• Upptagen

Kryssning till Riga

Nästa vecka åker vi en kryssning till Riga, är det någon som har varit där?

Vad ska man inte missa, och vad kan man vara utan? Någon som vet hur läget ser ut nu med tanke på ekonomin? Har det blivit billigare eller dyrare i Lettland?

Berätta gärna allt! Vi gillar att ha lite kött på benen så vi får ut mest möjligt av våra 6 timmar i land.

• Svar på tråden Kryssning till Riga
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-07 14:10:36 följande:
    ok tack!vet du om man kunde handla med euro i affärerna i Riga? eller kan man växla på båten? Grejen är att vi har 15 mil enkelväg till närmaste växlingskontor å i sthlm vet jag inte om vi hinner växla...
    Det finns att växla i land.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Upptagen

Åh, jag har glömt att berätta hur det var!

Jag tycker avstånden var mycket kortare än vi hade trott. Vi frågade en taxi om vad de skulle ta för att köra oss till en restaurang vi hade planerat in, men han tog ett enormt överpris efter vad vi hade fått höra på båten, så vi tog och gick istället. Helt ok förutom värmen... det var väl runt 30grader.

Vi käkade på en restaurang som hette Dzirnavas (ingår i The Mill konceptet), och var av tag själv service. Man plockade det man ville ha på en tallrik och fick sen betala för det man hade på tallriken. Prisvärt och trevligt, inrett i lite gammaldags stil och personalen hade folkdräktsliknande kläder på sig.

Sen var vi till centralmarknaden och den var sådär i den tryckande värmen, men spännande med en sån stor marknad. Mycket billig frukt för den som vill ta med sig till båten och smaska på!

Gamla stan tyckte jag var sådär, det var inget särskilt där som fångade min uppmärksamhet, men värmen hade även den sin inverkan där. Vi var trötta och gnälliga så vi ooorkade inte så himla mycket. Vi skulle gärna vilja åka tillbaka för att få se mer!

I gamla stan fanns det ett pannkaksställe (sefpavars vilhelms) som är väl värt ett besök! Man får en pannkaka för ca 10 svenska kronor, då är de smaksatta, som äpple, banan, kött, ost osv. Trevligt och perfekt lunchställe! Det står en figur som ser ut som en kock med en stekpanna utanför och ligger mitt i gamla stan, svårt att missa!

Annars håller jag med Kibell om silja Festival. En liten rätt B-ig båt... Men det positiva var att det inte var så himla mycket folk heller, så man hade gott om plats på båten, även på frukosten!

• hotten

Nu vet jag inte om Romantika är dessbättre men iallafall nyare inte för att jag åkt med festival men att veta att den trafikerat vasa-umeå gör ju redan att man förstår att det inte är nått att åka på! så man fick helt enkelt välja avgång en dag då romatika gick, varför verkar alla åka med festival?? fattar inte...
    såg iof att de skulle ha nå erbjudande men vi är 4 som åker med romantika i A hytt för 940,- tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...

• Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 18:45:52 följande:
    Nu vet jag inte om Romantika är dessbättre men iallafall nyare inte för att jag åkt med festival men att veta att den trafikerat vasa-umeå gör ju redan att man förstår att det inte är nått att åka på! så man fick helt enkelt välja avgång en dag då romatika gick, varför verkar alla åka med festival?? fattar inte... såg iof att de skulle ha nå erbjudande men vi är 4 som åker med romantika i A hytt för 940,- tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...
    Att det blev Festival för oss var att vi valde sista minuten. Vi betalade 480:-/A-hytt.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 19:18:19 följande:
    Att det blev Festival för oss var att vi valde sista minuten. Vi betalade 480:-/A-hytt.
    ok ni var alltså tvugna att åka just den dagen eller att det inte fanns ledigt runt den dagen med romantika?
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 20:06:05 följande:
    ok ni var alltså tvugna att åka just den dagen eller att det inte fanns ledigt runt den dagen med romantika?
    nej nej men på Siljas hemsida fanns bara sista minuten priserna till Riga på ojämna dagar. Mig gör det inte så mycket att vi åkte Festival. Även om den inte var den roligaste. det var ju själv Riga som var behållningen. Hytterna var helt ok.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 18:45:52 följande:
    tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...
    Ibland avgör priset. Vi var 4 vuxna och 5 barn på 2 hytter. Vi valde att dela upp priset på oss fyra. HAde vi valr Romantika hade vi fått betala det dubbla.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell

