• Joma

    Åksjuk 1-åring!

    Hej!

    Jag har en dotter som är drygt året och sen vi bytte till bilstol nr 2 så har hon vid flera tillfällen blivit åksjuk och kräkts ner hela sig. Jag har aldrig hört någon berätta att så små barn kan bli åksjuka och undrar om någon har någon erfarenhet och kan ge mig några tips!

    Jag tycker så synd om henne, men nu i sommar så har vi en längre bilresa framför oss och jag är livrädd och väldigt orolig för min dotter! Vill inte att hon ska må så dåligt och spy ner sig!

    Någon som vet om det är vanligt vid byte till bilstol nr 2 och vad kan man göra för att barnen ska slippa må illa?

  • Svar på tråden Åksjuk 1-åring!
  • Aprilia

    Min största dotter är extremt åksjuk hon är 5 år nu, men det började när hon var runt 6 månader. Hon kräktes då bara av att vi åkte i stan (hade fortfarande första bilstolen då). Enligt BVC kunde hon inte vara åksjuk eftersom hon var så liten, men då hade dom ju uppenbarligen väldigt dålig koll.

    Från 6 månader till 4 år så kräktes hon alltid i bilen om vi åkte längre än 1-2 mil. Tom på tåg och flyg har hon kräkts ner sig. Glömmer aldrig en sommar när vi åkte nattåg, tror hon kräktes 40-50 ggr på den tågresan då var hon 1,5 år.

    Det är först iår när hon fyllt 5 som hon börjar kunna hantera sitt illamående, kräks hon så gör hon det i en skål så vi slipper få bilen full. Men vi har faktiskt kunnat åkt upp i mot 15 mil i sträck i vår utan att hon har kräkts, det känns helt otroligt. Men illamående och huvudvärk brukar hon få.

    Vi har provat med allt, plåset på naveln och bakon örat, seaband, postafen......men inget har hjälp henne. Men nu verkar det ha blivit bättre med tiden iaf

    Min andra dotter som är 2 år har aldrig kräkts i bilen, tänk vad olika det kan vara

  • novembersol

    Måste få berätta om min dotter som fyllt 10 år, hon har så länge jag kan minnas varit extremt åksjuk. Första åren hade jag ingen bil så vi åkte sällan bil, men när hon blev 2 började eländet på allvar när vi flyttade ut på landet och blev bilberoende. Vi provade ALLT och fick tips från allt och alla men måste erkänna att ingenting höll i längden, ibland trodde vi väl att vi funnit "kuren" men nästa gång kräktes hon igen

    Åren gick och det har väl planat ut en hel del, idag klarar hon bilturer galant för det mesta däremot längre bussturer gör henne åksjuk och en busstur in till stan resulterar nästan alltid i kräkningar (det tar 20 minuter).

    Så det enda tips och råd jag kan ge är att förhoppningsvis blir det bättre, men vis av hur min 10 åring mår av åksjuketabletter (hon säger att det stänger av henne från omvärlden) så låter jag bli dem. Seabands kan kanske hjälpa ibland, om inte annat så hjälpte de mig när jag väntade lillebror.

    Alla problem går inte att lösa har jag insett, utan man måste helt enkelt acceptera att barnet är som det är, dvs väldigt känslig för rörelse.

  • Anna F

    Ni föräldrar, är ni åksjuka?

    Jag kunde i princip åka i bagageluckan när jag var liten och vi åkte på små slingriga vägar till släktingar varje vecka. De bodde 3 mil ut i skogen och jag mådde illa nån gång när jag inte ätit och det var för tidigt på morgonen, men aldrig annars. Jag kunde även åka allt på Liseberg när jag blev större och mitt rekord var att åka en berg och dalbana 8 ggr på raken innan jag kände mig illamående. Sen när jag blev 16-18 år slutade jag åka bil så ofta och i samma veva blev jag åksjuk. Nu kör jag egen bil men kan aldrig sitta i baksätet utan att bli åksjuk. Vid långresor, flyg och tåg får jag äta postafen så jag undrar hur man kan bli åksjuk på äldre dar men inte som barn?

    Jag vet inte om min lilla är åksjuk än men hon ser lite trött och blek ut ibland sen vi skaffade barnstol och det återstår att se när vi åker längre sträckor med henne än bara 10-20 minuter. Jag har henne fram och är supernervös för att hon ska behöva bli så dålig när vi ska åka långt.

  • IrenerI

    Har en 2åring som är extremt åksjuk med.
    Har provat:
    Seabands- Funkade inte.
    Postafen - Funkade inte.
    Tavegyl - Funkade inte.
    Lergigan - Funkar lite grann.

