HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!
Okej!
Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?
Okej!
Har ju vetat om att min katt är gravid och när jag räknade på det borde hon föda ungarna denna veckan, vilket hon gjorde idag! Vad i hela världen gör jag nu? Kan jag kolla på dom? Ta på dom?
Jag måste komma med ett inlägg i debatten om väga eller inte väga.
Jag har sett många kattkullar födas och växa upp. Vi har alltid vägt ungarna varje dag. Från att de varit någon dag gamla har alla ungar ökat stadigt i vikt, utom en. När han var 10-12 dagar gammal gick han ner några gram en dag. Låter inte mycket, men väger man under 200g är det ganska mycket. Vi ringde veterinären, som aldrig behövt behandla en så liten unge tidigare.
Efter kontakt med större djursjukhus och uppfödare kom vet fram till att det var en infektion och antibiotika sattes in. Han blev riktigt illa där an innan det vände, men han överlevde och blev helt återställd. Alla veterinärer och uppfödare vi var i kontakt med var överens om att hade det gått en dag till skulle han inte ha klarat sig. Hade vi inte vägt ungarna skulle vi aldrig kunnat se att han var sjuk i tid.
Så en fråga till er som tycker vägning är överflödigt: Är det inte värt de 5 minuterna det tar varje dag att kunna rädda livet på en liten kattunge? Visst, det skulle oftast gå bra ändå, men det är så lite arbete som kan göra så stor skillnad.
Tyvärr är det väl skillnad på seriösa uppfödare som avlar raskatter och de som sätter bondkatter till världen hej vilt.
Hur kommer det sig TS att du bestämmde att du ville ha kattungar? Och hur tänker du i framtiden med kastration osv?
TS - Det är tydligt att du inte vet så mycket om kattungar osv. Men ring en veterinär och rådfråga om allt mellan himmel och jord vad gäller både kattungarna och kattmamman nu i efterhand.
- Köp hem mjölkersättning till de små (ifall de behöver stödmatas) och läs på hur mycket och hur ofta de ska matas.
- Se till att väga dem vid samma tidpunkt VARJE dag... väldigt viktigt så du ser att de växer, är friska och blir starkare för varje dag.
- Se till att ungarna efterhand avmaskas och vaccineras så som de ska (ring veterinär och fråga).
- De kommer kunna skiljas från sin mamma vid 13 veckors ålder (de måste stanna med mamman under sina första 12 veckor). Ska du lägga ut en annons så gör det via seriösa kattorganisationer. Kattkommando syd är kanon (www.kks.nu) där kan du få hjälp med gratis annonsering och du kan kontakta dem om ett par veckor redan och få hjälp, och sen sätta ett datum då kattungarna är leveransklara (så har du kanske färdiga köpare när det väl gäller).
- Om du lägger ut dem på Blocket t.ex. så måste du se till att få betalt för dem. Inte för att tjäna pengar, men för att höja katternas status! Seriösa köpare betalar mer än gärna 4-500 kr för en kattunge då katter även innebär ett ekonomiskt ansvar. Inte bara att gullegulla med tills de börjar kosta en massa och då kastas ut. Så TA BETALT! :) Pengarna kan du kanske skänka till välgörenhet.
- Se till att få kattmamman kastrerad så det inte blir fler ungar, det finns redan på tok för många hemlösa katter (ca. 200.000, och katthemmen är fulla). Kastrering är en bra investering!
Hallå!
Hänger inte med i tråden riktigt men ska läsa snart :)
Dom mår jättebra och vi har skaffat nya hem till dom, men dom får ju inte flytta riktigt än då! Mamman och bebisarna mår jättebra i allafall. Nu känns allt bara underbart!! Med tanke på att man inte blir gravid själv så är det verkligen en härlig känsla.
Tack så himla mycket allihopa för allt! :)