• Zimlis

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?
  • skorpionen80
    Pimpinellan skrev 2009-06-16 12:17:25 följande:
    De flesta bakterier överlever mycket riktigt 40 grader,men likafullt tvättar jag en del fina trosor i bara 40 för de skulle nog inte hålla i 60. Tvättmedel dödar inte alls bakterier-det tar bara bort vanlig smuts. Försöker köra så mycket tvätt som möjligt på 60.
    Jag har många olika sorters underkläder, allt från snobben på H&M till fina 500-kronors i icke-bomull (ja, jag komemr inte på vad det heter ;) ) Alla tål att tvättas i 60 fastän lappen säger annat. Jag kan ju självklart inte garantera att även dina gör det, men jag har aldrig råkat ut för att underkläder krympt eller blivit deformerade.
  • musli

Tvättar enligt rekommendationer i kläderna, vilket innebär trosor, handdukar, sängkläder och en hel del barn-kläder i 60 grader!!
    Har egen tvättmaskin.

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • kaji78

beror på vad de är gjorda av för material o vad jag har för tvätt i övrigt.

varierar mellan 30 (fina behåar ody) och 95 (trosor/kallingar i ljus bomull)

bor i villa m egen tvättmaskin.

• Modesty B

En tanke som dyker upp är, vad är det för hemskt som skulle kunna hända en om man nu tvättar sin underklädestvätt i 40 grader och inte 60...får man kanske en snigel på ögat då?

• Legolina

Alla underkläder, lakan, strumpor, badlakan och handdukar går i 60° och sen i torktumlaren.
    Resten går i 40° och hängs.

Egna maskiner men faktiskt ingen skillnad från när vi hade gemensam stvättstuga - samma system.

Jag skulle inte känna mig speciellt fräsch om jaginte tvättade underkläder och sådant i 60° för jag har fått veta att det faktiskt inte blir riktigt rent i lägre gradantal.

Vet fö en som tvättade alla sina underkläder i 40° och inte blev av med sin svamp i underlivet pga av att kläderna inte blev ordentligt rena. Hon hittade problemet och har det bättre nu.

• Lussekatten87

60 grader,egen tvättmaskin.

• Pimpinellan
    skorpionen80 skrev 2009-06-16 12:25:13 följande:
    Jag har många olika sorters underkläder, allt från snobben på H&M till fina 500-kronors i icke-bomull (ja, jag komemr inte på vad det heter ;) ) Alla tål att tvättas i 60 fastän lappen säger annat. Jag kan ju självklart inte garantera att även dina gör det, men jag har aldrig råkat ut för att underkläder krympt eller blivit deformerade.
    Hmm... jag kanske skulle prova då! Har inga dyra trosor heller ,men krymper de verkligen inte då? Har några 40-gradiga jag kört i 60 och de har krympt lite tycker jag. Jag _vet_ att jag borde köra i 60! Vågar ju tvätta annat i 40 som antingen står 30 eller handtvättoch det brukar ju gå bra så varför egentligen inte trosorna?
  • Mrs Charles

60 givetvis, precis som handdukar och sängkläder. Men visst har några strumpor och enstaka trosor fått följa med i 40graderstvätten om jag vill tvätta upp tvättkorgen och det ligger en trosa på botten.

• Modesty B

Legolina: Ja, där var ju ett bra exempel på att det hjälpte för henne med 60-graders tvätten!

• Mieria

hmmm... jag tvättar mina underkläder i olika många grader beroende på vilket material de råkar vara. Gör inte alla det??

Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?