• PCO20

HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!

Okej!
    Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?

• Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!
  • PCO20

Jag ska prova att väga dom i morgon! :)

• J e n n i e

Ts, kan du inte lägga ut bilder?

• NoMercy

Se mitt svar ovan. se till att det är rent. Men är mamman nöjd i den lådan du har så försök bädda om i den.
    Ja dom kommer att ligga i den lådan dygnet runt, om inte mamma bestämmer sig för att flytta dom. Ögon får du räkna med om1- 2 veckor ung. Mkt varierande dock.
    Ute på golvet? Ja du, det bestämmer nog mamma katt när det är dax.
    Ungar försöker, mamma bär tillbaka.

PCO20 skrev 2009-07-01 21:15:24 följande:
    Tack för alla svar!Det är ganska blodigt, men kan jag göra i ordning en ny låda till dom? Är ju inte så frächt! Och kommer bebisarna ligga i sin bädd hela tiden? Dygnet runt?När öppnar dom ögonen? Och när börjar dom springa runt på golvet?Det är så himla mysigt!!
  • MoD

du kan göra iordning en ny låda. Är du säker på att alla ungarna är ute? För det är ju bäst om alla kommer ut i samma korg, så slipper du massa nerblodade filtar.
    När det är färdigt så kan du lägga över dom i den rena korgen så de ligger bra. Dom ligger i sin bädd tills dom är stora noga att börja gå på upptäcksfärd. Om inte kattmamman själv bär dom till ett annat ställe.

Dom öppnar ögonen efter ca 5-8 dagar. Dom börjar krypa när dom är ungefär 2 veckor, SPRINGA på golvet när de är 4 ungefär.

Gör som en sa förut, väg kattungarna. Då har du koll på dom, så att de ökar i vikt.

Ja det är så mysigt med kattungar=)

• PCO20

Kan jag ta kort på dom nu alltså? Vågar ju knappt se på dom Kan prova om en stund då! Hihi

• MissMurrig
    PCO20 skrev 2009-07-01 21:15:24 följande:
    Tack för alla svar!Det är ganska blodigt, men kan jag göra i ordning en ny låda till dom? Är ju inte så frächt! Och kommer bebisarna ligga i sin bädd hela tiden? Dygnet runt?När öppnar dom ögonen? Och när börjar dom springa runt på golvet?Det är så himla mysigt!!
    När de är runt 9 dagar har jag för mig att de öppnar ögonen, och börjar traska runt när de är 3 veckor kanske... Minns knappt, det var så länge sedan vi hade ungar hemma. Men det är mycket mysigt! Du kan ordna en ny bädd åt dem, det är som sagt inte asfräscht med allt blod och gegg. Gör övergången mjuk bara, annars kan mamman bli överbeskyddande och börja gömma ungarna. Vår ena höll på så, hon bar in sina i min mammas garderob hela tiden, mamma var inte så glad över det... Men de kommer att ligga i sin bädd dygnet runt väldigt länge, mamman tar hand om kiss och bajs.
  • Mother of 5

Jag bäddade rent dgn efter...tyckte de kunde få lite lugn och ro första dygnet.

Mina började öppna ögonen runt 1,5 vecka...
    Första 2v "asade" de sig fram...därefter började de så smått ställa sig upp...väldigt ostadigt och sött var det.

Nu vid 4v springer dom runt här...men ibland tappar de fortf balansen och tippar...
    Särskilt när de ska för attackera varann hehe.

• PCO20

Okej! Då gör jag ordning en ny låda. Hur vet man att alla bebisar är födda då? Aldrig vart med om detta Räknade inte med det alls! Men det känns så himla roligt alltså! Måste lådan stå på samma plats?

Trodde inte att hon skulle föda i bädden vi gjorde i ordning till henne, men det gjorde hon!! :D

• MoD

jag bäddade rent när hon var färdig här hemma, ville att hon skulle ha det fräscht. Det är ju ingen fara på taket om man stör dom i 1 minut. :)

Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!