanken var iaf att vi ska åka in så tidigt som möjligt.
    Sen får man ju se om våra barn går med på att åka direkt eller om de ska tjorvas och bråkas nått först.
  • IrenerI

    Nu har iaf Irmelin blivit stor.. hon vände sig från rygg till mage igår. Rygg - mage klarade hon för nån vecka sen.
    Så idag har hon tränat och tränat, så nu är de väl nära tills hon förflyttar sig på et eller annar sätt över golvet, provade att rulla nått varv idag.

  • IrenerI
    Janna84 skrev 2009-07-11 17:00:52 följande:
    Nu är vi såklart alla nyfikna på om det funkade För er som inte varit på djungelhuset tidigare kan jag säga att det var kanon! Dit åker vi absolut fler gånger. Tack IrenerI och Azumi för trevligt sällskap
    Tackar med Dit ska vi garanterat igen

    Men så fort ni åkt så skulle jag prova lägga ner Irmelin i bilstolen eftersom hon sov.. ha hon vaknade tvärt.
    Sen var hon vaken medans vi handlade och gnissade och gnällde hela vägen hem..
    Kommer hem och hon får tutta är nöjd och lycklig en liten stund innan hon blir trött och vill sova, så tutte igen. Sen får hon lägga sig i sin gunga som går på batteri.. vaknade igen. men somnade om efter ett tag där.. TILLS Ylva kommer in med sin höna i famnen och tappar ner den på köksgolvet, så den började ju så klart kackla och springa runt innan jag fick tag på den igen.. Så gissa vem som är vaken
  • IrenerI

    Ska nog inte nämna att mina barn sover lätt till 10- halv 11 Idag vaknade Ylva 11..

    Dock bör man väl inte nämna att dom är uppe till 23 oftast heller.. Utom igår kväll när Freja somnade i vagnen ute vid 1 och Ylva i sängen 2. Men de är kul att för en gång skull ha lite bekanta här och prova uteplatsen och elda lite

  • IrenerI

    Vill också flytta.. till ett färdigt hus. Så kan jag flytta hit igen när de är klart
    + färdig trädgård, gubben kör traktor fram och tillbaka med stenar och jord om vart annat. Fyller upp gräsmattan och gör en stenkant på den.
    Och därimellan lekar han med grävmaskinen för att platt ut jorden.. Själv få man lulla runt och roa sig själv med Irmelin på magen.
    Freja är förkyld med feber och risig mage och sover i vagnen och Ylva är förkyld men leker med kusinen iaf.

    Förresten fick Irmelin sin första tand för några dagar sen, såg nyss att även nr 2 är på g. S

  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-08-09 14:22:40 följande:
    Kanske lika bra att berätta nu. Det kommer att bli ännu en knodd ute i Marieby till våren. Jag höll överenskommelsen på en liten 2010:a
    Grattis grattis vad roligt !!
    När blir de då?

    (Var de en pik till mig eller?? )

    Ja huga här har vi firat Ylva i helgen som vart 5 år..
    Så nu är man väldigt slö och vill helst ha de väldigt tyst och stilla idag Funkade inte men man kan ju drömma iaf, de hålls ju på med hö här för fultl så de ränner folk och traktorer om vart annat.

    Nåja Ylva vart lyckli över kalas och presenter, sen fick hon (Och resten av kottarna) en oplanerad födelsedagspresent lite pang på. Vi vart med marsvin
  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-08-11 15:39:28 följande:
    Tackar Jo självklart så tar man väll alla chanser man får till att pika Nä men det verkade ju inte bli någon 2010:a för mig då Pär ville vänta när han blev arbetslös, men det blir väll inte riktigt som man planerar Hoppas att det går bra med "marsgrisen" och att han gillar allt nytt käk
    Nä kan gå med i klubben "allt blir inte som man tänkt sig"

    Jorå, ylva har burit den där margrisen i mellan oss och farmor ett par vänder nu så den har inte riktigt hunnit äta.
    Inte förrens den fick vara i fred i köket med mig medans barnen badade då fick den gurka.. som tack pinkade den bannemej en större pöl än vad ungarna får till på golvet. Så nu sitter den i burarrest igen..
  • IrenerI
    Janna84 skrev 2009-08-12 12:01:38 följande:
    Vi hade ju tänkt vänta till årsskiftet men vi har nu bestämt oss för att börja försöka ganska snart. Så vi får väl se hur det blir
    Va kul Lycka till!

    Går de montera en övervakningskamera på barn..
    Skulle behöva sånna för att se vad dom hittar på med när man inte ser, idag har Ylva lyckats med:
    Stoppa ner en höna i marsvinsburen (Marsvinet fick sitta i en legolåda så länge..)
    Stängt in sig i en hönsbur med en höna, och vågade inte gå ut för tuppen stod och vaktade..
    Släppt lös en höna i farstun..
    Skurat golvet med dyngsur mopp..
    Burit på Irmelin vilket hon inte får..

    Resterande tid har hon burit runt på Marsvinet i legolådan.

    Häromdagen stängde hon in sig i lekstugan med en bamsehöna och den fick bo i en docksäng med en filt över, iof hade den både mat, vatten och den levde när man frågade hur den mådde
  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-08-15 18:34:34 följande:
    Låter kul, vi kommer definitivt. Egen spypåse medtages också?
    Äh de kan jag ordna har både hinkar och påsar i bilen
    Flörtar du med Freja kanske du får smaka hennes Lergigan med
  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-08-17 13:57:38 följande:
    Hm.. låter intressant ska lägga det på minnet. Fast å andra sidan så ska ju Pär med så han får väll springa omkring i lekställningen, medan jag placerar rumpan på en bänk med en kopp te.
    Ja har man en extremt åksjuk unge så är man väl utrustad med ¨

    Ja jag tänkte ta med ylva, hon får springa och jaga Freja åt mig

    Idag har här ägnats åt välbehövlig städning uppe.. De här skrämmande vad saker folk kan samla på sig..
    Så nu har de sorterats och kastas och kastats ännu mera. Så nu är de bara resten kvar
    Jag har bott i klädlådorna i skrubben och gått igenom och sorterat upp lite bättre iaf.
    Sen har alla andra fått rota igenom sina saker och tagit med härifrån de som ska vara kvar
  • IrenerI

    Azumi - Du får knapra piller och nöta på ett par Sea-bands och hoppas att de ger sig snart.

