• Upptagen

Kryssning till Riga

Nästa vecka åker vi en kryssning till Riga, är det någon som har varit där?

Vad ska man inte missa, och vad kan man vara utan? Någon som vet hur läget ser ut nu med tanke på ekonomin? Har det blivit billigare eller dyrare i Lettland?

Berätta gärna allt! Vi gillar att ha lite kött på benen så vi får ut mest möjligt av våra 6 timmar i land.

• Svar på tråden Kryssning till Riga
  • Upptagen

Men vad svårt det verkar vara att hitta bra info om Riga, är det verkligen så få som reser dit?

• Upptagen

Puffar och hoppas att NÅN har något att komma med.

• Hope7

Vi ska också dit nästa vecka och har heller aldrig vart där... Ingen som varit där som kan tipsa om nå kanske??

• Barbabok

SteakHouss, superb mat, innan för stadsmuren. Gör upp om taxipris innan, de kör som galningar och tar gärna extra betalt!

• hotten

vi skall på likadan kryssning om 4 veckor å vill oxå veta, hur långt är det att gå till "stan"/affärer? fattar inte var siljalines båtar lägger till!! samma ställe som vikingline eller???.. vad kostar det med taxi?

närmaste billig shopping, gärna shopping center el dyl.. man hinner inte så mycket på 6 timmar..) handla sprit, öl, kläder, å annat strunt?
    guidade turer? vill ju se lite oxå..

äta, promenera å mysa gör vi hela semestern så dessa timmar i Riga vill jag göra annat

• Theorese

Vi var där för ett år sen, en sightseeing tur är att rekommendera, man får då en överblick och kan själv bilda sig en uppfattning om vad man vill titta närmare på. Guiden ger också tips om vart man kan shoppa vad etc. Det finns en stor marknad vid järnvägsstationen och även ett Stockmann varuhus.

• hotten
    Theorese skrev 2009-06-24 16:51:26 följande:
    Vi var där för ett år sen, en sightseeing tur är att rekommendera, man får då en överblick och kan själv bilda sig en uppfattning om vad man vill titta närmare på. Guiden ger också tips om vart man kan shoppa vad etc. Det finns en stor marknad vid järnvägsstationen och även ett Stockmann varuhus.
    var hittar jag sightsing tur?? nu går det inte att boka isamband med båtresan tydligen..

hur långt (hur länge tar det att gå, eller vad kostar taxi) är det till järnvägstationen/marknaden
  • spaceylisie

Gamla Stan rekommenderas, liksom ett middagsbesök på TGI Friday (i Gamla Stan). Ryska marknaden och saluhallarna i de gamla hangarerna är värt ett besök - men tänk på att desto längre in på marknaden - desto billigare priser, många ggr. Frukt och grönsaker är dyrare på marknaden än på Rimi eller Maxima.

PASSA ER för bärnstensförsäljarna på gatorna! Alla kommer att hävda att det är ÄKTA bärnsten men det är PLAST. ALLT är plast. Ska ni köpa bärnsten så besök GC, Galleria Centrale, tror jag det heter, i Gamla Stan. Dyrt, men så är det.

Billig lunch hittar ni på ett av torgen i GS - Alus Seta står det ovanför dörren. De öppnar 12 på dagarna och har världens godaste grillade fläskspett! Maten vägs och man kommer riktigt billigt undan.

Även en av de stora kyrkorna i närheten av Alus Seta är värt ett besök - där kan man skåda Gustav II Adolf, tror jag att det är, på en av fönstermålningarna.

Det finns en hyfsat mysig uteservering vid Leninstatyn (vet ej geografisk riktning) där man kan sitta och ta en öl, kaffe eller lätt lunch.

Kläder är generellt dyrare än i Sverige, men skor kan man hitta ruggigt billigt på Ryska Marknaden. Stockmann är skoj att kika i - motsvarande NK kan jag tro - men bortanför Stockmann ligger ytterligare en galleria, Origo, där priserna är mer humana.

Pust. Något mer?

• spaceylisie

Jo, och i Gamla Stan finns ett JÄTTEMYSIGT café som heter Amélie. DET rekommenderas verkligen. Går ni dit - spana in deras gästböcker.

Svar på tråden Kryssning till Riga