• Upptagen

Kryssning till Riga

Nästa vecka åker vi en kryssning till Riga, är det någon som har varit där?

Vad ska man inte missa, och vad kan man vara utan? Någon som vet hur läget ser ut nu med tanke på ekonomin? Har det blivit billigare eller dyrare i Lettland?

Berätta gärna allt! Vi gillar att ha lite kött på benen så vi får ut mest möjligt av våra 6 timmar i land.

• Svar på tråden Kryssning till Riga
  • Upptagen
    Thaleya skrev 2009-06-26 16:56:30 följande:
    Sen kan jag förövrigt säga att jag var i riga i åtta dagar och med undantag av Thailand så var det min bästa semester någonsin, och jag har varit i många länder! Människorna är underbara.Sen allt är inte plast på gatorna, jag fick iaf med mig bärnsten hem ;PDet finns en stor tegelkyrka grej nära centrum där man kan åka upp högst i tornet och se hela staden därifrån, jätte mysigt, fast det kan man se från skybar/hotell med.House of brothers, Svenskporten, frihetsstatyn, hangarer marknaden.Kan tipsa om att köpa rysk mascara när du väl är där. Det kostar cirka 15-20 kronor och är JÄTTEBRA!
    Vet du vad tegelkyrkan heter? Lät intressant, och man behöver inte GÅ upp i den? Jag gick upp i ett kyrktorn i Tallinn förra året och det var bland det läskigaste jag har gjort, snacka om cellskräck!

Mascara... nån aning om vad den heter?
  • Thaleya
    Upptagen skrev 2009-06-27 19:48:16 följande:
    Vet du vad tegelkyrkan heter? Lät intressant, och man behöver inte GÅ upp i den? Jag gick upp i ett kyrktorn i Tallinn förra året och det var bland det läskigaste jag har gjort, snacka om cellskräck! Mascara... nån aning om vad den heter?
    ne dessvärre så kommer jag inte ihåg det :( Det fanns en hiss i den så man behövde inte gå. Jag kan kika lite vidare och återkomma, när är det ni åker?

Ne jag vet inte vad mascaran heter heller, men jag brukar köpa första bästa billiga när jag går i småbutikerna efter gatan och det blir alltid bra, det är alltid ryska märken. Man får svarta, långa fransar som delar på sig - klumpar inte alls.
  • Kibell

En fråga till till er som redan varit i Riga. Det kommer vara småbarn med som kommer åka vagn, kan man ha paraplysulky eller har dom kullerstenar där så det är svårt att köra med paraplysulkyn?

♥Älskar min Isabelle♥
  • spaceylisie
    Kibell skrev 2009-06-28 13:39:02 följande:
    En fråga till till er som redan varit i Riga. Det kommer vara småbarn med som kommer åka vagn, kan man ha paraplysulky eller har dom kullerstenar där så det är svårt att köra med paraplysulkyn?
    Det är KULLERSTENAR! Vi har dock haft med en Carena Easy-sulky de ggr vi har varit iväg och det har gått jättebra...
  • spaceylisie

Och ska man ta barnvagn på tåget till Jurmala ska man vara jädrar i mig snabb i svängarna: Det är INTE barnvagns- eller handikappanpassade tåg! Kanonhöga!!

• Kibell

Äntligen hemma!
    Det var en intensiv resa
    Tycker väl mjae om Riga. Men det är nog hela resan som gör det. Båten var inte den roligaste, Silja Festival. Otroligt dyrt i taxfreen. Godiset är billigare hemma på mitt Ica Riga var en fin stad men stort att hinna se allt på några timmar. Vi köpte ingenting mer än lite lunch och dricka och godis.
    Pesrsonligen tycker jag nog Tallin var bättre. Man skulle nog haft en övernattning för att hinna se och göra det man ville. Sen fick min 5-åring skoskav så ja det blev lite jobbig

♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten

kan man handla med euro i Riga?

kibell: gick ni el taxi? vart var ni, hur långt är det eller hur länge tar det att gå till järnvägstationen tex (eller nått annat ställe så kan jag jämföra) fattar inte var båten lägger i hamn..

• Kibell

Vi växlade till lettisk valuta för Tallinks sa att man inte kan handla med euro. Men att handla med den överblivna valutan på båten blev dyrt. Det kostade mer än i svenska kronor eller euro.
    Vi gick. Det var ju en bit och gå. Tog ca 30 minuter för oss att ta oss in till stan från båten. Men då hade vi barn med oss som fick skoskav. Plus att vi stannde till och tog kort.
    Vi kom först till Gamla Stan och tittade sedan gick vi vidare mot saluhallarna vid järnvägsstationen. Tittade lite i Origo Galleria sedan gick vi tillbaka. Vi åt lunch vid ett ställe vid Stockmann.
    Nu när jag varit hemma ett tag och även kollat korten så är jag nöjd med resan. Nästan gång, om det blir, så vet vi man ju vart man ska gå Vi visste ju inte riktigt vilket håll vi skulle åt när vi hade gått av båten men vi följde strömmen

♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-07 08:52:35 följande:
    Vi växlade till lettisk valuta för Tallinks sa att man inte kan handla med euro. Men att handla med den överblivna valutan på båten blev dyrt. Det kostade mer än i svenska kronor eller euro.Vi gick. Det var ju en bit och gå. Tog ca 30 minuter för oss att ta oss in till stan från båten. Men då hade vi barn med oss som fick skoskav. Plus att vi stannde till och tog kort.Vi kom först till Gamla Stan och tittade sedan gick vi vidare mot saluhallarna vid järnvägsstationen. Tittade lite i Origo Galleria sedan gick vi tillbaka. Vi åt lunch vid ett ställe vid Stockmann.Nu när jag varit hemma ett tag och även kollat korten så är jag nöjd med resan. Nästan gång, om det blir, så vet vi man ju vart man ska gå Vi visste ju inte riktigt vilket håll vi skulle åt när vi hade gått av båten men vi följde strömmen
    ok tack!
    vet du om man kunde handla med euro i affärerna i Riga? eller kan man växla på båten? Grejen är att vi har 15 mil enkelväg till närmaste växlingskontor å i sthlm vet jag inte om vi hinner växla...
  • mm m

Kul att läsa alla tips. Funderar på weekend med flyg till hösten och Riga är ett av alternativen.

Svar på tråden Kryssning till Riga