• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • MBert

God cares skrev 2009-09-05 23:50:52 följande:

Vad bra att du fick tag på en begagnad då! Det borde finnas massa begagnade till salu eftersom bakmaskin verkar vara lite som glassmaskin - folk köper en men använder den aldrig. Knäppt egentligen, när det är så enkelt! Min svåger sa att han hade en bakmaskin på 90-talet, och till den stod det att man skulle lägga i torrjästen sist, och lägga den i en liten grop man gör i mjölet. Alltså vätskan först, mjölet och torrjästen sist. Men är det fortfarande ändå bättre att lägga i jästen först? Ibland känns det som att vätskan rinner ner till botten, men än så länge har jag bara haft två misslyckade bröd så det är nog bara som det ser ut.
    Det finns fortfarande lite olika råd från olika fabrikanter när det gäller ordningen på ingredienserna. Men ibland undrar jag hur mycket dessa teknikföretag kan om bakning och framförallt om jäst...

Bakar man direkt spelar det ingen roll eftersom ingredienserna ändå ska blandas direkt. Men sätter man den på timer över natten, kanske på 10-12 timmar så är ordningen viktig. Då är ju det viktigaste att jästen inte kommer i kontakt med vätskan, salt eller socker. Men den ska heller inte komma i kontakt med luftens syre eftersom det bryter ner jästen (därför är den förpackad i kvävgas). Detsamma gäller om man blandar jästen med mjölet (jästen får ha kontakt med mjölet men ska inte blandas med mjölet om man anv. timer). Den ska alltså helst ligga så isolerat som möjligt, vilket den gör i botten.
    Vätskan rinner inte ner till botten. Mjölet blir som ett isolerande lager. (Häller man däremot vätskan i botten och häller mjölet ovanpå, kommer mjölet att sjunka ner i vätskan.)

Jag har provat olika ordning på ingredienserna och tycker att jästen i botten, vätskan på toppen ger bäst resultat och är mest praktiskt.
  • God cares
    MBert skrev 2009-09-06 13:27:56 följande:
    God cares skrev 2009-09-05 23:50:52 följande: Det finns fortfarande lite olika råd från olika fabrikanter när det gäller ordningen på ingredienserna. Men ibland undrar jag hur mycket dessa teknikföretag kan om bakning och framförallt om jäst... Bakar man direkt spelar det ingen roll eftersom ingredienserna ändå ska blandas direkt. Men sätter man den på timer över natten, kanske på 10-12 timmar så är ordningen viktig. Då är ju det viktigaste att jästen inte kommer i kontakt med vätskan, salt eller socker. Men den ska heller inte komma i kontakt med luftens syre eftersom det bryter ner jästen (därför är den förpackad i kvävgas). Detsamma gäller om man blandar jästen med mjölet (jästen får ha kontakt med mjölet men ska inte blandas med mjölet om man anv. timer). Den ska alltså helst ligga så isolerat som möjligt, vilket den gör i botten. Vätskan rinner inte ner till botten. Mjölet blir som ett isolerande lager. (Häller man däremot vätskan i botten och häller mjölet ovanpå, kommer mjölet att sjunka ner i vätskan.) Jag har provat olika ordning på ingredienserna och tycker att jästen i botten, vätskan på toppen ger bäst resultat och är mest praktiskt.
    Åh, jättebra info! Tack En annan fråga, hur är det om jag t.ex byter ut linfrön i ett recept mot något annat, ska man gå efter vikten eller dl-mått? Min man gillar inte frön så jag vill byta ut mot t.ex vetekli eller kruskakli, men kli väger ju mycket mindre än linfrön och då blir det mycket större mängd om jag går efter vikten.
  • MBert

God cares skrev 2009-09-06 17:15:02 följande:

Åh, jättebra info! Tack En annan fråga, hur är det om jag t.ex byter ut linfrön i ett recept mot något annat, ska man gå efter vikten eller dl-mått? Min man gillar inte frön så jag vill byta ut mot t.ex vetekli eller kruskakli, men kli väger ju mycket mindre än linfrön och då blir det mycket större mängd om jag går efter vikten.
    Där får jag nog svara att det är mängden som styr snarare än vikten, men personligen använder jag inte dl-mått utan går på vikt och på känn när det gäller såna saker. Det beror ju också på om det suger vätska eller inte. Linfrö binder vätska och gör brödet saftigt (och därmed gott) medan ren fiber i form av t.ex. kruskakli (som är vetekli) inte binder vätska på samma sätt.

När det gäller man och barn och frön så kan man vänja dem
    Börja med att ta bara lite frön och rätt neutrala till en början, sesamfrön brukar t.ex. funka, och sen lite av annat då och då
    Nu har de lärt sig att jag inte kan baka utan lite frön
  • God cares
    MBert skrev 2009-09-06 21:12:45 följande:
    God cares skrev 2009-09-06 17:15:02 följande: Där får jag nog svara att det är mängden som styr snarare än vikten, men personligen använder jag inte dl-mått utan går på vikt och på känn när det gäller såna saker. Det beror ju också på om det suger vätska eller inte. Linfrö binder vätska och gör brödet saftigt (och därmed gott) medan ren fiber i form av t.ex. kruskakli (som är vetekli) inte binder vätska på samma sätt. När det gäller man och barn och frön så kan man vänja dem Börja med att ta bara lite frön och rätt neutrala till en början, sesamfrön brukar t.ex. funka, och sen lite av annat då och då Nu har de lärt sig att jag inte kan baka utan lite frön
    Hm, ja, jag misstänkte nästan det. För när jag bytte ut linfrön mot kruskakli blev brödet inte alls lika saftigt som med linfrön. Hur är det med morötter, gör inte det också brödet mer saftigt? Eller finns det något annat som binder vätska och inte är frön? Annars får jag väl försöka vänja honom
  • MBert

God cares skrev 2009-09-06 22:23:30 följande:

Hm, ja, jag misstänkte nästan det. För när jag bytte ut linfrön mot kruskakli blev brödet inte alls lika saftigt som med linfrön. Hur är det med morötter, gör inte det också brödet mer saftigt? Eller finns det något annat som binder vätska och inte är frön? Annars får jag väl försöka vänja honom
    Nej kruskakli gör snarare brödet torrare.
    Jo morötter gör det saftigt och gott.
    Dinkelmjöl binder också mer vätska och ger mer smak än vanligt vete.
  • nina1977

Hej hej!!

