• God cares

Bakmaskinstråden 3

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 3
  • MBert

Ja visst är det smidigt att en bakmaskin både är bakmaskin (=assistent) och bakmaskin (=färdigt bröd)!
    Vill man inte baka en hel sats på 5 dl så kan man ju baka en halv eller använda det recept på 3 dl som tantbrun hittade (se länk ovan).

Har du vågat prova ditt egenkomponerade recept igen?
    Jag tycker det ser bra ut och har försökt tänka ut vad det kan beror på att det inte jäste som det skulle. Nu har jag ju bara receptet att gå på och har inte provbakat det själv.
    Kan det vara så att det sammanlagt kan ha blivit lite för mycket torrvara så det blev brist på vätska att kunna jäsa på? Tittar man på vikten så brukar 450 g torrvara funka bra till 3 dl vatten, men det beror lite på vad det är, hur mycket det blir volymmässigt och hur mycket vätska det suger. Vetekli och -groddar väger ju inte så mycket. 50 g blir nästan 1,5 dl vardera vilket ger nästan 9 dl totalt med mjölet (jmf med ca 7,5 dl mjöl som man brukar använda). Ännu mer om man anväder kruskakli som är grovt vetekli. Det väger bara 19 g/dl.
    Men jag vet inte riktigt hur mycket vätska de suger. Det kan hända att de suger mer på timer t.ex. om de ligger och drar i vätskan. Det lättaste att se det och kunna åtgärda direkt är om man övervakar brödbaket.
    Lycka till!

• God cares

Jaa, det är perfekt! Nu har jag till och med fått maken att vilja testa den, för jag ska åka till mormor i Småland två dagar. Så jag ska skriva en liten lista på vad han ska tänka på

Näe, jag testade däremot morotsbrödet som finns i recepttråden, och det blev väldigt gott tyckte vi båda! Vet inte om jag vågar testa receptet igen, i så fall inte på timer. Tack för analysen

Idag testade jag att göra pastadeg (programmet som bara knådar) och Äntligen har jag en maskin som fixar det! Tidigare har jag testat både med matberedare och svärfars köksassistent men det har inte fungerat. Tror att det kan ha berott på att degen blir så seg med durumvete. Men bakmaskinen klarade av det galant och degen blev jättebra! Däremot gick min pastamaskin (som gör pastan till spagetti) sönder men som tur var hann jag strimla klart...billigt skräp.

• atelli

Hej, nu har jag hittat hit åxå!! Har varit lite slö med egen-baket i sommar. Men nu ska det bli andra bullar!  *hihi*

Just nu torkas blåbär i ugnen för att kunna ingå i hösten o vinterns bakningar. Tror stenhårt på torkade blåbär! Testad blåbärsjuice för en tid sen men det blev mest bara "saggigt"....

• BebisIAug

Hej!

Har en tefal xxl och jag undrar om ni har något bra recept på goda grova bröd? Gärna i dl, inte g.

• MBert
    BebisIAug skrev 2009-08-17 13:42:43 följande:
    Hej!Har en tefal xxl och jag undrar om ni har något bra recept på goda grova bröd? Gärna i dl, inte g.
    Till XXL kan du ta vilket vanligt recept som helst på 5 dl degvätska och baka på. Till andra modeller får man inte plats att baka på mer än ca 3 dl degvätska.

Det går att stoppa i lite vad man vill som man tycker om (och vad man har hemma). Vad som är gott är ju väldigt subjektivt.

Jag brukar utgå från ett basrecept och stoppa i vad jag har hemma och vill ha i, t.ex. olika mjölsorter, fröer m.m.

Jag har två recept på grovt bröd som är för 5 dl degvätska som jag kan lägga upp till dig i recepttråden. Jag har inte provat dem för det får inte plats i den maskin jag lånat, men du kan ju prova och tycka till. Kanske måste man modifiera lite...
  • Glenda Glad

I recepttråden som du kan hitta i TS, så har jag ett recept på ett underbart gott grovt bröd. Tror det är på sidan 3

• Hoppetossan 79

Hej igen!
    Var ett tag sedan vi använde maskinen nu, men nu har vi börjat igen

Är det någon som har något bra recept med dinkelmjöl?

• MBert

Hoppetossan 79 skrev 2009-08-20 17:38:31 följande:

Hej igen!Var ett tag sedan vi använde maskinen nu, men nu har vi börjat igen Är det någon som har något bra recept med dinkelmjöl?
    Du kan byta vilket vetemjölsrecept som helst mot dinkelmjöl. Dinkel binder mer vätska så man kan behöva lite mindre mängd mjöl eller mer vätska, men det är inte säkert det behövs till den mängden du gör.
  • MBert

Ha I väntan på en ny bakmaskin så köpte jag en begagnad, likadan som vi lånat tidigare och var så nöjd med...
    Men drömmen om en ny (kanske Kenwood BM 450 där man själv kan programmera ett favoritprogram) finns kvar.

• God cares
    MBert skrev 2009-09-05 21:36:02 följande:
    Ha I väntan på en ny bakmaskin så köpte jag en begagnad, likadan som vi lånat tidigare och var så nöjd med... Men drömmen om en ny (kanske Kenwood BM 450 där man själv kan programmera ett favoritprogram) finns kvar.
    Vad bra att du fick tag på en begagnad då! Det borde finnas massa begagnade till salu eftersom bakmaskin verkar vara lite som glassmaskin - folk köper en men använder den aldrig. Knäppt egentligen, när det är så enkelt!

Min svåger sa att han hade en bakmaskin på 90-talet, och till den stod det att man skulle lägga i torrjästen sist, och lägga den i en liten grop man gör i mjölet. Alltså vätskan först, mjölet och torrjästen sist. Men är det fortfarande ändå bättre att lägga i jästen först? Ibland känns det som att vätskan rinner ner till botten, men än så länge har jag bara haft två misslyckade bröd så det är nog bara som det ser ut.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 3