• PCO20

HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!

Okej!
    Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?

• Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!
  • NoMercy

Du som kattmatte tycker jag gott kan pilla lite på bebisarna redan nu, så mamma katt vänjer sig vid att du tar i dom och grejar och donar. Och klappa lika mkt på mamma katt och beröm henne
    Däremot tycker jag du gott kan vänta med att utomstående börjar pilla på dom ett tag.

PCO20 skrev 2009-07-01 21:18:39 följande:
    Kan jag ta kort på dom nu alltså? Vågar ju knappt se på dom Kan prova om en stund då! Hihi
  • PCO20

TRE bebisar blev det! jag kan tydligt se att 2 av dom mår bra och dricker mjölk, men den tredje vet jag faktiskt inte, lådan ligger liksom gömd så det är svårt att se och pissen är helsvart också... vågar jag lyfta på den?

• PCO20
    NoMercy skrev 2009-07-01 21:21:03 följande:
    Du som kattmatte tycker jag gott kan pilla lite på bebisarna redan nu, så mamma katt vänjer sig vid att du tar i dom och grejar och donar. Och klappa lika mkt på mamma katt och beröm henne Däremot tycker jag du gott kan vänta med att utomstående börjar pilla på dom ett tag.
    Okej Gud så mysigt då!! Då ska jag försöka titta lite närmare på dom och kontrollera så att allt står rätt till
  • Mother of 5
    NoMercy skrev 2009-07-01 21:15:59 följande:
    Varför chansa?Ju tidigare man märker att en unge inte ökar dessto bättre. Har man inte haft ungar förut och är osäker är det ett lätt sätt att känna sig ngt tryggare som kattmatte!
    Ja, känner man sig nu väldigt osäker, så är det säkert jättebra att väga.
    Men jag har inte gjort det och jag ångrar inte det alls. Jag SER som sagt att de växer, utvecklas som de ska och mår bra.
  • MoD

Det vet man inte säkert. Kullen vi fick nu föddes på 2 dagar. På kvällen och sen morgonen efter. Men har hon lagt sig till rätta, slutat morra och krysta och det har gått ett par timmar, då har hon antagligen pausat i förlossningen eller så är det färdigt.
    Hur många ungar har hon fött nu?
    Du kommer märka hur lådan ska stå, för det är något som kattmamman kommer att försöka styra lite över.
    Ställ den på ett lämpligt ställe som du anser är bra, om kattmamma inte accepterar det nya stället så kan det hjälpa att bara bädda, raffsa, om lite i korgen eller bara vända lite på korgen.
    Men om lådan redan står på ett bra ställe kan det ju vara onödigt att flytta på den. Om hon självmant gick dit och födde så har hon ju accepterat platsen. =)

• skorpionen80
    PCO20 skrev 2009-07-01 21:22:10 följande:
    TRE bebisar blev det! jag kan tydligt se att 2 av dom mår bra och dricker mjölk, men den tredje vet jag faktiskt inte, lådan ligger liksom gömd så det är svårt att se och pissen är helsvart också... vågar jag lyfta på den?
    Ja, det är klart du vågar! Du måste ju ändå väga dem varje dag ;)
  • NoMercy

Klart som 17 du ska lyfta upp den och kolla. Den kan ju vara missbildad!

PCO20 skrev 2009-07-01 21:22:10 följande:
  • MissMurrig
    skorpionen80 skrev 2009-07-01 21:39:18 följande:
    Ja, det är klart du vågar! Du måste ju ändå väga dem varje dag ;)
    Måste och måste... Vi har haft 15 kattungar och aldrig vägt dem. Men jag säger inte att det är fel att väga dem, men knappast ett måste. Men jag tycker det är bra att man tar på dem och hanterar dem ofta, så de vänjer sig, det är så man får de gosigaste katterna som litar på en.
  • skorpionen80
    MissMurrig skrev 2009-07-01 21:42:17 följande:
    Måste och måste... Vi har haft 15 kattungar och aldrig vägt dem. Men jag säger inte att det är fel att väga dem, men knappast ett måste. Men jag tycker det är bra att man tar på dem och hanterar dem ofta, så de vänjer sig, det är så man får de gosigaste katterna som litar på en.
    Nej, men det är en klar fördel om man vill ta hand om de bra. Om man inte väger så kan det gå för lång tid innan man upptäcker att någon av ungarna inte får tillräckligt mycket mat...
  • Mother of 5
    skorpionen80 skrev 2009-07-01 21:44:12 följande:
    Nej, men det är en klar fördel om man vill ta hand om de bra. Om man inte väger så kan det gå för lång tid innan man upptäcker att någon av ungarna inte får tillräckligt mycket mat...
    Så om man inte väger, så tar man inte hand om dem på ett bra sätt??

Den kommentaren störde faktiskt mig lite. Jag kanske är barnslig, men det gjorde den iaf.
Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!