• PCO20

HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!

Okej!
    Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?

• Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!
  • Natosh

Mamma bestämmer! Om allt verkar OK är det väl onödigt att peta på dom. Den enda kattfödseln jag varit med om var när familjens katt bestämde sig för att föda i brorsans garderob, där var jag tvungen att lirka ut sista ungen och efter några timmar flyttade vi hela familjen till en lämpligare garderob där de fick vara ifred så mycket de ville. Mamman ville dock ha barnvakt för att få ro att gå iväg och äta mm, men det är väl olika från katt till katt

Grattis till kissarna!

• Pearl22

Kattmamman brukar sköta det mesta själv så det bästa du kan göra är att avvakta ett tag bara. Det du kan göra sen när hon bitit av navelsträngarna och tvättat av bebisarna och alla verkar kommit till ro och diar är att bädda rent lite försiktigt.

• NoMercy

VÄG dom, kan vara en bra ide så att du ser att dom ökar i vikt. Men tänk också på att dom ofta minskar lite först innan det vänder.
    Bädda åt mamman på en plats där hon får vara i fred. Inte på vanliga frotehanddukar utan gärna på flanelllakan, dom är inte lika kalla som bomullslakan.
    Se till att dom har det rent.
    Ge mamman gärna kattungemat från djuraffären, hon behöver extra energi då hon diar dom.

• Mother of 5

Har läst både en och två ggr om att man bör väga titt som tätt...

Överflödigt. Får dom inte i sig tillräckligt, så MÄRKER du det.
    Om allt är som det ska, så växer de otroligt fort.

• MissMurrig

Men som sagt.. stressa inte för mycket. Det är ju bra att kolla så de diar och så, men jag har inte tänkt på att väga de 15 kattungar som har fötts hos oss, eller haft koll på moderkakor, mamman brukar ju äta upp moderkakan, då kan det vara svårt att veta om de kommit ut.
    Sedan är kattmammor JÄTTEolika, vår ena ville inte lämna dem med blicken i veckor, den andra ville ut och springa och klättra i träd precis efter alla hennes var förlösta. Så inget beteende är direkt fel där heller, sålänge hon inte skadar ungarna såklart, eller lämnar dem helt.

• såffan

låt dom hellst va ifred, vi brukar ge mamman ett rått ägg efter att hon har fött så hon ska få i sig lite extra näring

• Mother of 5

Har fyra små bollar här hemma på 4 veckor som jag inte vägt en enda gång...men jag SER att de växer som de ska....

Springer för fullt här hemma och hunden kan inte låta bli att sniffa och slicka på dem.

Mamman bara ligger och päser. Tror hon har lejt hunden (en schäfer) som barnvakt

• PCO20

Tack för alla svar!
    Det är ganska blodigt, men kan jag göra i ordning en ny låda till dom? Är ju inte så frächt! Och kommer bebisarna ligga i sin bädd hela tiden? Dygnet runt?

När öppnar dom ögonen? Och när börjar dom springa runt på golvet?

Det är så himla mysigt!!

• NoMercy

Varför chansa?
    Ju tidigare man märker att en unge inte ökar dessto bättre. Har man inte haft ungar förut och är osäker är det ett lätt sätt att känna sig ngt tryggare som kattmatte!

Mother of 5 skrev 2009-07-01 21:09:47 följande:
    Har läst både en och två ggr om att man bör väga titt som tätt...Överflödigt. Får dom inte i sig tillräckligt, så MÄRKER du det.Om allt är som det ska, så växer de otroligt fort.
Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!