Idag har jag beställt en Tefal xxl. Impulsköp som vanligt, jag älskar imulsköp Så nu ska det bakas. Jag gillar att baka med vanlig assistent oxå, men har oftast inte tid. Kan man baka med surdeg i den?? Bara att prova kanske. Jag äter helst grovt bröd. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, snart 3. Gubben är skeptisk som vanligt. Han har alltid med sig massa mackor på jobbet så brödkontot är högbelastat. Nu kanske jag tom kan få honom intresserad av att baka Han gillar ju trots allt tekniska prylar. Nu längtar jag tills den kommer. Hoppas den hinner komma innan helgen. Vore kanon att få vakna till doften av nybakt bröd på lördagsmorgon.

En annan fråga, för maskinen väsen på natten?? Piper o sånt? För då får den bo i ett annat rum än köket när den arbetar nattpass. Vi har ingen dörr till sovrumet nämligen, och ingen dörr till köket heller. Fast det är väl kanske en vanesak med ev ljud.

• God cares

Nina: Grattis till ett bra köp :) Jag har en XXL och är supernöjd! Den största fördelen är att den är så stor att man kan fixa en vetebrödsdeg i maskinen, alltså att den knådar och jäser en hel sats

Surdeg ska inte vara några problem, jag har dock inte testat det. Men det är ju surdegspulver i lantbrödsmjöl och där fungerar det bra. Kolla in recepttråden, eller fråga här om det är något särskilt du är ute efter. Min man har också med sig mackor på jobbet, och jag håller som bäst på med att försöka övertyga honom om att testa ta med sig hembakat till jobbet också, han är rädd att det ska bli torrt.

Vi har inte märkt av maskinen något på natten, men då har vi stängt en eller två dörrar mellan. Den låter en del när den knådar och piper när det är dags att stoppa i eventuella tillsatser som russin eller nåt, men vi har aldrig vaknat. Jag tror att det beror på hur lyhört man har samt hur lättväckt man är, svårt att säga hur det är för någon annan än sig själv!

Lycka till!

• Patrick

Hej på er! Jag är alldeles nyinvigd här men tycker denna tråd kring bakmaskiner o recept är kanonintressant!
    Jag köpte själv en Panasonic SD-255 för 2 månader sedan. Vilken maskin alltså!!
    Jag har testat o testat hur mycket som helst med maskinen och man kan inte misslyckas med den verkar det som!
    Andra maskiner verkar mycket mera känsliga över mängd vätska, mjöl osv. Sedan låter den nästan ingenting, sååå tyst, jämförelsevis med min kompis Nordica, som verkligen låter i jämförelse. Nu är hela min frys full med bröd allt från lingonbröd, rågbröd, franskt, äpple och morotsbröd!
    Det finns 2 apparater i mitt liv som är mina bästa inköp någonsin, det är min riskokare och denna bakmaskin!
    Okej priset för denna maskin är en hel del över snittet, MEN!! Värt varenda krona!!
    Min kompis är en hel del avis på min bakmaskin (han med OBH Nordican).
    Priset är 2.500 kronor.

• MBert
    Patrick skrev 2009-09-13 11:18:40 följande:
    Jag köpte själv en Panasonic SD-255 för 2 månader sedan. Vilken maskin alltså!!
    Oj. Ja inte var den billig...
    Frågan är om det är värt priset?
    Vad är du extra nöjd med? Alltså vilka fördelar har just din maskin?

Om jag specificerar lite så kanske du kan svara bit för bit? (Jag är nämligen ute efter att köpa en ny bakmaskin så småningom och håller på att sammanställa lite fakta för att kunna välja).

Vad skiljer den från SD-253?
    Hur många timmars timer har den?
    Behöver man räkna ut skillnaden i tid om man sätter den på timer eller gör maskinen det själv? (ex. Jag vill ha brödet klart kl. 6.30 och sätter igång timern kl. 20.30. Brödet ska alltså vara klart om 10 timmar, men så tar maskinen kanske 3 timmar på sig för ett standardprogram och 3:40 för grovt bröd. Vad sätter jag timern på?)

Hu många program har den? Vilka?
    Hur lång tid tar det för ett grundrecept/standardprogram?
    Hur ser brödformen ut? Är den kvadratisk eller rektangulär i botten?
    Fastnar degkrokarna i brödet?
    Är det en eller två degkrokar?
    Fastnar brödet i bakbyttan?
    Kapacitet? (dvs hur stora bröd kan man göra? brukar anges i gram)
    Hur stor är den? Utvändiga mått? (så man får plats att ställa den där man tänkt)
    Hur mycket väger den?

Vikten på maskinen har betydelse bl.a. för hur den kan knåda utan att den "vandrar" på bänken. Kan också vara bra att veta vikten på bakmaskinen om man tänker förvara den i köksskåp och ska lyfta fram den varje gång man använder den.

Du skriver "Andra maskiner verkar mycket mera känsliga över mängd vätska, mjöl osv." Hur menar du med det?
Svar på tråden Bakmaskinstråden 3