• Choklad och Nötter

75 gram = ? deciliter?

Dum fråga kanske, men hur många deciliter är 75 gram?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 06:11
    En till fråga: Räknas mascara som flytande vätska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:02
    En sista fråga.
    Räknas den där plastpåsen med alla vätskor till vikten av handbagaget? För man går väl inte runt med en plastpåse? Alltså måste den räknas va?

• Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?
  • JuliaåRonjasmammis

Choklad och Nötter skrev 2009-06-25 00:59:07 följande:

Lugnt. Fick själv ett gott skratt. Skrattar åt mig själv också, deon är ju i fast form. Att jag inte tänkte på det! En helt ogenomtänkt fråga helt enkelt. Skyller på resfebern!
    Trevlig resa! Hoppas du får det bra!!
  • Coccolina

Har bara läst TS och första sidan...
    Som föredetta säkerhetsvakt på flyget känner jag mig tvungen att påpeka att ett deo STICK inte är flytande...= inte behöver räknas in i vätske reglerna...
    Mascara rent tekninskt anses som flytande men bara på vissa flygplatser å andra sidan är den så liten att den får plats i påsen lätt!! (1l påse som är förslutningsbar "ziplock")
    Och ja påsen räknas in i vikten på HANDBAGGAGET i det vanliga baggaget är det inga begränsningar...

På denna sida kan du läsa mer om vad som egentligen gäller!!
    www.lfv.se/sv/LFV/Resenar/Planera-Resan/Ny-begransning-av-vatskor/

• ThisIsMe

Choklad och Nötter skrev 2009-06-25 00:59:07 följande:

Lugnt. Fick själv ett gott skratt. Skrattar åt mig själv också, deon är ju i fast form. Att jag inte tänkte på det! En helt ogenomtänkt fråga helt enkelt. Skyller på resfebern!
    Fast jag troooor att deostick kan räknas som vätska. Har för mig att läppcerat gör det iaf.
  • Coccolina
    ThisIsMe skrev 2009-06-25 07:28:59 följande:
    Choklad och Nötter skrev 2009-06-25 00:59:07 följande: Fast jag troooor att deostick kan räknas som vätska. Har för mig att läppcerat gör det iaf.
    Nej rent generellt gör det INTE det... Däremot är det vissa länder som har strängare regler. Råkade själv ut för att i Dominikanska hade de noll tollerans. Inga vätskor ALLS i handbaggaget och även krämiga stift (så som deo stick och lypsyl) räknades som flytande. Men det är ett undantag!!

Läs på sidan som jag länkade till!!
    Citerar:

Detta gäller från den 6 november 2006:

Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget. 
     Ovanstående flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd. Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.
     Det är tillåtet att medföra en (1 st) enliters plastpåse per varje passagerare som  har biljett/boardingkort.

Förbered dig så långt du kan och packa helst påsen hemma, så att hanteringen på flygplatsen blir så smidig som möjligt. Om du inte har möjlighet att få tag i en återförslutningsbar en-liters platspåse kan du få en sådan på flygplatsen.

Dessutom får du ta med:

Mediciner som behövs under resan.
     Barnmat som behövs under resan.
     Vätska som ingår i särskild diet som du behöver under resan.

Packa flytande mediciner, barnmat och dietmat så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. De behöver dock inte ligga i plastpåsar. Som barnmat räknas inte läskedrycker, saftdrycker och liknande.

Detta gäller också från den 6 november:
    Den 6 november införs krav på att större elektroniska föremål, som datorer och videokameror, ska tas ur sina väskor och röntgas separat. Även ytterkläder ska röntgas.

I säkerhetskontrollen ska du:

visa upp din plastpåse med vätskor, som röntgas.
     visa upp flytande mediciner, barnmat och dietmat.
     ta av ytterkläder och kavaj, som röntgas.
     ta upp bärbara normalstora datorer och annan elektronisk utrustning av liknande   storlek ur dina väskor. Allt röntgas.

Detta avses med vätska:
    Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml (1 dl). Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

Tänk på att säkerhetskontrollanterna kan göra stickprov på flytande mediciner, barnmat och dietmat som tas med. Det innebär att du kan bli ombedd att t ex visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på eller att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.

