AnnanAnna skrev 2009-07-15 19:29:53 följande:
Men faktiskt, dela den man älskar med hans barn är knappast ett problem för de flesta styvmammor. Problemen uppstår när man ALDRIG får komma först, aldrig någonsin bli prioriterad som nummer 1. Inte ens när man fått sitt första barn, som för de flesta jag känner är den största händelsen i ens liv.Det tidigare barnet kan väl känna sig välkommen i sitt "var-tredje-helg-hem" trots att dennes pappas nyförlösta partner behöver vila upp sig från sin förlossning? En inte alltför avancerad gissning är att man ändrar på umgänget ibland av mindre seriösa anledningar än så, t.ex. att någon ska på en fest, en resa eller vad som helst.Jag kan verkligen inte förstå varför en nybliven mammas önskning om en umgängesändring kan röra upp känslorna så på alla, det hade ju aldrig hänt om det var biomamman som ville ändra umgänget för att t.ex. skulle på konsert... Eller?Men det påminner rätt mycket om hur "min" biomamma är... Ena veckan får hon spel för att vi frågar om tjejen kan vara kvar där över helgen för vi har kräksjuka, och hon gapar och skriker i två timmar om att man inte kan "säga ifrån sig sitt föräldraskap bara för att man är sjuk!". Vår tanke var ju mer att tjejen kanske skulle slippa bli magsjuk, men visst fick hon komma hit. Och magsjuk blev hon.Helgen efter (!!!) hör mamman av sig på torsdagen och undrar om inte tjejen kan vara kvar hos oss över helgen, för hon "behövde lite extra barnledigt".Men det är ju skillnad förstås, för hon är ju inte STYVmamma...
Kruxet var väl att barnet inte var välkommet ens på sin tredje helg och inte ens en stund. Jag har aldrig föreslagit att hon skall tvingas ha hans barn. Mitt förslag om du läser var att barnet kunde få hälsa på en stund under helgen alt. att pappan kunde hälsa på barnet en stund. Jag förstår mycket väl mammans tankarom att hon vill vara nummer 1 under en period, men hon är ju nummer 1 jämt... förutom var 3:e helg. Hon och bebisen är ju redan valda och prioriterad som nummer 1 i pappans liv. De har ju pappan i princip jämt och deras gemensamma barn kommer ju förhoppningsvis att få växa upp med en närvarande pappa. Då kan det väl inte vara så farligt om hans barn är där någon gång emellanåt så att det får en chans att träffa sin pappa och lära känna sitt syskon. Mina barns halvbror bor massa mil bort och de träffas bara några gånger om året, men de få träffarna är jätteviktiga för mina barn och gör att de är stolta över sin halvbror vilket jag ser som positivt för när de är större har de ytterligare en pusselbit kring sin familj och en del av sitt nätverk.
Jag tycker absolut inte biomammor skall styra och ställa och boka om tider. Är biomamma och varit styvmamma och tycker att det är så synd om varken bio eller styvmammor utan mest synd om barn som hamnar i kläm när de längtar efter frånvarande bioföräldrar och syskon.