• Camarogirl

    Vad behöver man köpa?

    Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?

  • Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • AnnaKanna

    Hej.

    Det är svårt att svara på direkt. Det beror helt på vilken ålder det är på barnet när ni får det i er vård. Rummet och leksaker samt barnvagn, bilbarnstol måste naturligtvis anpassas till utvecklingsstadium och ålder och längd och vikt på barnet. Vårt första barn var väldigt liten till växten när vi hämtade och hade även behov av att leka med leksaker som var anpassade till lite mindre barn.

    Hur du ska bedömma det nu, beror på vilket land som är aktuellt, vilken ålder ni har medgivande för (och sannolikheten för att ni behöver höja eller sänka medgivandet).

    Små barn har inte behov av ett eget rum att leka eller sova i på direkten, de vill vara där man själv är. Men det är klart att man som förälder kan leka med barnet i dess egna rum även om barnet inte sover där. Det är tryggt för barnet och enkelt för föräldrarna att barnet att sova i samma rum, speciellt om det är ett litet barn som äter på nätterna.

    Lycka till!

  • Namaste72
    Drar fram den här listan igen OBS för lite mindre barn....

    Sova:
    Spjälsäng / Växasäng
    Madrass
    Lakan  4-5 ex
    Täcke
    Spjälsängsskydd
    Påslakan och örngott  4-5 ex
    Mobil
    Speldosa
    Plastad frotté

    Vagn/promenad:
    Barnvagn/sittvagn
    Skötväska
    Regnskydd
    Täcke
    Åkpåse
    Vagnleksak?


    Omvårdnad:
    Skötbord /skötdyna
    Tvättlappar torra
    Salva Inotyol
    Termometer rektal
    Tvättkräm?
    Miniderm, kräm mot torr hud
    Nagelsax trubbig
    Renässans, näsdroppar för spädbarn
    Näsfrida
    Badbalja
    Badolja, Weleda
    Mandelolja
    Puder
    IKEAs små tvättlappar i frotté (10 st för ca 30kr)
    Potta!

    Matning:
    Nappflaskor
    Ersättning
    Minifom (mot bubblor i magen, apoteket)
    Flaskborste
    Tallrik
    Bestick

    Haklappar
    Matstol

    Kläder:
    Beror på ålder på barnet...

    Övrigt:
    Bilstol
    Lekmöbler
    Filtar fleece
    Babysitter
    Snuttefilt
    Bär sjal
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • mammamys06

    Jag kan säga att något som jag köpte när vi fick vår son (13 mån) var att skötbordet är väldigt överskattat och rent av onödigt. Nu när vi väntar syskon (nyfödd) så kommer vi skippa det och bara ha ett skötunderlägg som man slänger upp på sängen, bordet, golvet osv när det är dags för blöjbyte. De flesta olyckor händer när barnen ramlar ned från skötbord. En sak som tar hand om blöjorna som både är dyr och tar plats är helt onödig, vi lägger i sådana plastpåsar (tunnare) när det är bajsblöjor, annars åker kissblöjorna i sophinken i köket. Det är en sådan industri vad gäller barninköp, särskilt till förstagångsföräldrar.

    Reklamen säger att man klarar sig inte utan det här och det här osv osv och man går på det! Jag gjorde det i alla fall! Nu känns det inte som att vi behöver köpa in särskilt mycket till bebisen som kommer längre fram eftersom vi använde ytterst lite av allt vi köpte


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • MammaSusan81
    mammamys06 skrev 2009-07-05 07:50:23 följande:
    Jag kan säga att något som jag köpte när vi fick vår son (13 mån) var att skötbordet är väldigt överskattat och rent av onödigt. Nu när vi väntar syskon (nyfödd) så kommer vi skippa det och bara ha ett skötunderlägg som man slänger upp på sängen, bordet, golvet osv när det är dags för blöjbyte. De flesta olyckor händer när barnen ramlar ned från skötbord. En sak som tar hand om blöjorna som både är dyr och tar plats är helt onödig, vi lägger i sådana plastpåsar (tunnare) när det är bajsblöjor, annars åker kissblöjorna i sophinken i köket. Det är en sådan industri vad gäller barninköp, särskilt till förstagångsföräldrar. Reklamen säger att man klarar sig inte utan det här och det här osv osv och man går på det! Jag gjorde det i alla fall! Nu känns det inte som att vi behöver köpa in särskilt mycket till bebisen som kommer längre fram eftersom vi använde ytterst lite av allt vi köpte
    Vi köpte heller ingen "blöjhink" men denna gång fick man med en i babyboxen så då måste vi ju såklart använda den, spännande att se om de håller vad som lovas . Vi hade ett skötbord/byrå i frökens rum som aldrig använts mer än till byrå, annars en uppblåsbar dyna ovanpå tvättmaskinen. Om man Alltid lägger en hand på barnet om man behöver titta bort sträcka sig efter ngt så kan barnet ej ramla ned. Vi satte upp en liten hylla för blöjor etc ovanför skötplatsen & hade allt alltid inom räckhåll.
  • LG74

    Har man barn som dricker välling ur nappflaska så tycker jag att ett nappflaskställ är perfekt. Vällingdoserare likaså. Perfekt att portionera vällingen inför natten/utflykter mm.