    Så börjar bli lite less på att inte kunna åka mer än max 15-20min i bil.
    Och sen sitter hon dumt till så når inte att hjälpa henne utan måste stanna och gå ur bilen för att nå henne. Så då märker man ju inte heller när hon börjar på att må dåligt, utan man hör hur hon kräks för fullt och då är de juför sent iaf.
    Enda tecknet är att hon brukar sitta och sjunga ofta och tystnar hon mår hon oftast illa.

    Så nu längtar jag verkligen efter att vända på henne, bilen blir som sagt inte så mysig av allt kräks och hon blir helt knäckt av de.
    Har precis beställt ny klädsel till bilstolen bla eftersom den har blivit tvättad lite för ofta.

  • Brunello

    För det första, åksjuk eller inte så ska ALLA barn åka bakåtvänt tills de fyller fyra år OCH väger 15 kilo. Enbart vikten spelar alltså ingen roll.

    Jag har klippt till inlägg till barnstolen i plastad frotte som vi har i den, enklare att bara ta ur och slänga i en påse då, annars måste man ju tvätta överdraget i tid och otid, och har man långt hem är det ju troligt att barnet kräks igen bara för att det sitter i kräklukten.

    Mata med små kex / majskrokar etc hela tiden. Se till att barnet sitter tillräckligt högt för att se ut (finns högre och lägre stolar). Locka barnet att titta ut genom rutan.

    Öva er att köra utan ryck, ofta är det "gas-broms-gas-broms" som är värst, miljövänlig körning gör det bättre prova att köra med ett glas vatten (fullt) i handen på passageraren, och se hur lite ni klarar att spilla. 

    Stanna ofta, gärna var 45-minut eller så, och kör så mycket som möjligt under sovtider. Ha svalt i bilen och försök undvika direkt solsken på barnet (går stolen att ha i mitten brukar det vara minst sol där).

    Postafen fungerar för många men de blir dåsiga av dem.  

  • Bevabus

    Jag tar alltid en åksjuketablett och sätter på åksjukeband innan. Det hjälper kanonbra! Utan de där åksjukebanden vet jag inte vad jag skulle göra. Jag vet inte om någon nämnt dem tidigare i tråden, men det finns att köpa på apoteket. Enkla saker man trär på om handledarna och så trycker det väldigt lätt på en liten punkt som gör att det förhindrar illamåendet. UNDERBART!

  • suramin
    IrenerI skrev 2009-07-14 11:32:29 följande:
    Har en 2åring som är extremt åksjuk med. Har provat: Seabands- Funkade inte. Postafen - Funkade inte. Tavegyl - Funkade inte. Lergigan - Funkar lite grann. Så börjar bli lite less på att inte kunna åka mer än max 15-20min i bil. Och sen sitter hon dumt till så når inte att hjälpa henne utan måste stanna och gå ur bilen för att nå henne. Så då märker man ju inte heller när hon börjar på att må dåligt, utan man hör hur hon kräks för fullt och då är de juför sent iaf. Enda tecknet är att hon brukar sitta och sjunga ofta och tystnar hon mår hon oftast illa. Så nu längtar jag verkligen efter att vända på henne, bilen blir som sagt inte så mysig av allt kräks och hon blir helt knäckt av de. Har precis beställt ny klädsel till bilstolen bla eftersom den har blivit tvättad lite för ofta.
    Du borde verkligen testa att låta henne titta på dvd i bilen. Vår dotter är likadan, och det enda som hjälper är att låta henne kolla på film hela tiden vi åker bil. Sedan vi började med det så har hon inte spytt en enda gång, och innan klarade hon bara 5 min i bilen innan kaskadkräkandet satt igång. En bärbar dvd kostar ca 1500 och det är det ju absolut värt för att få lugnare bilresor.
  • Sealion

    När vi köpte vår bilstol (den efter babyskyddet) så sa dom till oss att det e nu man märker om barnen e åksjuka.. bilstolen har ju en mer sittande ställning medan babyskyddet e lite halv liggande..

  • Brevdruvan

    vi har klarat oss än så länge tack och lov.

    Har hört att det finns speciella armband att köpa på apoteket som ska vara bra. Har inte provat själv, men det kanske kan vara något om man inte vill att de ska bli så trötta.

  • Häxan surkart

    Har minnen från min egen barndom. Jag var galet åksjuk, det som hjälpte var AC/luft. Vi hade från början en gammal bil, i den var det värre. Lycka till!

Svar på tråden Åksjuk 1-åring!