God cares skrev 2009-07-08 01:03:37 följande:
Har du nåt tips på vilken brödkniv som är bra, eller är det bara att köpa en ny?
Jag tror inte att märket spelar så stor roll, bara det är en brödkniv (en sån där tandad) och att den är vass. Vi fick en OBH Nordica som jag tycker är bra. Känns skön att hålla i (lite tyngd i) och skär bra.
Sen ska man tydligen inte diska vassa knivar i diskmaskinen för eggen slits. Det gör vi med de andra, men med brödkniven som vi bara skär bröd med diskar vi faktiskt för hand. Den är nog svårare att bryna själv.
En annan sak som vi köpte i samband med bakmaskinen är en brödbox att lägga brödet i. Nu låter jag som värsta säljaren

Men vi tröttnade på påsar där det lätt blir kondens och brödet trist. Tupperware har en som har ett speciellt "condens control" filter som "andas" så att brödet håller sig färskt länge. Klart att det blir kondens om man lägger i ett rykande varmt bröd men annars funkar det kanon. Är brödet varmt lägger jag en bakhanduk om innan jag stoppar ner det.
Men, jag minns inte riktigt hur det var - hur länge håller sig torrjäst när den är öppnad? Såg nånstans att den håller längre i kylskåp så jag har den där.
Torrjäst håller i 3 dygn efter att förpackningen öppnats och ska då förvaras väl försluten (i sin påse) i kylskåp. Därefter tappar den i jäskraft. Den går ju att använda även efter 3 dygn, men är som sagt inte lika "stark" då. Jag har provat efter 10 dagar tror jag men det märktes faktiskt. (åtminstone så skyllde jag på gammal jäst när det inte blev så bra som det brukar)
Jag förstår fortfarande inte riktigt det där med vikterna. Har ju en XXL, men räknar man ihop vikten av ingredienserna för att se vilken storlek (750, 1000 el 1500 g) man ska välja? Eller är det hur mycket det färdiga brödet väger som räknas?
Det är det färdiga brödet som avses. Ett bröd som bakas på 3 dl degvätska blir ett bröd på ungefär 750 gram. Hur mycket som ger 1 kg tror jag framgår av din bruksanvisning. Tror det är 350-380 ml (3,5-3,8 dl) degvätska.