• PCO20

HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!

Okej!
    Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?

• Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!
  • PCO20
    papercut skrev 2009-07-03 03:35:10 följande:
    Men snälla. Varför kastrerade du inte din katt istället för att låta den bli dräktig? Du vet ju uppenbarligen inget om dräktighet och födslar så varför utsätter du din katt för din okunskap? Näe det är synd och skam att det finns så många som dig. Sätter en massa kattungar till livet när det redan finns uppskattningsvis 100 000 hemlösa katter i Sverige :(
    Det är en innekatt men hon rymde och då blev hon gravid direkt.
    Även om jag inte vet mycket om det så kan jag väl lära mig, du har inte tänkt på att det är därför jag skriver här tex?
    Är det synd och skam för att såna som jag finns?
    Jag tar ju hand om mina husdjur, läser och försöker att lära mig. Alla gör väl misstag men jag tar åtminstone hand om dom!!!
  • MissGos
    PCO20 skrev 2009-07-03 21:07:37 följande:
    Det är en innekatt men hon rymde och då blev hon gravid direkt. Även om jag inte vet mycket om det så kan jag väl lära mig, du har inte tänkt på att det är därför jag skriver här tex? Är det synd och skam för att såna som jag finns?Jag tar ju hand om mina husdjur, läser och försöker att lära mig. Alla gör väl misstag men jag tar åtminstone hand om dom!!!
    Trist när de smiter ut, men nu har du ju chansen att kastrera när ungarna flyttat.
    Nu är det ju för sent men det går att göra abort på en katt.

Att du tar hand om dem är ju fint, men varför inte behålla dem alla? DÅ kan man snacka om att ta ansvar och inte fortsätta belasta den redan överfulla kattvärlden.
    För varje hemmaavlad huskatt som får ett hem så minskar chansen för en katt på katthem att få ett hem.
  • CTMT
    PCO20 skrev 2009-07-03 21:07:37 följande:
    Det är en innekatt men hon rymde och då blev hon gravid direkt. Även om jag inte vet mycket om det så kan jag väl lära mig, du har inte tänkt på att det är därför jag skriver här tex? Är det synd och skam för att såna som jag finns?Jag tar ju hand om mina husdjur, läser och försöker att lära mig. Alla gör väl misstag men jag tar åtminstone hand om dom!!!
    Du är ingen dålig människa TS, du tar ditt ansvar nu i efterhand och nu har du ju chansen (som ovan skriver) att kastrera din katthona snart! För tyvärr måste även innekatter kastreras då det faktiskt händer att de smiter ut då och då.

Japp, ungarna ska vara hos sin mamma, så om 12 veckor/3 månader får de lov att flytta till nya hem, men det måste vara hela den perioden. De får inte ens flytta vid 10 veckors ålder, de 2 sista veckorna är viktiga ihop med mamman.

Glöm inte väga ungarna varje dag! Hoppas allt kommer gå fint!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • PCO20
    MissGos skrev 2009-07-03 21:49:43 följande:
    Trist när de smiter ut, men nu har du ju chansen att kastrera när ungarna flyttat.Nu är det ju för sent men det går att göra abort på en katt. Att du tar hand om dem är ju fint, men varför inte behålla dem alla? DÅ kan man snacka om att ta ansvar och inte fortsätta belasta den redan överfulla kattvärlden.För varje hemmaavlad huskatt som får ett hem så minskar chansen för en katt på katthem att få ett hem.
    Men gjort är gjort, jag gjorde ett misstag, okej?
    Jag kan i allafall säga som så att jag aldrig medvetet skulle göra en katt eller ett djur illa. Jag älskar djur och självklart tar jag konsekvenserna. Du behöver liksom inte säga att jag är en dålig människa osv. Det hjälper ingen.

Visst skulle jag kunna behålla dom alla, hur lätt som helst, men att ha 5 katter skulle aldrig funka här, dom skulle absolut inte må bra. Då skulle jag egentligen inte ta ansvar - det kostar pengar och dom behöver kärlek.

