• Joma

Åksjuk 1-åring!

Hej!

Jag har en dotter som är drygt året och sen vi bytte till bilstol nr 2 så har hon vid flera tillfällen blivit åksjuk och kräkts ner hela sig. Jag har aldrig hört någon berätta att så små barn kan bli åksjuka och undrar om någon har någon erfarenhet och kan ge mig några tips!

Jag tycker så synd om henne, men nu i sommar så har vi en längre bilresa framför oss och jag är livrädd och väldigt orolig för min dotter! Vill inte att hon ska må så dåligt och spy ner sig!

Någon som vet om det är vanligt vid byte till bilstol nr 2 och vad kan man göra för att barnen ska slippa må illa?

• Svar på tråden Åksjuk 1-åring!
  • Elda

Hej!
    Jag har hört en metod som verkar jätte ball, och jag har inga åksjuka barn så jag har inte prövat det. Men personen som rekommenderade det var övertygad om att det funkar och visste många som hade blivit hjälpta.

Åksjukeproblemet löses genom att att sätta en tejpbit över naveln. Pröva och se jag vill gärna veta om det fungerar.

...kanske det har nåt att göra med att koncentrera sig på något istället för illamåendet. Det finns inget att förlora!

• Elda

Ja jag ser nu först att ni diskuterat det redan så mitt inlägg kommer lite ballt

• zandraw

Åh den här tråden ska jag sträckläsa imorrn!
    Dottern blev åksjuk när hon började gå vid 9 månader och efter de så kräks hon varje gång vi åker bil mer än 5 minuter.
    Det är alltid en av oss som sitter bak redo med en kräkpåse...

Vi fick rekomendationen av en läkare att ge postafen, funkar sådär, nu kan hon åka på raka vägar ca 2 timmar efter hon tagit tabletten, men helst på tom mage.
    Har hon nyätit spelar de ingen roll vad det är för väg, då kräks hon hur som...

Jobbigast är de ju om nån av oss ska åka själv någonstans med barnen, då blir de oftast en nerkräkt dotter och bil. Har iaf lärt oss att alltid ha ett skydd över bilstolen som går lätt att byta ut, massor med handdukar papper och extrakläder i bilen.

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • estrella81

kom just hem från gbg t/r ( 100mil) med plåster på naveln gick resan som en dröm!!! super bra!!

• Ekorrfamiljen
    estrella81 skrev 2009-07-26 18:33:58 följande:
    kom just hem från gbg t/r ( 100mil) med plåster på naveln gick resan som en dröm!!! super bra!!
    Härligt att det funkade för dig med!! Grattis!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Anna F
    estrella81 skrev 2009-07-26 18:33:58 följande:
    Är det sant? Har barnet varit sjuk innan alltså men det här hjälpte?

Hur stort plåster hade du?
  • sockergryn

Min dotter kräktes väldigt ofta förut men med plåster på naveln kräks hon aldrig! Enda gången hon kräktes trots plåster var när vi hade ett för litet "Bamse"-plåster. Alltså: Ett vanligt plåster som täcker HELA naveln!!
    Lycka till!

Estrella 81: Vad bra att du vågade prova trots att det låter knäppt
    Du ser, det funkar! Men jag har ingen aning om varför!

• GLA

Åh, ska absolut testa ett plåster på magen/över naveln nästa gång vi ska åka en längre biltur. Min tjej har precis fyllt 1 år och har de senaste gångerna kräkts i bilen. Har aldrig gjort det innan... stackare. Hon mår verkligen illa. Ska klippa till några plasttyg som hon kan sitta på så jag slipper skura bilstolen... tack för alla bra tips.

• kafferast

Vårt barn blev aldrig åksjuk i gamla bilen men dock i nya. Vi ser till att ta det extra lugnt i alla kurvor numer samt har alltid bilen rustad med några rejäla frottéhanddukar och, om vi skall åka långt, en liten plasthink. Inte heller vårt barn är "tillräckligt" gammalt för att bli åksjukt men det går tydligen bra ändå.

