• Upptagen

Kryssning till Riga

Nästa vecka åker vi en kryssning till Riga, är det någon som har varit där?

Vad ska man inte missa, och vad kan man vara utan? Någon som vet hur läget ser ut nu med tanke på ekonomin? Har det blivit billigare eller dyrare i Lettland?

Berätta gärna allt! Vi gillar att ha lite kött på benen så vi får ut mest möjligt av våra 6 timmar i land.

• Svar på tråden Kryssning till Riga
  • spaceylisie
    Upptagen skrev 2009-06-25 09:59:09 följande:
    Tack för all fin information! Vi har inte tänkt att åka taxi, utan tänkte gå överallt. Är det långa avstånd eller klarar man det bra? Ingen som vet ungefär hur långt det är mellan hamnen och marknaden vid järnvägen? Någon som har testat pannkakorna i gamla stan? Vi tänkte äta frukosten i land istället för på båten, några tips om något bra ställe att äta frukost på?
    Det finns ett pannkaksställe i Gamla Stan ja, heter gatan Skûnu iela eller liknande? Min bror har pannkakat där ett par ggr och det ska visst vara gott... Själv har jag aldrig testat.
  • Hope7

Vi åker på tisdag, med nån tallink båt... Ni då?
    Jag undrar också om det går bra att gå till typ nån galleria och nån uteservering?Eller är det långt till "stan" från hamnen?

• Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-25 09:53:46 följande:
    Vilket datum? Vi kanske åker samma kryssning?
    Vi kommer att åka på måndag.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Upptagen

haha, och vi åker på onsdag. Vi kan ju vinka till varandra om vi möts på havet.

Silja Festival ska vi åka med, är väl nån mindre båt har jag för mig...

spaceylisie: Precis, nåt sånt heter det. Det låter bra det, men jag är lite orolig över att de inte kan någon engelska där, så det blir väl en överraskning vad man får i pannkakorna.

• Upptagen
    Hope7 skrev 2009-06-25 10:55:10 följande:
    Vi åker på tisdag, med nån tallink båt... Ni då? Jag undrar också om det går bra att gå till typ nån galleria och nån uteservering?Eller är det långt till "stan" från hamnen?
    Vi har tänkt att gå överallt, i värsta fall taxi tillbaka till båten om vi känner oss möra. Om man kollar på kartorna ser det inte så farligt långt ut.
  • Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-25 20:22:46 följande:
    haha, och vi åker på onsdag. Vi kan ju vinka till varandra om vi möts på havet. Silja Festival ska vi åka med, är väl nån mindre båt har jag för mig... spaceylisie: Precis, nåt sånt heter det. Det låter bra det, men jag är lite orolig över att de inte kan någon engelska där, så det blir väl en överraskning vad man får i pannkakorna.
    Vi åker också Festival

Nu har jag beställt valuta. Svaårt bara att veta hur mycket man ska ha. Men vi ska äta nån slags lunch och kanske köpa nåt minnesaktigt från Riga. Blir dett lettisk valuta kvar får vi spendera dom på båten hem
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Upptagen
    Kibell skrev 2009-06-25 21:18:38 följande:
    Vi åker också Festival Nu har jag beställt valuta. Svaårt bara att veta hur mycket man ska ha. Men vi ska äta nån slags lunch och kanske köpa nåt minnesaktigt från Riga. Blir dett lettisk valuta kvar får vi spendera dom på båten hem
    Hur långt i förväg måste man beställa lats?

Vi har tänkt att käka frukost/brunch och något middagsaktigt i Riga, sen shoppa lite delikatesser som håller i värmen och lite ehm, sprit. Tänker som ni, om det blir pengar över så blir det till att spendera på taxfreen.

Det vi är sugna på är pannkaksstället i gamla stan, järnvägsmarknaden (såklart!), nåt chokladställe (fabrik stod det?) där de tillverkar egen choklad, tyvärr smälter den väl i värmen, så det blir nog bara till att provsmaka nån bit... sen har sambon siktat in sig på nåt bufféliknande som heter Kvarnen eller nåt sånt på lettiska.

