LJ2 skrev 2009-07-30 13:05:19 följande:
nån här som gjort nupptest? syrran har en kompis som gjorde det igår.. *pratade med henne i telefon nyss* o hon hade fått 1/196 i sannolikhet? ca 0,5%.. i dsden som gjort det va ju helt jäkla blåst.. o tydligen ganska ny i allt, o okunnig... ???A hade frågat henne om det inte kunde vara nåt annat? *kommer inte ihåg vad dom sa, nåt vanligt* o hon hade svarat, va? nä, det vet jag inte, det har jag ingen aning om vad det är för nåt* ??? till saken hör att hon fick missfall i v 8 sist, o blev sen gravid igen, o är nu i v 13.. hon är såklart såå orolig nu.. ska få träffa läkare om 2 veckor tydligen.. jag sa åt henne att ringa o be om nytt test, med en ERFAREN bm.. o att säga exakt hur de blev behandlade, o vad som blev sagt.. A hade frågat vad gränserna går, o hon hade svarat att ja, 250 så är det ju ok, 300 är bra..ja, men då är vi ju bara 50 ifrån menade A på, så då kan väl det ändå inte vara så stor risk? o får svaret, ja ni får tolka det hur ni vill ????? *Jäkla idiot!!!, hon har ju ett nyligen missfall bakom sig, o är redan nervös över att detta inte ska gå bra, så får hon detta utöver!!!*men syrran frågade om jag inte kunde fråga nån som har gjort det, vad de fick för sannolikhet..o om barnet är fött, hur det blev??
Jag har gjort ett nupptest. Man ska göra nupp-test innan vecka 13+6 så det har gjorts i rätt tid. Resultatet man får visar sannolikheten att barnet bär på en kromosomskada. När vi gjorde så fick vi ett resultat för Downs och ett för andra kromosomskador. På downs fick vi ca 1/8600 vilket är ett "bra" resultat. Hos Ander Selbing (som är ledande inom området och som vi gick hos) rekommenderade de att man gick vidare med FVP om man fick ett sämre resultat än 1/250, vilket din syster vän tråkigt nog har fått. Så sannolikheten att hon får ett barn med kromosomskada är alltså 1/196. Vi gjorde inte enbart nupp utan tog också ett blodprov och där vägs mammans ålder också in.
Om de inte känner sig nöjda med den BM som gjort testet så tycker jag de ska be om ett nytt snarast. Om man mäter fel på nackspalten (kan bli fel om barnet ligger fel exempelvis) så kan resultatet variera väldigt. Vi fick vara inne länge då Gustav inte ville ligga bra. Annars är det FVP som utesluter helt om man vill ha ett 100% resultat och det görs runt v 15 tror jag.
Hoppas du blev något klokare, annars frågar du bara igen