• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • MBert

God cares skrev 2009-07-06 13:58:35 följande:

--- I fredags var jag och köpte en bättre hushållvåg än den jag har, min gamla var inte digital och vägde därmed inte särskilt exakt, men nu har jag en som väger med 1 grams noggrannhet. En fråga som jag tror ställts tidigare men jag hittade inget svar: Hur fungerar det med surdeg i bakmaskin? ---
    Det är kanon med en digital hushållsvåg. Jag har samlat på mig vikt på de flesta ingredienser, och översatt en massa recept i vikt, om du behöver...
    Nåt annat som är helt ovärderligt när det gäller bakmaskin är en bra, framförallt vass, tandad brödkniv. Vi hade en som vi trodde var okey, men fick en ny och det var STOR skillnad. De som säger att man inte kan skära nybakat bröd har helt enkelt inte en bra brödkniv!

Jag har inte själv provat att baka med surdeg i bakmaskin men jag vet de som gjort och som säger att det fungerar bra.
  • God cares
    MBert skrev 2009-07-07 23:10:00 följande:
    God cares skrev 2009-07-06 13:58:35 följande: Det är kanon med en digital hushållsvåg. Jag har samlat på mig vikt på de flesta ingredienser, och översatt en massa recept i vikt, om du behöver... Nåt annat som är helt ovärderligt när det gäller bakmaskin är en bra, framförallt vass, tandad brödkniv. Vi hade en som vi trodde var okey, men fick en ny och det var STOR skillnad. De som säger att man inte kan skära nybakat bröd har helt enkelt inte en bra brödkniv! Jag har inte själv provat att baka med surdeg i bakmaskin men jag vet de som gjort och som säger att det fungerar bra.
    Har du nåt tips på vilken brödkniv som är bra, eller är det bara att köpa en ny?

Jag testade Julitabrödet igår/inatt och det blev supergott! Till och med min man som är ganska kräsen när det gäller bröd tyckte det var "väldigt bra", och likaså min kompis som var på besök. Nästan hela limpan gick åt idag Måste tyvärr äta upp lite köpebröd innan jag bakar igen. Jag var lite orolig att maskinen inte skulle fungera bara (jag oroar mig för mycket) men vi hade nybakat bröd som var klart 20 min efter att jag vaknat

Men, jag minns inte riktigt hur det var - hur länge håller sig torrjäst när den är öppnad? Såg nånstans att den håller längre i kylskåp så jag har den där.

Och så en fråga till: Jag förstår fortfarande inte riktigt det där med vikterna. Har ju en XXL, men räknar man ihop vikten av ingredienserna för att se vilken storlek (750, 1000 el 1500 g) man ska välja? Eller är det hur mycket det färdiga brödet väger som räknas?
  • MBert

God cares skrev 2009-07-08 01:03:37 följande:

Har du nåt tips på vilken brödkniv som är bra, eller är det bara att köpa en ny?
    Jag tror inte att märket spelar så stor roll, bara det är en brödkniv (en sån där tandad) och att den är vass. Vi fick en OBH Nordica som jag tycker är bra. Känns skön att hålla i (lite tyngd i) och skär bra.
    Sen ska man tydligen inte diska vassa knivar i diskmaskinen för eggen slits. Det gör vi med de andra, men med brödkniven som vi bara skär bröd med diskar vi faktiskt för hand. Den är nog svårare att bryna själv.

