• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • MBert

God cares skrev 2009-09-13 12:49:35 följande:

Den här verkar det vara, Panasonic SD-255 :) www.panasoniccenter.se/produkter/vitvaror.htm... men det stod inte så mycket där..
    Tack. Där fick jag ju rätt många svar på mina frågor (fyller i det i min sammanställning...)
    Men vill självklart ha mer svar från ägaren av en sådan! Kan det verkligen vara värt 2.500 kr??
  • Patrick

Den ÄR värd varenda krona!! Kompisen med OBH-Nordican måste vara väldigt exakt med mängd vätska osv annars fastnar det o klibbar osv, jag har medvetet testat olika mängder med mjöl och vätska osv, Maskinen har alltid fått till ett bröd ändå i slutändan av nån konstig anledning! Den är nästintill knäpptyst under hela baktiden. Behöver aldrig diska "lådan"! Nån gång har jag torkat av den lätt bara!! Min arbetskollega har en tefal XL hon tycker den låter för mycket och hon måste följa vätske o mjölmängderna väldigt noga annars misslyckas det.

• MBert
    Patrick skrev 2009-09-20 11:55:48 följande:
    Den ÄR värd varenda krona!! Kompisen med OBH-Nordican måste vara väldigt exakt med mängd vätska osv annars fastnar det o klibbar osv, jag har medvetet testat olika mängder med mjöl och vätska osv, Maskinen har alltid fått till ett bröd ändå i slutändan av nån konstig anledning! Den är nästintill knäpptyst under hela baktiden. Behöver aldrig diska "lådan"! Nån gång har jag torkat av den lätt bara!! Min arbetskollega har en tefal XL hon tycker den låter för mycket och hon måste följa vätske o mjölmängderna väldigt noga annars misslyckas det.
    Men exaktheten av ingrediensmängderna kan ju inte vara avhängt av vilken modell bakmaskin man har. Degen blir ju densamma oavsett vem som blandar, eller hur?
    Det som är avgörande är väl i så fall hur väl den blandar och hur väl teflonbeläggningen i maskinbunken fungerar. Det är väl snarare den som avgör om det fastnar eller inte!

Jag har exprementerat mycket i både bakmaskin och för hand. Även om man har en väldigt lös deg så kan man få till ett väldigt bra bröd (och tvärtom), men förutsättningen att få ur brödet ur formen är ju då som sagt att bakformens teflonbeläggning fungerar!

Skulle vara glad om du kan speca lite mer och svara på mina frågor. Då är det lättare att ta ställning...
  • nina1977

Jag är rätt nöjd med vår Tefal XXL, förutom att den stör på natten. Jag har gjort så att jag bakar så sent som möjligt på kvällen istället. Vi har en öppen planlösning och kan inte stänga till köket. Sen tycker jag att brödet kan bli ganska torrt. Men jag har testat att grädda ett 1000 g bröd fast det borde varit 1500 g, då blev det bättre. Testade även att baka en citronkaka enligt receptboken, men den blev som en kompakt torr klump. Dock god att doppa i kaffe eller mjölk.
    Jag har testat lite olika recept, samt hittat på själv. Det har mestadels blivit bra bröd. Jag ville baka ett mindre bröd, så jag ställde in den på 750 g och gjorde ett recept för den vikten, men döm om min förvåning när det blev nästan lika stort iaf. Men det var iaf gott

• Trinis

Är ny här och ni har säkert svarat på detta förut, isåfall får ni ursäkta mig.
    1. Hur gör ni om ni ska baka med surdeg i maskinen.
    2. Om man har morötter eller äpple eller liknande i, måste man öka mjölmängd eller så då, så det inte blir för blött?

• MBert
    Trinis skrev 2009-09-23 16:19:09 följande:
    Är ny här och ni har säkert svarat på detta förut, isåfall får ni ursäkta mig.1. Hur gör ni om ni ska baka med surdeg i maskinen.2. Om man har morötter eller äpple eller liknande i, måste man öka mjölmängd eller så då, så det inte blir för blött?
    1. Jag har ersatt en del av jästen med surdeg med gott resultat.
    Dock har jag inte provat att baka i bakmaskin enbart med surdeg än (jag har nyss börjat baka för hand med surdeg så det är fortfarande rätt nytt för mig) eftersom det kräver längre jästid och då bör man kunna ställa in det på bakmaskinen. Men jag har funderingar på att göra en fördeg med enbart surdeg (som får jäsa i ca 12 timmar) som sen blandas upp och jäser & gräddas som grovt bröd i bakmaskinen (det programmet tar oftast lite längre tid på sig).
    Jag använder ofta bakmaskinen med timer för att få nybakat på morgonen och hur jag ska få till det med surdeg får jag prova mig fram med.

2. Tillsätter du morötter och äpple behöver du oftast inte tillföra mer mjöl, är min erfarenhet. Det brukar ju inte vara några jättemängder, så vätskan de ger tar ut sig med det de fyller upp.
    Men det bästa är att prova sig fram. Kör man bakmaskinen med övervakning första gången så ser man om man behöver justera mängderna.
  • Pippil8

Jag tror min bakmaskin har gått sönder Under sommaren använde jag inte maskinen och nu när jag skulle baka Julita-limpan så jäser den knappt Jag har provat tre gånger nu med tre olika förpackningar jäst (varav en helt nyköpt och lååångt kvar till bäst-före-datum). Degen ser lite rinnig ut också men ändå har jag provat med olika mjölpåsar för säkerhets skull. Verkar ju konstigt om jag skulle mäta fel tre gånger i rad. Någon som kan komma på något annat som jag kanske gör fel?

