• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • Lovan

*favoritiserar den omgående*

*kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • MBert

Jag forsätter direkt från Bakmaskinstråden 2 där vi avslutade med en diskussion om Kenwood BM450 kontra BM350.

J1215 skrev:
    Jo, jag menar den som anges på prisjakt, som du länkade till. Den säljs av Pixmania. Menar du att man skulle kolla om Pixmania kan sälja 450:an till reducerat pris? Man kan säkert beställa från England men frågan är om det i slutändan (med frakt) blir billigare...
    Jag håller med om att 2100 känns mycket.

Svar:
    Jo jag menar att man kan kolla om Pixmania kan sälja även BM450. Kan de sälja BM350 så skulle de väl kunna sälja även BM450.
    Observera att frakt tillkommer även från Pixmania och att Pixmania skickar från Frankrike. Jag tror inte att frakten är mycket dyrare från England (jmf Frankrike), där jag tror Kenwood tillverkas.
    Tittar man på www.prisjakt.nu så skiljer det inte särskilt mycket på priserna när man väl räknar in frakten.

• MBert
    MBert skrev 2009-07-04 13:12:23 följande:
    Tittar man på www.prisjakt.nu så skiljer det inte särskilt mycket på priserna när man väl räknar in frakten.
    Teknikhallen skriver på sin sida: Vi kör hem våra kunders varor kostnadsfritt.
    Frakten ingår alltså och då blir de billigare än de andra båda där frakt tillkommer.
    Undra vad teknikhallen vill ha för en Kenwood BM450.
  • Treklövern

Jisses. :o)

Sitter här och surfar lite på FL då jag har bröd i ugnen och hittade er bakmaskinstråd.

Jag har ju en bakmaskin som jag inte har använt på typ fyra fem år. Men nu blir jag ju väldigt sugen på att ta fram den och prova lite olika av era recept. Måste ju dock först se om jag kommer ihåg hur man gör samt se om jag hittar instruktionsboken.

Kul!!!

• Snurran1

Hej!
    Har precis fått en bakmaskin i julas, en gammal från svärmor... "Gamla Bettan" fungerar väldigt bra, men jag har inte riktigt förstått vilken visp jag ska använda när jag bakar bröd... den som ser ut som en krok eller den som har ett K i sig... Någon som vet...

• MBert
    Snurran1 skrev 2009-07-04 17:17:39 följande:
    Hej!Har precis fått en bakmaskin i julas, en gammal från svärmor... "Gamla Bettan" fungerar väldigt bra, men jag har inte riktigt förstått vilken visp jag ska använda när jag bakar bröd... den som ser ut som en krok eller den som har ett K i sig... Någon som vet...
    Hm, är det en bakmaskin du har fått eller en köksassistent?
    En bakmaskin har inga vispar utan en platt blandare som sitten i botten av bunken. En bakmaskin gör hela jobbet av bakningen, inte bara knådar utan även jäser och bakar brödet så det blir ett färdigt bröd man häller ut ur bunken. Den innehåller alltså även momentet ugn.
    Men för att svara på din fråga så använd degkroken (den som ser ut som en krok, antar jag).
  • MBert

Hm, det blev tydligen missförstånd. Jag frågade pris på BM450 och fick svar, MEN på BM350 plus extra frakt. De var därför jag trodde att det kunde vara rätt. För det var ju dyrare än det pris på BM350 som fanns på hemsidan.
    Någon BM450 hade de inte hört talas om...

• God cares

Idag ska jag hämta min bakmaskin Efter kl 17 finns den på Statoil, och jag har fått låna en gammal barnvagn av en kompis eftersom jag inte har bil, och lådan får inte plats i min Dramatenvagn
    I fredags var jag och köpte en bättre hushållvåg än den jag har, min gamla var inte digital och vägde därmed inte särskilt exakt, men nu har jag en som väger med 1 grams noggrannhet.

En fråga som jag tror ställts tidigare men jag hittade inget svar: Hur fungerar det med surdeg i bakmaskin? Jag har bakat bröd med surdeg några gånger på traditionellt vis, och vissa säger ju att bröden ska jäsa extra länge då. Nån som testat?

Svar på tråden Bakmaskinstråden 3