• Upptagen

Kryssning till Riga

Nästa vecka åker vi en kryssning till Riga, är det någon som har varit där?

Vad ska man inte missa, och vad kan man vara utan? Någon som vet hur läget ser ut nu med tanke på ekonomin? Har det blivit billigare eller dyrare i Lettland?

Berätta gärna allt! Vi gillar att ha lite kött på benen så vi får ut mest möjligt av våra 6 timmar i land.

• Svar på tråden Kryssning till Riga
  • spaceylisie
    hotten skrev 2009-06-24 16:54:14 följande:
    var hittar jag sightsing tur?? nu går det inte att boka isamband med båtresan tydligen.. hur långt (hur länge tar det att gå, eller vad kostar taxi) är det till järnvägstationen/marknaden
    Mellan järnvägsstationen i gallerian Origo och ryska marknaden är det max 10 min promenad.
  • Maax
    spaceylisie skrev 2009-06-24 17:04:34 följande:
    [citat]
    "PASSA ER för bärnstensförsäljarna på gatorna! Alla kommer att hävda att det är ÄKTA bärnsten men det är PLAST. ALLT är plast. Ska ni köpa bärnsten så besök GC, Galleria Centrale, tror jag det heter, i Gamla Stan. Dyrt, men så är det."

Ett tips för att se om bärnstenen eller pärlan är av plast eller ej är att ha med sig en tändare och hålla den "äkta" stenen/pärlan över lågan. Plast smälter!
  • isisisis
    Maax skrev 2009-06-24 17:20:53 följande:
    [citat] "PASSA ER för bärnstensförsäljarna på gatorna! Alla kommer att hävda att det är ÄKTA bärnsten men det är PLAST. ALLT är plast. Ska ni köpa bärnsten så besök GC, Galleria Centrale, tror jag det heter, i Gamla Stan. Dyrt, men så är det." Ett tips för att se om bärnstenen eller pärlan är av plast eller ej är att ha med sig en tändare och hålla den "äkta" stenen/pärlan över lågan. Plast smälter!
    Gör inte kåda det då?
    Som bärnsten är?
  • hotten
    spaceylisie skrev 2009-06-24 17:06:30 följande:
    Mellan järnvägsstationen i gallerian Origo och ryska marknaden är det max 10 min promenad.
    TACK

Men hur långt är det mellan hamnen och origo ( i meter, promenadtid eller taxi pris?)
    Om man bara skall gå till en galleria är origo eller stockman då att föredra?
  • spaceylisie
    hotten skrev 2009-06-24 19:20:17 följande:
    TACK Men hur långt är det mellan hamnen och origo ( i meter, promenadtid eller taxi pris?) Om man bara skall gå till en galleria är origo eller stockman då att föredra?
    Origo är billigaste gallerian jag varit på i Riga: Har då även besökt Stockmann och GC i Gamla Stan. På GC hittar du iofs VeroModa, Cubus etc, men inget H&M finns i Riga, lustigt nog. Mellan hamnen och Origo vet jag inte: Vi har bara flugit till Riga och då åkt buss eller taxi från flygplatsen in...
    Maax skrev 2009-06-24 17:20:53 följande:
    Ett tips för att se om bärnstenen eller pärlan är av plast eller ej är att ha med sig en tändare och hålla den "äkta" stenen/pärlan över lågan. Plast smälter!
    Eller så gör du som min bror och biter i den: Plasten spricker.

Ska man stanna över en natt eller så rekommenderar jag INTE att bege sig på "fel" sida Daugava.

Vad jag finner grymt fascinerande med Riga - eller Lettland över lag, det lilla jag sett (Riga och Jurmala) är hur öst möter väst, verkligen. På ena sidan Daugava är det hyfsat fint och fräscht á la väst medan andra sidan ser ut som en rest från förr...
  • Kibell

Vi kommer med åka näsra vecka
    Ska man växla tillderas valuta eller till euro?

♥Älskar min Isabelle♥
  • spaceylisie
    Kibell skrev 2009-06-25 08:17:41 följande:
    Vi kommer med åka näsra vecka Ska man växla tillderas valuta eller till euro?
    Växla till lats. Vi brukar beställa innan eftersom det är så instabil ekonomi där nu att t.ex. Forex har ganska dåligt med lats på plats...
  • Kibell
    spaceylisie skrev 2009-06-25 08:42:26 följande:
    Växla till lats. Vi brukar beställa innan eftersom det är så instabil ekonomi där nu att t.ex. Forex har ganska dåligt med lats på plats...
    Tänkte jag skulle växla inne i stan i Stockholm på lördag. Kanske bäst att kolla upp med dom innan då?
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Upptagen
    Hope7 skrev 2009-06-24 15:13:07 följande:
    Vi ska också dit nästa vecka och har heller aldrig vart där... Ingen som varit där som kan tipsa om nå kanske??
    Vilket datum? Vi kanske åker samma kryssning?
  • Upptagen

Tack för all fin information!

Vi har inte tänkt att åka taxi, utan tänkte gå överallt. Är det långa avstånd eller klarar man det bra? Ingen som vet ungefär hur långt det är mellan hamnen och marknaden vid järnvägen?

Någon som har testat pannkakorna i gamla stan? Vi tänkte äta frukosten i land istället för på båten, några tips om något bra ställe att äta frukost på?

Svar på tråden Kryssning till Riga