Det enda jag kan komma på att jag gör annorlunda nu är att jag har i vanligt farinsocker i stället för farinsockret i plastpåse (som jag inte hittar i min affär).

Tips någon? Vill helst inte kasta ut maskinen (en Nordica HomeBaker (tror jag den heter)).

• fenurila K o L t

Hej jag har en fråga och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har idag en bakmaskin som är helt underbar men den gör inte så stora limpor. Jag letar nu efter en maskin som gör stora limpor samt ser bra ut så man kan ha den ståendes framme.

• MBert
    Pippil8 skrev 2009-09-28 21:54:14 följande:
    Jag tror min bakmaskin har gått sönder Under sommaren använde jag inte maskinen och nu när jag skulle baka Julita-limpan så jäser den knappt Jag har provat tre gånger nu med tre olika förpackningar jäst (varav en helt nyköpt och lååångt kvar till bäst-före-datum). Degen ser lite rinnig ut också men ändå har jag provat med olika mjölpåsar för säkerhets skull. Verkar ju konstigt om jag skulle mäta fel tre gånger i rad. Någon som kan komma på något annat som jag kanske gör fel?Det enda jag kan komma på att jag gör annorlunda nu är att jag har i vanligt farinsocker i stället för farinsockret i plastpåse (som jag inte hittar i min affär).Tips någon? Vill helst inte kasta ut maskinen (en Nordica HomeBaker (tror jag den heter)).
    Hm. Du skriver att degen är rinnig. Det ska den ju inte vara. I med mer mjöl. Om du bakar med översyn (inte timer alltså) så ser du ju hur degen ska se ut när den knådar. Fyll på med mer mjöl tills det ser ut som en deg!
    Visst kan du ha mätt fel tre gånger, om man är inne i feltänk. Väger du ingredienserna?

För säkerhetsskull så frågar jag också, Vad använder du för jäst? Använder du torrjäst för söta degar? Det spelar inte så stor roll för det jäser ändå. Men den har mer jäskraft när det är så mycket socker i.
  • MBert

fenurila K o L t skrev 2009-09-29 13:59:59 följande:

Hej jag har en fråga och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har idag en bakmaskin som är helt underbar men den gör inte så stora limpor. Jag letar nu efter en maskin som gör stora limpor samt ser bra ut så man kan ha den ståendes framme.
    För det första. Vilken storlek på limpor är du ute efter? Vill du ha på mer än 1 kg så finns det inte så många på marknaden. Här är de som gör 1 kg, vissa mer (och kan förståss göra mindre bröd också). Du kan nog googla för att se hur de ser ut.

Kenwood BM250 och BM256 Bread Maker
    Kenwood BM350 Bread Maker
    Kenwood BM450 Bread Maker (rätt stilig eller hur?)
    Tefal XXL
    Tefal OW3001
    Wilfa BMA25
    Wilfa BM-1
    Ideline 743065 (Melilla)
    Menuett (=Hugin?) XBM1238
    Panasonic SD-255 WXC
  • Pippil8

Tack Mbert för svar! Jag använde inte jäst för söta degar så det kan jag prova att byta till och så ska jag prova att hälla i mer mjöl. Jag väger inte ingredienserna, men det kan jag också börja göra, ska se om jag hittarJulitabrödet med viktangivelser i recepttråden. Vill inte ge upp :-s

• MBert

Här kommer receptet med vikt. Att det är olika på "brunt socker beror på vilket farinsocker man väljer, brun farin strö eller det mjuka farinsockret i påse.

Julitabröd
    5 g 1,5 tsk torrjäst (helst för söta degar)
    275 g 5 dl rågsikt
    180 g 3 dl vetemjöl
    75-90 g 1 dl brunt socker, farinsocker
    6 g 1 tsk salt
    5 g Några droppar matolja
    1 ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)
    300 g 3 dl vatten

Program Normal

• Pippil8

Tusen tack Mbert! Då ska jag prova igen med att väga! Har köpt jäst för söta degar och vetemjöl special nu så ska det väl jäsa ordentligt

• MBert

Den här tråden går väl ut imorgon? Dags att starta en ny?

• Nagoyam W

Välkommen till Food and Cookies! Detta är sidan för dig som gillar att lagga mat eller att baka.Min tanke med den här sidan är att man ska få tips och hjälp om man vill beställa en tårta till en födelsedag eller vart man kan ta sin familj på en trevlig middag. Eller har du bara något som du vill sälja eller är det något som du vill efterlysa går det bra att gör det också.   Har man även en blogg eller hemsida kan man även lägga upp den här. Men den måste inne hålla antingen mat eller bak.

https://www.facebook.com/groups/459106850780481/

• Trinis

Någon som vet om det funkar att göra morotskaka i bakmaskinen?
    Jag har en sådan med ett program för kaka.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 3