• LJ2

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

helt totalt ot..
    nån som vet mer om vattenkoppor..
    vi var på rosenlund (badhus) för en vecka sen.
    o där var en pojke som va heeelt prickig..
    lite röda prickar med. iom att han badade så vet jag ju inte om alla hans prickar va torra, då verkligen heela barnet va prickigt!! tror inte jag sett så mycket innan..
    o min lilla har inte haft det..
    om han badar, smitta det då?
    det är väl luftburet med?
    kom o tänka på det iom en annan tråd med väldiga diskussioner i..

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45688776.html

naturligtvis va jag tvungen o lägga mig i, o leta fakta..

* 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Fantastiska Skatt skrev 2009-07-19 14:51:27 följande:
    Ojoj vad hetskt det blev där Jo det är luftburen smitta. Här där vi bor säger t.om bvc att man inte får ta ut sitt vattenkoppsmittade barn (alltså ens i trädgården) om man har små bebisar i grannskapet, man får inte ta med barnet till bvc/vc om de har vattkoppor utan de kommer hem alt. ut i bilen på parkeringen och undersöker barnet just för smittorisken...
    ja.. blev lite hett prat där ett tag.. =) fast jag menade faktiskt att jag var nyfiken på riktigt ju.. !!
    så sökte ist.. =) har med hört att det är väldigt smittsamt..
    exakt hur vet jag inte, sist smittade vi våra med flit (!!), men då la vi dom o kolla på tv här hemma ihop med de som hade blöta vattenkoppor.. o fikade ihop o lekte flera timmar..
    Det var vattenkoppor pojken hade, (hade haft) jag känner igen dom, har yngre syskon med som haft, o kompisar.. plus mina barn med då.. så e hundra.. =))
    men blev lite fundersam bara, varför man nu tar med nån till ett badhus då? hur vet man att alla e torra om de har mycket? annars kommer vääldigt många bli smittade, inkl min minsta isf..
    jaja.. får väl se..
    har försökt läsa mig till exakt hur smittsamt det e, men hittar inget.. 
    här får vi inte heller ta in dom på bvc eller vårdcentralen.. de frågar massor i telefon ist.. o gör en koll lite senare..
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Greksmurfen skrev 2009-07-19 19:00:03 följande:
    hej tjejer ..igår å idag har det varit deppigt....tänkt så mycket på min lillebror=(..... tro inte man kommer fatta att ja inte kommer se han mer =`(... satt å donade med den här igår i 6 tim efter jobbet.. behövde lite självterapi så att säga..
    " target="_blank">

förlåt för OT behövde bara få skriva av mig lite... förresten min make har hakat upp sig på bodysuits =) så skoj med tanke på att de max har som bodysuits är molo å katvig =).. så när man kommer hem möts man av en finklädd bebbe =)
    men usch o fy.. vad jobbigt det måste vara..
    hördes när vi pratade om han att han stod dig nära...
    bamsekram till dig gumman!!
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Raihana skrev 2009-07-19 21:50:52 följande:
    Hmm, vilken otrevlig ton det blev där ett tag. Att det blir så i alla trådar utom denna Har du kollat vårdguiden, där står väl hur smitsamt det är? Eller inte.
    jag sökte innan på det, o fick fram en hel del sidor som jag läst i.. vet inte alls vilka det var nu.. i riktig bok har jag inte orkat gå upp o leta :-P
    men men.. märker väl det..
    kom på det innan, hon har varit sååå gnällig o trött o så idag.. inbillade mig att hon va lite varm med, o då kom jag o tänka på pojken i badhuset..
    jaja.. hoppas inte, inte än iaf.. men kommer det så är hon med klar..
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    JuliaochNelly skrev 2009-07-19 21:57:51 följande:
    såg att det snackades vattenkopper min kusin jobbar inom vården med barn och vattenkopper är en luftburen sjukdom dvs någon kropps kontakt behövs inte. Tex jag och mina 4 syskon var på semester i cypern då vi var små på andra sidan poolen la en liten kille på en solstol som hade vatten kopper. Vi hade ingen kropps kontakt den lilla killen badade inte i poolen men ändå fick vi vattenkopper då vi kom hem.
    oj då..
    jag har med hört att det e luftburet, men att det skulle va såå extremt smittsamt.. oj..
    jaja.. får verkligen hoppas att pojken inte smittade mer då.. fanns som sagt massa folk där!! kan ju va en del vuxna som inte haft det.. va ju även gravida där, o små bebisar ( i vagn, men ändå)
    varför gör man så ?? (om han nu smittar längre) e man osäker stannar man väl hemma? fast, jag vet ju som sagt inte om han smittade eller inte.. vi reagerade bara väldigt mycket.. jag skulle väntat till alla skorpor lossnat.. även om de torkat så skulle jag vänta
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Greksmurfen skrev 2009-07-19 21:59:13 följande:
    tack gumms....du får gärna höra av dej när lillkickan råkar växa ur molo=P....... när öppnar den där butiken i jönköping efter semetern förresten??
    hmm.. i början a aug sa hon.. tror det är 2 veckor kvar nu.. va där på ons eller tor innan hon stängde... hmm.. ja, 2 veckor kvar tror jag..
    ja nu har hon faktiskt inget.. =))
    sålde en del nyss i 80, så nu har hon 86 själv här hemma, hoppas hon kan ha det ett tag.. =)) nån 80 har hon, men tror inte maxen passar i älgklänning eller butterflysuit
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    JuliaochNelly skrev 2009-07-19 22:10:47 följande:
    Gaa man gör sånt för man är galen helt enkelt av samma andledning som man drar med sig en super sjuk och febrig unge på ikea tex helt knas.
    mm.. jag tänkte tanken .. o sambon sa det högt.. kanske inte exakt de orden, men typ " man stannar väl hemma om man har så mycket vattenkoppor? det e ju helt sjukt, o riskera o smitta andra sådär, vilka idioter"
    jaja.. finns folk till allt..
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Raihana skrev 2009-07-19 22:11:17 följande:
    Ja, jag skulle nog vilja att mina 3 får nu innan dom blir stora. Men det kommer väl när det kommer.
    brukar komma lagom till skolstart / dagis start igen ju =))
    jag väntar på det här nu, tror min lilla klarar av det nu.. ville inte innan, i våras.. tyckte hon va för liten, då hon inte fyllt 1 än.. tror en 1½ åring klarar det bättre.. iaf gjorde sonen det galant.. knappt märkbart att han hade det.. ingen feber, klåda på 2 vattenkoppar, resten inte alls.. o fick bara 10-15 st, fast stora..  han va som vanligt.. bara fick inte gå på dagis.. så de levde rövare här hemma över 1 vecka!!
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Raihana skrev 2009-07-19 21:50:52 följande:
    Hmm, vilken otrevlig ton det blev där ett tag. Att det blir så i alla trådar utom denna Har du kollat vårdguiden, där står väl hur smitsamt det är? Eller inte.
    de som va kul med va att så fort jag la fram ren fakta, som jag länkade till.. då va det inte kul längre o prata hett? 
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    mortillsju skrev 2009-07-19 22:18:33 följande:
    Hej i Tråden igen! Vattenkoppsprat ser jag.....*het debatt minsann*

ja.. jag försöker få fram exakt hur smittsamma de är. =)
    med tanke på pojken i badhuset för exakt en vecka sen =))
    men OM han smittade så blir tydligen min det med, verkar vara vääldigt smittsamt..!!
    o e ju en vecka sen nu, så borde märka det från nu o ett tag fram isf.. *o då vet man vem som smittade, o vad det är iaf*
    * 3 underbara busfrön *
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14