Festival har även gått Stockholm-Mariehamn-Åbo

♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 20:27:50 följande:
    Festival har även gått Stockholm-Mariehamn-Åbo
    jo jag vet... bojkottade den då oxå

ok priset för er del, men alla åker väl inte sista minuten?
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 21:07:45 följande:
    jo jag vet... bojkottade den då oxå ok priset för er del, men alla åker väl inte sista minuten?
    Kan tänka mig att en del tar sista minuten för det är billigt.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 21:43:29 följande:
    Kan tänka mig att en del tar sista minuten för det är billigt.
    ja om man bor i sthlm så är det ju smidigt med sista minuten men bor man vid andra ändan av sverige så vill man ju veta att det finns en resa då man kan åka
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 22:27:33 följande:
    ja om man bor i sthlm så är det ju smidigt med sista minuten men bor man vid andra ändan av sverige så vill man ju veta att det finns en resa då man kan åka
    Jag beställde våran dryga veckan innan
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-19 09:08:48 följande:
    Jag beställde våran dryga veckan innan
    ja precis hade jag beställt flygbiljetter en vecka innan så skulle det kosta många tusen mer än om jag bokade flera veckor innan...
    men bor man i närheten av sthlm så kan man ju vänta för det inte är helavärlden om man måste åka en annan helg eller så..
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-19 10:32:30 följande:
    ja precis hade jag beställt flygbiljetter en vecka innan så skulle det kosta många tusen mer än om jag bokade flera veckor innan...men bor man i närheten av sthlm så kan man ju vänta för det inte är helavärlden om man måste åka en annan helg eller så..
    Ja ja strunt samma när man åker. Vi valde det billigare alternativet. Visst båten var inte det roligaste men inte heller urk så man inte kunde åka med den. Ser inget fel att välja Festival.
    På dig lät det som om man var helt knäpp som valde att åka med den.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-19 11:26:16 följande:
    Ja ja strunt samma när man åker. Vi valde det billigare alternativet. Visst båten var inte det roligaste men inte heller urk så man inte kunde åka med den. Ser inget fel att välja Festival. På dig lät det som om man var helt knäpp som valde att åka med den.
    jag undrade bara varför man väljer det då det inte är billigare (mycket iallafall) normalt.
    Att ni valde det för att tjäna nån hundring då ni valde sista minuten,
    alltså pgav priset var ju tillfredställande svar då undrade jag över andra varför de valt.... inget mer eller urk
  • Upptagen
    hotten skrev 2009-07-19 11:43:34 följande:
    jag undrade bara varför man väljer det då det inte är billigare (mycket iallafall) normalt. Att ni valde det för att tjäna nån hundring då ni valde sista minuten, alltså pgav priset var ju tillfredställande svar då undrade jag över andra varför de valt.... inget mer eller urk
    Enligt mig var det mycket billigare eftersom även vi tog sista minuten (som vi kunde boka nästan en vecka i förväg, bor 30mil från sthlm), och även om båten var sådär så är det inget jag ångrar. Jag har åkt med romantika också och det är inte en av de bästa båtar jag har åkt med heller direkt.
  • hotten
    Upptagen skrev 2009-07-22 18:26:22 följande:
    Enligt mig var det mycket billigare eftersom även vi tog sista minuten (som vi kunde boka nästan en vecka i förväg, bor 30mil från sthlm), och även om båten var sådär så är det inget jag ångrar. Jag har åkt med romantika också och det är inte en av de bästa båtar jag har åkt med heller direkt.
    har nu kommit hem, å det var helt ok men inte är Riga nått ställe jag någonsin återkommer till!

nej Romantika är väll ingen höjdare men man kan ju bara välja mellan dessa 2 båtar å då tycker jag det skiljer sig mycket! räcker ju att se på rosthögen när den kom i hamnen.. (festival)...
  • Upptagen
    hotten skrev 2009-07-30 10:41:14 följande:
    har nu kommit hem, å det var helt ok men inte är Riga nått ställe jag någonsin återkommer till!nej Romantika är väll ingen höjdare men man kan ju bara välja mellan dessa 2 båtar å då tycker jag det skiljer sig mycket! räcker ju att se på rosthögen när den kom i hamnen.. (festival)...
    Äh, åk med Regina Baltica, DÄR har du en sunkig båt, då är Festival som rena rama lyxåket.

Trist att vara så negativ.
  • hotten
    Upptagen skrev 2009-08-04 20:14:55 följande:
    Äh, åk med Regina Baltica, DÄR har du en sunkig båt, då är Festival som rena rama lyxåket. Trist att vara så negativ.
    negativ? Nä det är ju bara sanningen att det skiljer sig mycket på de två båtarna!
  • innu

om man känner till historien så förstår man lätt att de tycker att Riga är vacker med jugendstil och trä byggnader, för annars skulle de aldrig vara bevarade

Svar på tråden Kryssning till Riga