Hur som helst så kan jag inte göra mycket annat nu!
  • PCO20
    CTMT skrev 2009-07-03 21:59:10 följande:
    Du är ingen dålig människa TS, du tar ditt ansvar nu i efterhand och nu har du ju chansen (som ovan skriver) att kastrera din katthona snart! För tyvärr måste även innekatter kastreras då det faktiskt händer att de smiter ut då och då.Japp, ungarna ska vara hos sin mamma, så om 12 veckor/3 månader får de lov att flytta till nya hem, men det måste vara hela den perioden. De får inte ens flytta vid 10 veckors ålder, de 2 sista veckorna är viktiga ihop med mamman.Glöm inte väga ungarna varje dag! Hoppas allt kommer gå fint!
    Tack! Jo jag vet, ska ta tag i det! Jo jag vet att ungarna måste vara ca 12 veckor. Vill egentligen ha kvar dom så länge som möjligt men för deras bästa så får dom flytta efter minst 12 veckor :)

Tack igen! :)
  • MissGos
    PCO20 skrev 2009-07-03 23:19:10 följande:
    Men gjort är gjort, jag gjorde ett misstag, okej?Jag kan i allafall säga som så att jag aldrig medvetet skulle göra en katt eller ett djur illa. Jag älskar djur och självklart tar jag konsekvenserna. Du behöver liksom inte säga att jag är en dålig människa osv. Det hjälper ingen. Visst skulle jag kunna behålla dom alla, hur lätt som helst, men att ha 5 katter skulle aldrig funka här, dom skulle absolut inte må bra. Då skulle jag egentligen inte ta ansvar - det kostar pengar och dom behöver kärlek. Hur som helst så kan jag inte göra mycket annat nu!
    Måste ha missat något. Vart skriver jag att du är en dålig människa?
  • PCO20
    ThisIsMe skrev 2009-07-02 09:18:35 följande:
    Är du allvarlig?? Du visste att katten var dräktig och visste ungefär när ungarna borde komma men du har inte brytt dig om att lära dig något om hur man tar hand om en katt med kull?
    Men snälla nån vilket tjat. Har ni inget liv! Katterna mår hur bra som helst, har till och med kontakt med en veterinär. Jag har läst ganska mycket men jag var ändå inte beredd när det väl hände.

Suck....
  • PCO20
    MissGos skrev 2009-07-03 12:24:51 följande:
    Tyvärr är det väl skillnad på seriösa uppfödare som avlar raskatter och de som sätter bondkatter till världen hej vilt. Hur kommer det sig TS att du bestämmde att du ville ha kattungar? Och hur tänker du i framtiden med kastration osv?
    Svar på dina frågor:
    Detta var inte planerat, ett stort misstag av mig (jag vet!) men katten råkade smita ut. Vi hade planerat att kastrerat henne men vi hann inte. Nu tar jag konsekvenserna och gör det bästa av situationen.
  • PCO20
    MissGos skrev 2009-07-03 23:21:22 följande:
    Måste ha missat något. Vart skriver jag att du är en dålig människa?
    Ber om ursäkt. Blandade ihop dig med någon annan. Hinner ju inte med för fem öre här.......
  • MissGos

TS, oki tack för ditt svar =)

• södertälje

Min granne gav bort kattungarna när dom var 8 veckor och påstod till mig att man inte alls skulle vänta tills 12 veckor.Han menade att det var därför kattungar brukar snutta och hålla på för att dom var vana att snutta på mamman.
    Var riktigt förbanad på honom

• bluebride

här är en till som fatt kattungar, vi hoppas kunna kastrera henne sen när ungarna har flyttat. Min lilla tjej fick 4 kattungar, men en dog under dagen. Hon var så svag. Vi hittade de i fm i en bil vi har i garaget. Men nu bor ungarna och mamman i köket. En katt ska vi behålla, en ska min killes syster ha och en ska vi sälja.

• trollmamma76
    papercut skrev 2009-07-03 03:35:10 följande:
    Men snälla. Varför kastrerade du inte din katt istället för att låta den bli dräktig? Du vet ju uppenbarligen inget om dräktighet och födslar så varför utsätter du din katt för din okunskap? Näe det är synd och skam att det finns så många som dig. Sätter en massa kattungar till livet när det redan finns uppskattningsvis 100 000 hemlösa katter i Sverige :(
    Äh.lägg av för sjutton..

