• Helle

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Buttelina skrev 2009-07-28 20:59:30 följande:
    jag kan meddela imorgon
    Ja tack Vilka butiker ska du till? Och du, köp inte upp allt
  • Helle
    Buttelina skrev 2009-07-28 21:07:32 följande:
    jag ska till ajabaja, bombom harmoni och llm. jag ska bara shoppa nästan allt
    åhh, så perfekt. Denna gång ska jag till llm också. Hann aldrig dit förra gången.
  • Helle
    Tjollabolla skrev 2009-07-29 07:36:04 följande:
    Godmorgon! Idag blir det shoppingrunda i Malmö med Butte & Isako. Najs
    God morgon Åh, nej, då är det ju ännu större risk att ni har shoppat upp allt när jag ska dit nästa vecka Tre shoppingsugna pölsetanter måste ju va livsfarligt
  • Helle
    LJ2 skrev 2009-07-30 13:05:19 följande:
    nån här som gjort nupptest? syrran har en kompis som gjorde det igår.. *pratade med henne i telefon nyss* o hon hade fått 1/196 i sannolikhet? ca 0,5%.. i dsden som gjort det va ju helt jäkla blåst.. o tydligen ganska ny i allt, o okunnig... ???A hade frågat henne om det inte kunde vara nåt annat? *kommer inte ihåg vad dom sa, nåt vanligt* o hon hade svarat, va? nä, det vet jag inte, det har jag ingen aning om vad det är för nåt* ??? till saken hör att hon fick missfall i v 8 sist, o blev sen gravid igen, o är nu i v 13.. hon är såklart såå orolig nu.. ska få träffa läkare om 2 veckor tydligen.. jag sa åt henne att ringa o be om nytt test, med en ERFAREN bm.. o att säga exakt hur de blev behandlade, o vad som blev sagt.. A hade frågat vad gränserna går, o hon hade svarat att ja, 250 så är det ju ok, 300 är bra..ja, men då är vi ju bara 50 ifrån menade A på, så då kan väl det ändå inte vara så stor risk? o får svaret, ja ni får tolka det hur ni vill ????? *Jäkla idiot!!!, hon har ju ett nyligen missfall bakom sig, o är redan nervös över att detta inte ska gå bra, så får hon detta utöver!!!*men syrran frågade om jag inte kunde fråga nån som har gjort det, vad de fick för sannolikhet..o om barnet är fött, hur det blev??
    Jag har gjort ett nupptest. Man ska göra nupp-test innan vecka 13+6 så det har gjorts i rätt tid. Resultatet man får visar sannolikheten att barnet bär på en kromosomskada. När vi gjorde så fick vi ett resultat för Downs och ett för andra kromosomskador. På downs fick vi ca 1/8600 vilket är ett "bra" resultat. Hos Ander Selbing (som är ledande inom området och som vi gick hos) rekommenderade de att man gick vidare med FVP om man fick ett sämre resultat än 1/250, vilket din syster vän tråkigt nog har fått. Så sannolikheten att hon får ett barn med kromosomskada är alltså 1/196. Vi gjorde inte enbart nupp utan tog också ett blodprov och där vägs mammans ålder också in.

Om de inte känner sig nöjda med den BM som gjort testet så tycker jag de ska be om ett nytt snarast. Om man mäter fel på nackspalten (kan bli fel om barnet ligger fel exempelvis) så kan resultatet variera väldigt. Vi fick vara inne länge då Gustav inte ville ligga bra. Annars är det FVP som utesluter helt om man vill ha ett 100% resultat och det görs runt v 15 tror jag.

Hoppas du blev något klokare, annars frågar du bara igen
  • Helle
    LJ2 skrev 2009-07-30 13:21:46 följande:
    tack för svar!! hon ska tydligen prata med läkaren om 2 veckor för fostervattenprov.. hon är *hmm* 25 tror jag.. så ålder på henne ska inte vara nån fara.. de känner ju att med tanke på att det finns en liten risk för mf med fvp så vill de inte göra om de absolut inte måste göra det.. o hon ska tydligen ringa o prata med sin egen bm igen idag, för o ev be om annan som kan göra provet.. ska säga åt henne det där med näsbenet. eg borde dom ju veta det, men med tanke på vilken klant till bm som gjorde testet så.. ska be syrran gå in på nätet sen så mailar jag all info åt henne *kopierar eran text* har inte A.s mail adress, så syrran får vidarebefodra det.. Tack !!
    Nupptest har inte varit så vanligt inom landstinget så länge (inte här där jag bor i a f), därför gjorde vi privat. Det är säkert därför som de inte är så erfarna heller och det är större risk för felmätning.

Jag hoppas de får chansen att träffa en mer erfaren läkare som kan göra ett nytt test då jag förstår deras oro inför FVP.

Önskar dem lycka till!
  • Helle

Vet ni om det finns några roliga butiker i centrala köpenhamn som jag kan kika på när jag ska dit nästa vecka?

• Helle
    LJ2 skrev 2009-07-30 13:33:57 följande:
    kolla in ILLUM, stoort varuhus.. fanns massa pop på vån 4 tror jag det var.. *bla*Illum ligger mitt på ströget.. flera ingångar från olika håll.. o ett varuhus som heter MAGASIN eller nåt sånt.. *minns inte* där fanns iaf en molobutik.. liite katvig med typ mitt emot molobutiken.. ligger precis vid kungens nytorg.. vi gick nerifrån båtarna, o då låg det på högersida innan nytorget, man behöver inte gå över den stora gatan! ser rätt tråkig ut, byggnaden.. men destor mer kul inuti.. dock!! molo är en hel del dyrare i danmark nu än i sverige.. kollade en jacka för 450 dkk.. vilket blir ca 675 skr.. här i sverige finns den för 549 på en webshop.. suit kostar 300 dkk.. = 450 skr.. men kolla e kul.. =)) däremot inne på pop butiken, så kan man betala med svenska pengar, jag fick göra det.. dom hade massa fint =)) *o när jag va där 70% rea!!!*
    Tack
    Ja det är ju den där tråkiga kursen Men tänkte om man kanske kunde göra några reafynd
  • Helle
    Morty skrev 2009-07-30 18:57:01 följande:
    Ja till viss del får mina också välja. Men jag vill oxå välja lite av kläderna t ex. Ja men visst är det perfekt med nätshopping. Nu i em stack jag en snabb runda till Malmö för att lämna tillbaka ett par skor så eftersom vi har barnfritt så passade jag på att lulla runt. Kom ut därifrån tomhänt!! DET är inte ofta. Hittade något fint på HM till Moa men så ville jag ha något till Mattis också men nada. Vill att Katvig ska komma i de svenska webshopparna NU!
    Hej hej!

Ja visst ser de fina ut i höst. Sugen på att se mer
  • Helle
    Morty skrev 2009-07-31 10:57:26 följande:
    Varsågod! Idag ska jag till LLM ser det ut som. Ska bli skoj då jag aldrig varit där. Bra början på semestern.
    Reka om det finns någon rolig rea kvar .. Jag ska dit nästa vecka

Hej alla
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14