En annan sak som vi köpte i samband med bakmaskinen är en brödbox att lägga brödet i. Nu låter jag som värsta säljaren Men vi tröttnade på påsar där det lätt blir kondens och brödet trist. Tupperware har en som har ett speciellt "condens control" filter som "andas" så att brödet håller sig färskt länge. Klart att det blir kondens om man lägger i ett rykande varmt bröd men annars funkar det kanon. Är brödet varmt lägger jag en bakhanduk om innan jag stoppar ner det.
    Men, jag minns inte riktigt hur det var - hur länge håller sig torrjäst när den är öppnad? Såg nånstans att den håller längre i kylskåp så jag har den där.
    Torrjäst håller i 3 dygn efter att förpackningen öppnats och ska då förvaras väl försluten (i sin påse) i kylskåp. Därefter tappar den i jäskraft. Den går ju att använda även efter 3 dygn, men är som sagt inte lika "stark" då. Jag har provat efter 10 dagar tror jag men det märktes faktiskt. (åtminstone så skyllde jag på gammal jäst när det inte blev så bra som det brukar)
    Jag förstår fortfarande inte riktigt det där med vikterna. Har ju en XXL, men räknar man ihop vikten av ingredienserna för att se vilken storlek (750, 1000 el 1500 g) man ska välja? Eller är det hur mycket det färdiga brödet väger som räknas?
    Det är det färdiga brödet som avses. Ett bröd som bakas på 3 dl degvätska blir ett bröd på ungefär 750 gram. Hur mycket som ger 1 kg tror jag framgår av din bruksanvisning. Tror det är 350-380 ml (3,5-3,8 dl) degvätska.
  • MBert

Lite mer om jäst (eftersom du undrade om torrjäst).
    Det finns en "jästskola" på kronjäst hemsida www.jastbolaget.se. Där hittade jag en del information och resten frågade jag mig till.

Mina frågor var:
    Det står att man bör använda torrjäst i bakmaskin. Varför? Jag har läst att man med fördel även kan använda vanlig jäst. Vad är den stora skillnaden och fördelen med torrjästen där?
    Om det blir torrjäst över bör den förvaras i kylskåp och sedan förbrukas inom 3 dagar, står det. Varför då? Kan man inte förvara öppnad förpackning i tät burk i skafferiet?

Svaren är:
    Fördelen med torrjäst är att den inte tappar i aktivitet (jäskraft) då den förvaras i rumstemperatur och därmed är det en fördel att använda torrjäst i bakmaskinen, då man kan tillsätta ingredienserna och med hjälp av timer starta bakmaskinen några timmar senare. Kom dock ihåg att inte blanda torrjästen med mjölet då mjölets enzymer aktiverar jästen.
    Egen kommentar: Vanlig färsk jäst ska lösas i degvätska, så om man bakar direkt (inte sätter bakmaskinen på timer) så kan man använda färsk jäst även i bakmaskin. Fördelen med färsk jäst är att den är billigare än torrjäst, men nackdelen är att den inte håller så länge att man kan köpa på sig ett lager och har hemma i beredskap när man vill baka.

Torrjäst påverkas av syret i luften (minskad aktivitet) varav torrjäst packas i kvävgas. Då förpackningen bryts försvinner kvävgasen och torrjästen kommer i kontakt med syret. Om man förvarar torrjästen i kylskåp då förpackningen är bruten fördröjs aktiveringstiden och torrjästen klarar sig längre. Tänk dock på att försluta påsen så att kontakten med syret i luften minimeras.
    Förvaring av torrjäst i skafferiet (rumstemperatur) är därmed inte att rekommendera.

Egen kommentar: Genom att lägga i torrjästen först och hälla på mjölet och vätskan sist så minskas jästens kontakt med syre, vilket har betydelse om man ska sätta på timer en längre tid (över natten). Men jag vet att många bakmaskiner av någon anledning rekommenderar omvänd ordning. Det viktiga är att inte jästen kommer i kontakt med vätska, salt eller socker om man sätter på timer.

Vanliga jästen (50g färskjäst) paketeras inte i kvävgas och påverkas inte i samma utsträckning av syret i omgivningen då produkten är i kontakt med syret konstant och därmed blir skillnaden i aktivitet inte lika stor. Färsk jäst ska förvaras i kylskåp för att bevara dess kvalité. Om man lämnar en del av produkten ska denna förvaras enligt instruktionerna på förpackningen och tätt förslutet till bäst-före-datum.

Egen kommentar: Färsk jäst är alltså känslig för temperatur men inte för syre medan det är tvärtom för torrjäst.

