Hejsan alla,
Ser att denna tråd är lite äldre men, eftersom jag hittade denna enkelt antar jag att fler läser detta.
Vill dela med mig av mina erfarenheter kring foglossning efter IVF.
Har dock fått veta att min mamma hade 'ischias' under hela graviditeten med mig men, då "fanns inte foglossning"...
Jag blev gravid efter andra försöker, dvs två ägguttag, och i vecka 12 blev jag påkörd i en rondell och fick problem 36 timmar efter detta. Vid första försöket blev jag dessutom överstimulerad så jag undrar Hur mycket IVF.en påverkade min kommande foglossning..?
Dessa problem höll i sig hela graviditeten och i slutet, sista 8-10 veckorna, gick jag med kryckor. Det onda satt verkligen i hela bäckenet men, värst var det nog på framsidan i blygdbenet (osäker om det var Precis där men, det förklarar lättast var jag menar).
Nu har det gått ett år och jag har fortfarande problem, mest vid ägglossning.
Ett tips är att hitta någon som är bra på akupunktur, sjukgymnast går bra, utan detta hade jag inte klarat mig. Visst känns det men, det hjälpte bra på mig. (Funkar det inte med den första så testa en ny, jag fick en vikarie när min sjukgymnast var sjuk och hon var usel!)
Min sjukgymnast tjatade dessutom på att jag skulle ta kryckor men, Det Ville jag Inte för jag var ju Bara gravid Inte sjuk men, det kan jag säga att utan dem hade livet varit Riktigt jobbigt såååå.
BE OM KRYCKOR TIDIGT
... Även om du inte behöver dem jämt är det bra att ha dem hemma/med sig så dom finns där Om behovet kommer.
Tips nr två, gör dina knipövningar och/eller gå på gravidyoga... Är du stark i småmusklerna kan du 'lura' foglossningen eftersom du kan 'hålla ihop dig själv' bättre iaf småstudner när du står upp så avlastar det :)
Och, var inte så tapper... Det suger att ha ont och det är inte värt att gå till jobbet om du inte kan må bra nog på kvällen/lördag utan måste ta igen dig. Tänk på att du bär ett barn och att det är övergående. Detta hjälpte mig men, tyvärr levde jag inte som jag skriver ovan utan gick till jobbet och/eller satt hemma och jobbade. Alla ville sjukskriva mig sambo/chef/sjukvård men, jag tyckte ju att inget är fel i huvudet jag har bara ont men, när jag Väl sjukskrev mig, i vecka 35, undrade jag Varför jag inte gjort det tidigare!!!
Läste, här i tråden, om en tjej som inte fått hjälp pga att foglossning Normalt inte kommer Så tidigt >
Vansinne!
Baserat på detta säger jag även, GE INTE UPP har du ont så har du och det är Subjektivt.
Man vinner Normalt inte på Lotto odyl heller Meeeeen, det händer ju så Det argumentet är ju Så obotligt korkat..!
Lite tips mm som jag hoppas kan hjälpa någon...
Ha det fint.
/Humty Dumpty ;)