    Janna - Kul att han provar pottan iaf, Freja gillar inte alls potta men på toan kan man sätta henne så provar hon pinka iaf. Kommer de inget så säger hon " nej, de funkar inte"
    Men själv kommer hon nästan aldrig på att hon ska pinka, hon var blöjlös härom dagen och jag fick skura golvet..
    Just nu räcker de med marsvinet som pinkar och skiter överallt..

  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-08-27 10:44:55 följande:
    Ja usch, har varit på inskrivning nu och fick rådet att ta åksjukepiller på natten, men tyvärr så funkade inte det.Vi har funderat på att boka in en weekend i Stockholm i december och passa på att göra ett 3d/4d ul, skulle vara spännande
    Trist att de inte funkar, du kan inte få starkare tabletter då?

    Sånt Ul låter jättespännande, de ser ju fränt ut på korten men ser iaf..
    Sen lät ju en weekend i stockholm inte helt fel med eller utan UL

    Ja vi har blivit med Margris än en gång.. Stackars lilla Sigge dog i Fredags medans vi var i stan, så de var en deppad ylva då. Men uffe lovade nytt marsvin så i går var vi till stan och köpte 2 st. Vita med lite ljusbrunt och virvlar hit och dit.. Ylva döpte dom genast sin till Ellika och Frejas till Klara Så nu pågår operation Marsvinstämjning.. Dom är ju inte riktigt tam direkt, sprätter iväg och är livrädda. Men just nu sitter Ylva i soffan med sin så de ska nog lyckas.. nåja med hennes iaf, Frejas är skyggare men de lär ju bli bättre med tiden.
  • IrenerI
    Azumi86 skrev 2009-09-02 14:12:40 följande:
    Nämen ni blir av med ett och får två nya ist, dubbelt så mycket med marsgris-kiss. Syrran hade ett marsvin när vi var små och den där rackarn lärde sig att låta varje gång man öppnade kylskåpet, ungefär som en sådan här bantargris man kan sätta i kylskåpet Jo semestern blev snabbt ändrad. Jag fick inte studieplats i Härnösand i höst, så det blir att fixa slutuppsatsen i vår när bebisen kommer ist :-P Inte direkt så att jag hoppar högt av glädje men det får bli ett senare problem.Men... till saken. Eftersom jag inte behöver åka till den omfattande metropolen Härnösand så sparar vi lite pengar. Och det visade sig att sas hade billiga biljetter så nu har vi bokat tre dagar i London istället, så ultraljudet blir ist en dag på Harrods för mamma
    Ja de är märkligt.. Den förökade sig på egen hand Fast tror han var gammal och inkontinent.. Dom här två har bara pinkat i de fria en gång, i Ylvas knä
    Haha ja du jag undrar vad dom här kommer att lära sig.. Illtjuta så fort dom ser ett barn.. Karate i försvar kanske..
    Trist med skolan men trevligare med London Hade ju inte haft nått imot en sån sväng
    Men vi har nog spenderat alla pengar på utlandsresa och en sak till som kommer senare. Tyvärr blir ju all husrenovering lidande ist men men..

    Nä må bry mig i mina små monster i badet, bra med flera barn nu badar alla 3 samtidigt. Irmelin har ju blivit en hejare på att sitta själv så då kan dom ju bada i lag. Är ju bara botten i duschen dom badar i och så trångt som de är där kan hon knappast stypa
  • IrenerI

    Ja.. kanske ska prova blöjor på dom Nä vad då 4 blöjbarn är väl inget

    Huga ja än har vi klarat oss får nån värre förkylning, ylva och Irmelin har varit lite lite snoriga men de är allt.
    Peppar peppar.

    Var på 5års koll på ylva i veckan.. spruta är de ju då med. Så hade räknat med att Ylva skulle vråla, skrika och vägra.
    Med tanke på att hon skrek i 45min när tandläkaren skulle TITTA på henne.. NU skulle dom alltså STICKA henne. Ha ungen satt knäpptyst och tittade när dom tryckte in sprutan och klämde ur sig, men de hände ju inget!

    Sen har hon ju en sån längtan efter en papegoja, hon har tjatat om papegojor i evigheter.
    Så igår tog hon en metallring hon hade hittat och satt en höna i ringen. Så hon fick sitta där och balansera medans ylva gick omkring. När hon hade visat alla och jag tyckte hon skulle ta ut hönan igen och hade gått upp för att visa syster uppe.
    Ja då ropar Ylva och vill att jag ska komma... Ungen har hängt upp ringen med hönan på en lampa påväggen i lekrummet...

    Sen kånkade hon ner en fågelbur från vinden.. storlek för typ undulater. Och där klämde hon in en annan höna. Ungen är helt såld på fåglar.. SYnd att dom skräpar ner så hemskt och är dammiga. Annars kunnde hon fått en fågel.. men vi får se, nån gång kanske.
    Freja gick också runt inne igår med en höna i famnen.. så de kanske blir fågel intresse där med

Svar på tråden Jämtländska 07:or - del 9