• ordning i oredan

Vi klarade bilresa stlm-skåne och åter med endast en liten olycka i bilen. Vet inte om det hade att göra med plåster över navlarna (som vi för övrigt glömde var och varannan dag). Den enda gången sa lilltjejen att hon ville kräkas. Snabbt fram med påsen och så var det löst. Kan vara att de vuxit ifrån det??? Hur som så känner jag mig lun inför framtida bilresor!

• Vipera
    ordning i oredan skrev 2009-08-11 21:28:12 följande:
    Vi klarade bilresa stlm-skåne och åter med endast en liten olycka i bilen. Vet inte om det hade att göra med plåster över navlarna (som vi för övrigt glömde var och varannan dag). Den enda gången sa lilltjejen att hon ville kräkas. Snabbt fram med påsen och så var det löst. Kan vara att de vuxit ifrån det??? Hur som så känner jag mig lun inför framtida bilresor!
    Vuxit ifrån det nja... Ekorrhustrun är ju över trettio och de flesta på destination- gotland som använder plåster är möjligen lite barnsliga men...
    Älskar ekorrar! Och vi får en älskling till, hurra!
  • Anna F

Märker ni skillnad på bilar som ni kör barnen i och åksjuka? Gamla vs nya bilar? Stora vs små? Sitta högt vs. lågt?

• ordning i oredan
    Vipera skrev 2009-08-12 00:04:40 följande:
    Vuxit ifrån det nja... Ekorrhustrun är ju över trettio och de flesta på destination- gotland som använder plåster är möjligen lite barnsliga men...
    Så är det nog. Mina 2,5-åringar kanske är väldigt mogna;)
  • Vipera
    ordning i oredan skrev 2009-08-12 17:42:58 följande:
    Så är det nog. Mina 2,5-åringar kanske är väldigt mogna;)
    {#lang_emotions_cool}
    Älskar ekorrar! Och vi får en älskling till, hurra!
  • strojes

Vi har två snart 2 åriga tjejer som visat tendenser på att bli åksjuka. Vid två tillfällen nu i sommar har de kräks och då har det förståss runnit ner mellan bilstolarna och ner på sätena....=en massa sanering... pust.

Jag har för mig att jag läst (eller hört) någonstans att man ska undvika socker ett tag innan bilfärd. Och som sagts att inte sätta dem hungriga i bilen (men heller inte proppmätta).

Någon som hört om färsk ingefära? Hur och när ger man det i så fall? Mängd?

Vill som någon annan också skrev helst inte blanda in medicin då det inte sker varje gång vi åker, åkte bil från Stockholm upp till Hemavan, en resa på enkel väg närmare 100 mil och de mådde inte dåligt en enda gång. Men igår mitt i bilkön på essingeleden satte de igång att kräkas...

Seabanden tror jag inte funkar här för de skulle inte få sitta kvar länge...om de nu inte får de av sig så lär de dra i dem så att effekten uteblir...

• sockergryn

Skydiver: Pröva plåster på naveln!

• Brunello

ingefära kan du antingen ge att tugga på eller koka te på.

• strojes
    sockergryn skrev 2009-08-13 18:57:06 följande:
    Skydiver: Pröva plåster på naveln!
    de skulle inte få sitta kvar länge tyvärr...
  • Pnyxtra77

Hej! Vilken tur att jag hittade den här tråden! Min stackars dotter på 13 mån kräktes i bilen och alldeles kritvit var hon idag efter endast 15 min, dock slingrig väg. Men det finns bara slingriga vägar här, även när vi ska till dagis som börjar i vår. Riktigt elände med åksjuka. Tycker så himla synd om henne och känner igen ångesten inför detta som många av er beskrivit. Så jobbigt att det inte finns ngn möjlighet till bakåtvänt förrän vid 4-års åldern. Så jag ska prova alla tips ni nämnt här.

• farfar02

För många år sedan fanns det ett gummiband med invulkad koppartråd i som fästes under bilen så att det har kontakt med vägbanan. Förmodligen för att avleda statisk elektrisitet. fungerade också med en koppartråd, men den bör vara i kontakt med vägbanan hela tiden. Detta fungerade på 80-taletGlad

Svar på tråden Åksjuk 1-åring!