• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • tantbrun

nu har jag just gjort bulldegen, gick skitbra! Bunken blev nästan inte smutsig och degen var PERFA! Hittade ett annat recept innan jag hann läsa ditt svar Mbert. tog detta: felten.yi.org/blog/

Nu jäser bullarna och dom e riktigt stora!!! åhh vad kul det är med en bakmaskin!! hurra!!

• MBert

Du var snabb på att hitta recept!
    Mmm, va gott. Våra kanelbullar tog slut i värmen så det blir väl att baka en ny sats. Bra att du hittade ett recept som var "översatt" till 3 dl degvätska och för bakmaskin, annars är det som sagt bara att fixa själv (eller göra det lätt för sig och halvera ett recept, som brukar innehålla 5 dl degvätska).

Tack för dina svar!
    Jag vill inte ha en bakmaskin där degknådarna fastnar i brödet. Det har jag råkat ut för och det tyckte jag var jobbigt. I den jag har så sitter degknådarna kvar i bakmaskinen när jag häller ut brödet. Mycket smidigt.

Jag kan hålla med om att pipandet kan vara jobbigt. Framförallt det första då man kan tillsätta ingredienser. När den piper nästa gång är det ju ändå dags att stiga upp (vi sätter oftast vår på timer så vi har nybakt på morgonen).

Nej alla har inte så små bakformar. Tvärtom så har de flesta rektangulära bottnar, så det blir lite limpformat och inte LIKA högt. Sen finns det några som har ännu längre bakformar, mer som avlånga brödformar/sockerkaksformar, där det sitter två degknådare i botten. (ska se om jag hittar bild på någon... *letar* Här: www.finn.no/finn/viewimage&reference=8/176/896/38_-1072701074.jpg)

Nej, man ska inte jämföra de med med industriproducerat bröd där man pressar in både luft och vatten med höghastighetsmixrar för att få det att se ut som mer bröd än vad det är (säljer på volym snarare än vikt) och som med diverse tillsatser (en del s.k. processhjälpmedel som inte ens behöver nämnas på innehållsförteckningen) får brödet att verka färskt en hel vecka.
    Jag tycker att en av de stora fördelarna med bakmaskin är just att man själv bestämmer vad man stoppar i brödet och slipper alla de industriella tillsatserna, som mest är till för att lura oss konsumenter.

• tantbrun
    MBert skrev 2009-07-09 21:18:19 följande:
    Nej alla har inte så små bakformar. Tvärtom så har de flesta rektangulära bottnar, så det blir lite limpformat och inte LIKA högt. Sen finns det några som har ännu längre bakformar, mer som avlånga brödformar/sockerkaksformar, där det sitter två degknådare i botten. (ska se om jag hittar bild på någon... *letar* Här: www.finn.no/finn/viewimage&...)
    Jaha, ja det skulle man ju ha satsat på! Inte så praktiskt med höga bröd.
  • MBert

Nej det är lite opraktiskt när man ska skära dem och sen förvara (vår brödbox är inte så hög), men det går ju att dela. No problem!
    Jag tänker mest på att ju högre och mindre bottenyta desto svårare för maskinen att blanda/knåda degen. Men det är nog inte heller några problem. Fördelen är ju att den inte tar så mycket bänkyta. Men konstigt nog är den modellen du har lika stor fast degformen mindre.
    Den gamla maskinen vi lånat var av plåt så den stod stadigt i alla fall.

• God cares

Sådärja, nu har jag använt min bakmaskin fem gånger - och jag är helnöjd!
    * Julitabröd x 2 = supergott och älskat av alla som smakat på det!
    * Pizzadeg = gjorde den enligt receptet i receptboken som följde med - det blev en väldigt smidig och elastisk deg
    * Jordgubbssylt = mycket gott, men för söt så jag ska ta mycket mindre socker nästa gång
    * Egenkomponerat bröd utifrån grundreceptet = blev tyvärr inte alls bra för det jäste inte så det får fåglarna eller komposten få

Jag är dock lite snurrig när jag ska starta maskinen, för tre gånger har jag glömt sätta i knådarna. Jag har dock kommit på det ganska snart, men det har inneburit att ingredienserna blivit lite blandade eftersom jag tvingats hälla ut allt och i igen, så det är nog därför som det sista brödet inte fungerade.

För övrigt så är bruksanvisningen till min maskin inte särskilt bra, för alla tips och allt som står utgår från att man baara vill använda recepten som är i den medföljande receptboken. Så det är tur att detta forum finns

Mbert: Tack för infon om jästen och allt annat! Du kan verkligen mycket
    Hur får man tag på Tupperware-saker? Känner ingen som säljer.. eller vet du vad den heter exakt så kanske nån på Tradera eller liknande har den?

• MBert

God cares skrev 2009-07-12 13:37:36 följande:

Hur får man tag på Tupperware-saker? Känner ingen som säljer.. eller vet du vad den heter exakt så kanske nån på Tradera eller liknande har den?
    Ja, jag köpte min på Tradera. Jag kommer inte ihåg exakt vad den heter men det kan man kolla i Tupperwares katalog på deras hemsida. Tror det var Toastmaster och locket hade nåt i stil med "Condens control".
  • MBert

hm, jag vet inte vad det blev för fel på den länken för nu när jag provade hamnade jag på en dansk sida utan bild... Men prova att leta på www.tupperware.se.

Kul att du har lyckats med brödbaket. Julitabrödet verkar vara något som passar de flesta

Det tar ett tag innan man får finess med egenkomponerat. Man måste nog lära sig sin maskin lite först och lite om bakegenskaper. Det går t.ex. inte att enbart baka på rågmjöl som är rätt grovt utan man behöver ha minst 1/3 vetemjöl (eller dinkel som också är vete) i de flesta degar för att få tillräckligt med gluten för att få det att jäsa. I det fallet gärna Vetemjöl Special som innehåller mer gluten.
    Det är tyvärr många komponeneter som ska fungera för att det ska bli bra och ibland misslyckas det ändå...

• God cares

Jag tyckte att jag gjorde en rätt bra blandning:
    1,5 tsk jäst
    ca 250 gram vetemjöl
    50 gram vetekli
    50 gram vetegroddar
    100 gram rågsikt
    5 gram salt
    ca 2 tsk honung
    3 dl vatten

Men..tror att ingredienserna kan ha blandats när jag var tvungen att hälla ut dem igen (hade dock inte hällt på vatten) eftersom jag glömt knådarna, och så hade jag det på timer. Nåja, jag ska testa morotsbrödet i recepttråden inatt istället och hoppas på gott bröd imorgon

• God cares

Nu har jag bakat kanelbullar med maskinen också! Jag gillar att XXL är så stor, för det var precis att en hel sats (baserad på 5 dl vätska) fick plats, när degen jäste nuddade den locket. Jag använde degprogrammet som knådade och jäste vilket resulterade i en mycket smidig deg och mumsiga bullar.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 3