Trinis skrev 2009-09-23 16:19:09 följande:
Är ny här och ni har säkert svarat på detta förut, isåfall får ni ursäkta mig.1. Hur gör ni om ni ska baka med surdeg i maskinen.2. Om man har morötter eller äpple eller liknande i, måste man öka mjölmängd eller så då, så det inte blir för blött?
1. Jag har ersatt en del av jästen med surdeg med gott resultat.
Dock har jag inte provat att baka i bakmaskin enbart med surdeg än (jag har nyss börjat baka för hand med surdeg så det är fortfarande rätt nytt för mig) eftersom det kräver längre jästid och då bör man kunna ställa in det på bakmaskinen. Men jag har funderingar på att göra en fördeg med enbart surdeg (som får jäsa i ca 12 timmar) som sen blandas upp och jäser & gräddas som grovt bröd i bakmaskinen (det programmet tar oftast lite längre tid på sig).
Jag använder ofta bakmaskinen med timer för att få nybakat på morgonen och hur jag ska få till det med surdeg får jag prova mig fram med.
2. Tillsätter du morötter och äpple behöver du oftast inte tillföra mer mjöl, är min erfarenhet. Det brukar ju inte vara några jättemängder, så vätskan de ger tar ut sig med det de fyller upp.
Men det bästa är att prova sig fram. Kör man bakmaskinen med övervakning första gången så ser man om man behöver justera mängderna.