Detta påverkas inte:

Du får, som tidigare handla taxfree och andra varor i affärer som ligger efter säkerhetskontrollen och ta med ombord, även om behållaren rymmer mer än 100 ml. Självklart kan du öppna vatten- och läskflaskor och liknande som du köpt efter säkerhetskontrollen och som du vill konsumera under resan.
    OBS! Om du ska byta flygplan under resan, läs under rubriken Goda råd när du handlar taxfree på Transportstyrelsens webb. Detta för att inte riskera att du får lämna ifrån dig dina varor vid en ny säkerhetskontroll på en annan flygplats.

Bagage som checkas in påverkas inte av de nya begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned. Men tänk på att förpacka vätskor i det incheckade bagaget mycket väl. Om ett läckage skulle uppstå som gör att andra resenärers bagage förstörs, blir Du ersättningsskyldig.

2008-04-29 Observera – detta är bara exempel på sådant som betraktas som vätska/inte vätska. Listan är inte komplett.

Exempel på vätskor/inte vätskor från lfvs hemsida

Detta är exempel på
    VÄTSKA

Vatten, läsk, öl, vin, sprit
    Livsmedel:
    Maträtter med blandning av fasta och
    flytande ingredienser, t ex kött och potatis
    med sås, Janssons frestelse. Även frysta.
    Kaffe, te
    Kaviar i tub
    Marmelad
    Mjukost
    Mos
    Rödbetor i vätska
    Saft, juice
    Sillinläggningar
    Smör
    Soppor, såser
    Sylt
    Ägg
    Övrigt:
    Deo roll on
    Flytande tvål
    Flytande ögonskugga
    Foundation
    Hårmousse
    Hårspray
    Krämer
    Kylklampar
    Läppglans
    Mascara
    Nagelacksremover
    Parfym
    Raklödder
    Schampo och balsam
    Tandkräm

Detta är exempel på vad som
    INTE är VÄTSKA

Livsmedel:
    Bröd, kakor och tårtor, inkl smörgåsar oavsett
    pålägg
    Chokladkakor och chokladaskar och annat
    godis i fast form
    Grönsaker, frukt och bär som inte förädlats,
    mosats o.s.v
    Kaviar/rom (löjrom, stenbitsrom och
    liknande)
    Kött- och fiskprodukter som inte ligger i
    vätska.
    Pulver
    Patéer i konservburk (Ren, Älg, Fågel, vilt)
    Gåslever Konservburk
    Delikatessostar ( Camembert, Blue, Chévre,
    Blåädel)
    Krabbkött i burk
    Övrigt:
    Deo-stick (ej roll on)
    Läppstift (ej läppglans) och cerat
    Pennor, spritpennor etc
    Puder
    Snus
    Tabletter
    Tomma flaskor och behållare
    Tvål i fast form
    Våtservetter
    Ögonskugga i fast form

Det är ingen ide att ni säger något annat... Som sagt är själv utbildad säkerhetskontrollant!!!
  • Ord blind

Jag som har semester från FL... Ja, ja, ÄR DET INGEN SOM KAN PACKA HANDBAGAGE? Jag slås många gånger av denna okunskap i något så viktigt som packning! ;) Själv reser jag alltid bara med handbagage om jag så ska vara borta 2 veckor eller ett halvår. Hur man inte kan packa handbagage om man ska vara borta i 4 dagar är obegripligt! Det räcker ju med en ICA kasse (eller Willys..... Vilket som!!) eller en lite större axelväska. ;)

Trevlig resa! :)

• Marge75

Blev så förvånad när den är tråden som jag svarade på när jag inte kunde sova igår låg under "hetaste debatterna", och blev tvungen att se vad som debatterades ...

• Saga80

Choklad och Nötter skrev 2009-06-24 05:28:56 följande:

Dum fråga kanske, men hur många deciliter är 75 gram?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 06:11En till fråga: Räknas mascara som flytande vätska?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:02En sista fråga. Räknas den där plastpåsen med alla vätskor till vikten av handbagaget? För man går väl inte runt med en plastpåse? Alltså måste den räknas va?
    3/4 dl...
  • Kusin Knase

... och DÄR blev Kattis signatur svart istället för blå = hon har avregistrerat sig! Synd...

• Myrtille
    Coccolina skrev 2009-06-25 08:48:52 följande:
    Så den smarte terroristen lägger sin bomb i en kaviartub istället för i en tandkrämstub. Logiskt!
  • ThisIsMe
    Saga80 skrev 2009-06-25 09:17:16 följande:
    Choklad och Nötter skrev 2009-06-24 05:28:56 följande:
    3/4 dl...
    Ytterligare en person som inte tänkt hela vägen.
Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?