Du var snabb på att hitta recept!
Mmm, va gott. Våra kanelbullar tog slut i värmen så det blir väl att baka en ny sats. Bra att du hittade ett recept som var "översatt" till 3 dl degvätska och för bakmaskin, annars är det som sagt bara att fixa själv (eller göra det lätt för sig och halvera ett recept, som brukar innehålla 5 dl degvätska).
Tack för dina svar!
Jag vill inte ha en bakmaskin där degknådarna fastnar i brödet. Det har jag råkat ut för och det tyckte jag var jobbigt. I den jag har så sitter degknådarna kvar i bakmaskinen när jag häller ut brödet. Mycket smidigt.
Jag kan hålla med om att pipandet kan vara jobbigt. Framförallt det första då man kan tillsätta ingredienser. När den piper nästa gång är det ju ändå dags att stiga upp (vi sätter oftast vår på timer så vi har nybakt på morgonen).
Nej alla har inte så små bakformar. Tvärtom så har de flesta rektangulära bottnar, så det blir lite limpformat och inte LIKA högt. Sen finns det några som har ännu längre bakformar, mer som avlånga brödformar/sockerkaksformar, där det sitter två degknådare i botten. (ska se om jag hittar bild på någon... *letar* Här: www.finn.no/finn/viewimage&reference=8/176/896/38_-1072701074.jpg)
Nej, man ska inte jämföra de med med industriproducerat bröd där man pressar in både luft och vatten med höghastighetsmixrar för att få det att se ut som mer bröd än vad det är (säljer på volym snarare än vikt) och som med diverse tillsatser (en del s.k. processhjälpmedel som inte ens behöver nämnas på innehållsförteckningen) får brödet att verka färskt en hel vecka.
Jag tycker att en av de stora fördelarna med bakmaskin är just att man själv bestämmer vad man stoppar i brödet och slipper alla de industriella tillsatserna, som mest är till för att lura oss konsumenter.