Sambon har skrivit ner allt han vill se, så vi får se om vi hittar allt, sevärdheterna får vi kryssa genom. Man skulle haft en cykel!
  • Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-26 09:12:31 följande:
    Hur långt i förväg måste man beställa lats? Vi har tänkt att käka frukost/brunch och något middagsaktigt i Riga, sen shoppa lite delikatesser som håller i värmen och lite ehm, sprit. Tänker som ni, om det blir pengar över så blir det till att spendera på taxfreen. Det vi är sugna på är pannkaksstället i gamla stan, järnvägsmarknaden (såklart!), nåt chokladställe (fabrik stod det?) där de tillverkar egen choklad, tyvärr smälter den väl i värmen, så det blir nog bara till att provsmaka nån bit... sen har sambon siktat in sig på nåt bufféliknande som heter Kvarnen eller nåt sånt på lettiska. Sambon har skrivit ner allt han vill se, så vi får se om vi hittar allt, sevärdheterna får vi kryssa genom. Man skulle haft en cykel!
    Jag ringde Forex  på Centralen i Stockholm igår. Hon sa att dom har men att det är bäst att beställa för det går tydligen åt. Jag ska hämta imorgon då vi åker på måndag.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Thaleya
    spaceylisie skrev 2009-06-24 17:04:34 följande:
    Gamla Stan rekommenderas, liksom ett middagsbesök på TGI Friday (i Gamla Stan). Ryska marknaden och saluhallarna i de gamla hangarerna är värt ett besök - men tänk på att desto längre in på marknaden - desto billigare priser, många ggr. Frukt och grönsaker är dyrare på marknaden än på Rimi eller Maxima. PASSA ER för bärnstensförsäljarna på gatorna! Alla kommer att hävda att det är ÄKTA bärnsten men det är PLAST. ALLT är plast. Ska ni köpa bärnsten så besök GC, Galleria Centrale, tror jag det heter, i Gamla Stan. Dyrt, men så är det. Billig lunch hittar ni på ett av torgen i GS - Alus Seta står det ovanför dörren. De öppnar 12 på dagarna och har världens godaste grillade fläskspett! Maten vägs och man kommer riktigt billigt undan. Även en av de stora kyrkorna i närheten av Alus Seta är värt ett besök - där kan man skåda Gustav II Adolf, tror jag att det är, på en av fönstermålningarna. Det finns en hyfsat mysig uteservering vid Leninstatyn (vet ej geografisk riktning) där man kan sitta och ta en öl, kaffe eller lätt lunch. Kläder är generellt dyrare än i Sverige, men skor kan man hitta ruggigt billigt på Ryska Marknaden. Stockmann är skoj att kika i - motsvarande NK kan jag tro - men bortanför Stockmann ligger ytterligare en galleria, Origo, där priserna är mer humana. Pust. Något mer?
    Shit vad du sa allt jag tänkte säga :P

Om det är kväll när ni är där så glöm inte att besöka shot house.

Annars Skybar och det lilla glas tehuset mitt i parken utan för frihetsstatyn på torget. Åh ta tåg till Jurmala stranden, jätte fin stad där med :)
  • Thaleya

Sen kan jag förövrigt säga att jag var i riga i åtta dagar och med undantag av Thailand så var det min bästa semester någonsin, och jag har varit i många länder! Människorna är underbara.
    Sen allt är inte plast på gatorna, jag fick iaf med mig bärnsten hem ;P
    Det finns en stor tegelkyrka grej nära centrum där man kan åka upp högst i tornet och se hela staden därifrån, jätte mysigt, fast det kan man se från skybar/hotell med.

House of brothers, Svenskporten, frihetsstatyn, hangarer marknaden.

Kan tipsa om att köpa rysk mascara när du väl är där. Det kostar cirka 15-20 kronor och är JÄTTEBRA!

Svar på tråden Kryssning till Riga