Har själv två katter och man vet inte allt har inte studerat något om mina katter,tycker att det är bra att ts frågar här och nu har jag oxå lärt mig något nytt,fast jag har hann katter.
  • felicityporter
    trollmamma76 skrev 2009-07-04 19:31:40 följande:
    Äh.lägg av för sjutton.. Har själv två katter och man vet inte allt har inte studerat något om mina katter,tycker att det är bra att ts frågar här och nu har jag oxå lärt mig något nytt,fast jag har hann katter.
    Något jag tycker är väldigt märkligt är att väldigt få människor läser på om katter innan de skaffar katt, kanske bläddrar de i Bonniers Stora Kattlexikon några gånger på sin höjd, men några djupare studier i katters beteende, behov och skötsel gör inte. Men när samma människor funderar på att skaffa hund eller till och med marsvin/kanin/el. liknande, då jävlar lånas det böcker, surfas in på sajter och kanske till och med kollas på specialprogram på TV om dessa djur. Varför kan folk inte begripa att även katter behöver särskild omvårdnad, bra mat och är komplexa djur som kräver massor av tid och engagemang av sin ägare?
  • trollmamma76
    felicityporter skrev 2009-07-06 06:44:51 följande:
    Något jag tycker är väldigt märkligt är att väldigt få människor läser på om katter innan de skaffar katt, kanske bläddrar de i Bonniers Stora Kattlexikon några gånger på sin höjd, men några djupare studier i katters beteende, behov och skötsel gör inte. Men när samma människor funderar på att skaffa hund eller till och med marsvin/kanin/el. liknande, då jävlar lånas det böcker, surfas in på sajter och kanske till och med kollas på specialprogram på TV om dessa djur. Varför kan folk inte begripa att även katter behöver särskild omvårdnad, bra mat och är komplexa djur som kräver massor av tid och engagemang av sin ägare?
    Mina katter mår så bra så,dom får bra mat och omvårdnad bara man skulle se dom ibland oxå,dom är ute nu hela dagarna förutom då det är för varmt eller regnar,när det ragnar så lägger sig båda i våran säng och gosar för fullt,ena katten är sådan som gillar att bli klappad medan min andra är mer för sig själv,han är mer som katten gustav sover och äter

Igår så borstade jag båda två just pga att dom fäller så mycket hår just nu,det tycker dom om njuter så fruktansvärt mycket,nu blir det landet ett par veckor oxå och där har dom börjat trivas oxå i början var det svårt.

Dom måste ju med oxå om man åker bort:)

Visst har du rätt om att man ska kunna om katter när man har dom men detta med bebisar har jag inte läst så mycket just pga att jag har två killar..
  • PCO20

Hej hej!
    Jag har läst om katter och andra djur, läste mycket om djur ö.h.t när jag var yngre, men om just kattbebisar har jag inte läst så himla mycket om (tills nyligen) och ärligt talat så glömde jag nästan bort allting när bebisarna väl kom. Var helt chockad, konstigt nog. Vågade knappt se på dom, och då överdriver jag inte. Stod flera meter ifrån och det var först när någon här på FL sa att jag t.o.m kunde klappa bebisarna som jag gick fram och kollade närmare.

Jag är en djurvän rakt igenom, även om jag inte vet allt. Jag skulle göra allt för ett djur, vilket jag också gör för mina husdjur. Nu har jag både läst om katter och dessutom pratat med en veterinär och fått råd osv. Men vad jag också har lärt mig är faktiskt att katten är ett djur som sköter det mesta själv, givetvis måste man hjälp dom på traven. Man måste ju hålla koll, ge dom mat, omvårdnad och kärlek förstås. Kattmamman är fantastisk måste jag säga, hon tar riktigt bra hand om dom.

Hur som helst tycker jag att det är väldigt onödigt att vara spydig när man egentligen frågar "hur tar jag på bästa sätt hand om kattbebisarna, vad gör jag?" Jag frågade ju detta eftersom jag bryr mig om dom självklart och inte för att jag vill döda dom eller slänga ut dom.

Jag menar, det är väl i såfall bättre att lägga energi på riktiga djurplågare.