• tantbrun

Hej!

Har en obh nordica 6544.

Tänkte bara söta vetebullar idag... men hittar inget recept, någon som vet ngt recept så man slipper knåda och slipper första jäsningen (?)

• MBert

Hej tantbrun! Det är den i rostfritt va?
    Vad tycker du om den?

Nu till mitt svar. Du kan ta ett vanligt recept som du halverar:

Här är ett grundrecept på vetebröd:
    125-150 g smält smör eller margarin
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    ½ tsk salt
    1 dl socker eller vit sirap
    (1-2 tsk stött kardemumma)
    12-15 dl, ca 875 g, vetemjöl

• tantbrun
    MBert skrev 2009-07-09 17:16:50 följande:
    Hej tantbrun! Det är den i rostfritt va? Vad tycker du om den? Nu till mitt svar. Du kan ta ett vanligt recept som du halverar: Här är ett grundrecept på vetebröd: 125-150 g smält smör eller margarin 5 dl mjölk 50 g jäst ½ tsk salt 1 dl socker eller vit sirap (1-2 tsk stött kardemumma) 12-15 dl, ca 875 g, vetemjöl
    TACK!
    Hej!
    Japp det är den i rostfritt. tycker den funkar helt ok! Den piper lite för högt tycker jag.. dels när den e klar och även en timme efter brödet e klart och ävewn där mitt i någon gång när andra saker skall i.

Tycker bröden har varit goda, men man skulle ju vilja ha lite fler recept, men det hittar man på nätet

men betyg 4 av 5 får den av mig!
  • MBert

Jag har lånat en gammal Nordica som jag varit väldigt nöjd med, men behöver så småningom skaffa mig en egen. Så jag sonderar djungeln av bakmaskinen i jakt på det jag vill ha. Jag har kollat in din modell, men tyckte den verkar ge så små höga bröd och dessutom var den på gränsen att få plats där jag vill ha den. Men den är fortfarande med på listan.
    Hur är det med degknådarna. Fastnar de i brödet?

Jag har bakat massor av bröd i bakmaskinen och har massor av recept som jag provat och som jag gärna delar med mig av.
    Det blir ju vad man gör det till. Innehållet bestämmer man ju helt själv, det är bara formen man inte styr över, så vida man inte väljer att baka ut det själv och använder den som assistent, som t.ex. när man bakar kanelbullar...

• MBert
    tantbrun skrev 2009-07-09 18:00:04 följande:
    betyg 4 av 5 får den av mig!
    Vad är du inte nöjd med, förutom att den piper högt?
    Och vad är du extra nöjd med? (förutom att slippa baka själv alltså )
  • tantbrun
    MBert skrev 2009-07-09 18:32:47 följande:
    Vad är du inte nöjd med, förutom att den piper högt? Och vad är du extra nöjd med? (förutom att slippa baka själv alltså )
    Degknådaren fastnar oftast i brödet. Men det e ju inte så jobbigt, bara ta bort när man kommer så långt in i brödet.

Det är främst pipen jag tycker är störande. Annars är jag helt nöjd.
    Bröden är ju inte som köpbröd, men det kan man nog inte förvänta sig.. tror alla blir sådär höga, tror inte det finns någon bakmaskin som har större brödform, alltså på bredden.

Bröden är väldigt goda tycker jag, men håller ju inte lika länge som köpbröd.. men det är väl för det inte är proppat med massa skit.

En till sak som inte e så bra är att den faktiskt förflyttar sig lite när den bakar på. Är tvungen att ställa ner den på golvet. Har stått tidigare i fönstret, men åkte ut lite o e rädd att den ska ramla ner medans den bakar

extra nöjd: att det går o göra två olika storlekar. man kan göra sylt o kakdeg (kanske man kan med alla?)
    Den e lätt! bara trycka på program, sen välja brödstorlek och gräddnignsyta, sen START. behöver inte läsa bruksanvisningen om o om igen.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 3