    Hundbajspåsar att förpacka illaluktande blöjor i. Perfekt!

    Potta köpte vi men använde aldrig... Skulle nog hellre rekommendera en toasits för barn. (Även om våra barn använde den vanliga toan.)

  • mimpen

    Jag tycker man behöver förvånansvärt lite saker.

    Vi lånade spjälsäng och köpte en uppsättning sängkläder till den. Jag tror dottern sov, få se nu, INGEN natt i spjälsängen... När nummer två kom satte vi bara ihop vår dubbelsäng med ytterligare en säng, och så var den frågan löst. Vi får nog ta in ännu en säng nu när trean kommer i höst *fniss*

    Jag har sett listan som Hanya skrivit förr, och måste säga att vi har använt nedanstående saker från den... (vi har fått två barn i 1-års-åldern) Inget fel på listan egentligen, men så där mycket behöver man inte. Barnsakssäljarindustrin vill också leva så klart :) Jag tar bara med saker vi har behövt köpa som vi inte hade hemma alltså. Klart gullungen behöver lakan i sängen, men det har man ju redan tänker jag... :)

    Sova:
    Plastad frotté

    Vagn/promenad:
    Barnvagn/sittvagn
    Regnskydd
    Åkpåse

    Omvårdnad:
    Skötbord /skötdyna
    Tvättlappar torra
    Miniderm, kräm mot torr hud
    Badbalja
    IKEAs små tvättlappar i frotté (10 st för ca 30kr)
    Potta!

    Matning:
    Nappflaskor
    Ersättning/välling
    Haklappar
    Matstol

    Övrigt:
    Bilstol
    Filtar fleece
    Bär sjal (det tyckte jag förstås att jag behövde flera stycken...)

    Sen kan man ju tänkas köpa saker för att man vill! Det är lite terapeutiskt att handla när man går där och väntar och längtar. Men exv speciellt barnporslin eller dyra skötväskor är helt onödigt. Våra barn äter från vårt porslin och några plasttallrikar som vi investerade i när E hade smashat två tallrikar på två dagar, och en gammal ryggsäck har vi använt som skötväska i snart fyra år...

  • Maja T

    ^ Bra svarat, mimpen! Håller med dig om det mesta. Man behöver verkligen förvånansvärt lite, och det mesta kan man köpa efter hand när man ser att det faktiskt behövs.

    Jag skulle faktiskt vänta med både bilstol och nappflaska och ersättning. Bilstol tills jag vet hur gammalt barnet är (en liten stol är jättedyr, speciellt om man bara hinner använda den några ggr). Flaska och ersättning kan det hända att barnet redan är van vid en viss sort, och då skulle jag köpa några sådana flaskor i landet och ta hem dem. Ersättning skulle jag köpa sen när jag vet att det behövs och vilken sort det ska vara. Likaså blöjor. Man kan ju fast meddela nån släkting eller vän och be dem köpa hem ett paket tills man kommer hem och skaffa mer sen.

    Inför vårt nästa barn ska vi inte skaffa just nåt. Mycket har vi redan, och jag ska istället försöka sätta undan pengar på ett konto så jag kan handla mera sen när vi vet kön, ålder osv.

    Det vi haft användning av är: babyvakt, nagelsax, de små frottélapparna från IKEA (kan användas till ALLT, och numera när barnen är större; som städtrasor! ), snuttefilt, tvättad och efter ett antal nätter under min pyjamas doftande av mamma ... ja det var väl det viktigaste "all round" sakerna det.

  • Namaste72

    Listan är hämtat från en annan sajt, och som jag skrev...väldigt anpassad för nyfödingar. Och vilken plånbok man har

    De flesta saker fixar man ju efter att man fått reda på barnets ålder, tex bilstol. Sen får man väl se lite till hur man är som person, bor man på landet med långt till apotek kan ju en uppsättning alvedonsuppar lika gärna ligga i badrummet i förväg.

    Och lakan, nja, jag hade iaf inga spjälsängslakan innan vi satte upp oss i a-kön {#lang_emotions_wink}.


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Emeli

    Tips: dela vanliga gamla och urtvättade underlakan, sy en fåll och du får lagom stora MJUKA och SKÖNA lakan till spjälsängen.

Svar på tråden Vad behöver man köpa?