Kattmamman är en katt som jag valde att ta hand om eftersom ägaren inte ville ha henne, i värsta fall kunde det ha slutat med att kattmamman hade blivit utslängd vilket säkerligen hade resulterat i många kullar med kattbebisar = otroligt många hemlösa katter. Men i stället tog jag hand om henne och nu råkade hon bli med barn, slarvigt gjort av mig, men jag tar ändå mitt ansvar som ägare nu. Och jag tycker inte det är hela världen, klart hon ska få prova på att vara mamma. Tycker så mycket om bebisarna så det är sjukt. Har redan fixat nya hem till dom, dom får all omvårdnad dom behöver tills dess.

Men om det nu är så att ni verkligen oroar er så behöver ni inte göra det längre, även om jag är en otroligt dålig människa i vissa människors ögon. Det kanske är synd att det finns folk som är som mig - jag bryr mig inte, jag vet att jag kommer att göra något bra och jag vet att jag kommer att ta hand om mina kattbebisar. Detta var mina sista ord i den här tråden.

Vill också tacka alla som verkligen hjälpte mig på riktigt. Där och då behövde jag några akuta råd och det fick jag av vissa, tack vare er så mår bebisarna bra idag.

Ha det bra!

• CTMT
    PCO20 skrev 2009-07-06 19:32:31 följande:
    Hej hej!Jag har läst om katter och andra djur, läste mycket om djur ö.h.t när jag var yngre, men om just kattbebisar har jag inte läst så himla mycket om (tills nyligen) och ärligt talat så glömde jag nästan bort allting när bebisarna väl kom. Var helt chockad, konstigt nog. Vågade knappt se på dom, och då överdriver jag inte. Stod flera meter ifrån och det var först när någon här på FL sa att jag t.o.m kunde klappa bebisarna som jag gick fram och kollade närmare. Jag är en djurvän rakt igenom, även om jag inte vet allt. Jag skulle göra allt för ett djur, vilket jag också gör för mina husdjur. Nu har jag både läst om katter och dessutom pratat med en veterinär och fått råd osv. Men vad jag också har lärt mig är faktiskt att katten är ett djur som sköter det mesta själv, givetvis måste man hjälp dom på traven. Man måste ju hålla koll, ge dom mat, omvårdnad och kärlek förstås. Kattmamman är fantastisk måste jag säga, hon tar riktigt bra hand om dom. Hur som helst tycker jag att det är väldigt onödigt att vara spydig när man egentligen frågar "hur tar jag på bästa sätt hand om kattbebisarna, vad gör jag?" Jag frågade ju detta eftersom jag bryr mig om dom självklart och inte för att jag vill döda dom eller slänga ut dom.Jag menar, det är väl i såfall bättre att lägga energi på riktiga djurplågare.Kattmamman är en katt som jag valde att ta hand om eftersom ägaren inte ville ha henne, i värsta fall kunde det ha slutat med att kattmamman hade blivit utslängd vilket säkerligen hade resulterat i många kullar med kattbebisar = otroligt många hemlösa katter. Men i stället tog jag hand om henne och nu råkade hon bli med barn, slarvigt gjort av mig, men jag tar ändå mitt ansvar som ägare nu. Och jag tycker inte det är hela världen, klart hon ska få prova på att vara mamma. Tycker så mycket om bebisarna så det är sjukt. Har redan fixat nya hem till dom, dom får all omvårdnad dom behöver tills dess.Men om det nu är så att ni verkligen oroar er så behöver ni inte göra det längre, även om jag är en otroligt dålig människa i vissa människors ögon. Det kanske är synd att det finns folk som är som mig - jag bryr mig inte, jag vet att jag kommer att göra något bra och jag vet att jag kommer att ta hand om mina kattbebisar. Detta var mina sista ord i den här tråden.Vill också tacka alla som verkligen hjälpte mig på riktigt. Där och då behövde jag några akuta råd och det fick jag av vissa, tack vare er så mår bebisarna bra idag.Ha det bra!
    Jättebra att allt verkar gå toppen och att kärleksfulla hem redan står och väntar om 12 veckor! Men det tåls att sägas igen - glöm inte ta betalt för kattungarna när de ska flytta (fastän det är vänner och bekanta), du hjälper katterna väldigt mycket (inte bara dina, utan alla) genom att höja statusen hos dem och se till så att de blir värda något i folks ögon... Inte bara gratis och utan värde :(
    Glöm inte kastrera kattmamman sen! Lycka till!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!