• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 10:06:35 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-07-11 09:55:41 följande:
    Mycket möjligt men samtidigt ÄR det ju så...Tror man att det är en dans att få barn och aldrig nånsin kommer vara jobbigt så har man kanske liiite skev syn på hur det är..
    Men tror du på fullaste allvar att det är vad folk tror - att det ska vara en"dans"??
    Att säga att "du visste vad du gav dig in på" till nån som för det första inte har egna barn och för det adnra inte äger en kristallkula är fanimig inget mindre än en förolämpning i mina ögon!
  • En skrutt

Jag tänker så här: Klart att ansvaret för barnen ligger på Bioföräldrarna, men å afndra sidan, ska man leva som en familj så måste ju alla i familjen ta ansvar för sitt familjeliv under de dagar/veckor/whatevertidsperiod som man har bio+bonusbarn under sitt tak.
    Jag inser att det, av olika skäl kanske inte är lätt för bonusföräldrar, i synnerhet inte om bioföräldrarna inte är överens om saker, men samtidigt tror jag inte heller att man kan leva ett fungerande liv om man inte tar någon form av ansvar för eller del i uppfostran (nu menar jag inte att man ska bestämma allt själv eller ta över allt ansvar själv naturligtvis).

• Anonym (bp)
    Anonym skrev 2009-07-11 11:40:08 följande:
    Jag tror att det oftast blir så när bonusföräldrar tröttnar på att bli utnyttjade.Då sätter man ner foten, får skit för det, lessnar och sköter sitt och sina egna barn.Jag har läst ¨många såna trådar och jag är själv en av dessa föräldrar.Jag tycker inte att det är elakt?Varför ska bara en dra hela tunga lasset för?Ibland känns det som att dessa pappor ( för det är oftast pappor) gör det väldigt lätt för sig,dom skaffar sig en hushållerska och barnvakt när egna frun drar.
    skitsnack !! Jag var den som var hushållserska och barnvakt

Om det är nått jag lärt mig på FL så är det att det inte handlar om mammor/pappor utan det är individuellt.

Skillnaden mellan män/kvinnor är mindre än de individuella variationerna

*morrmorr*
  • Majsan70

Jag har inte läst hela tråden här nu utan svarar bara på TS.

I mitt fall hade jag inte kunnat leva med en an som inte delade ansvaret för ALLA barnen härhemma. Således oxå för sina bonusbarn. Fördelningen hade blivit helt sned och orättvis.

Vi behöver jobba som ett team för att det skall vara rätt balans härhemma. Min man valde mig MED mina barn. Vi har en gemensam dotter och hon har syskon..och vi är en familj på gott o ont.
    Min man har varit med på sjukhus, föräldrasamtal, föräldramöten, osv. Han hhar hämtat på läger o på träningar. Ja han gör allt som ingår i en vanlig familj. På nåt annat vis vill jag inte ha det och inte han heller.

Så jag är inte glad eller särskilt tacksam för att min man tar sitt ansvar i vår gemensamma familj. Vi älskar varandra med bagage helt enkelt o vill leva som en familj.

• Anonym

Anonym (bp) skrev 2009-07-11 11:46:54 följande:

skitsnack !! Jag var den som var hushållserska och barnvaktOm det är nått jag lärt mig på FL så är det att det inte handlar om mammor/pappor utan det är individuellt.Skillnaden mellan män/kvinnor är mindre än de individuella variationerna*morrmorr*
    Såg du ordet OFTAST?
    Det är OFTAST farsorna....betyder inte att det ALLTID är det

Läs innan please!
  • Anonym (bp)
    Anonym skrev 2009-07-11 11:58:03 följande:
    Anonym (bp) skrev 2009-07-11 11:46:54 följande:
    Såg du ordet OFTAST?Det är OFTAST farsorna....betyder inte att det ALLTID är detLäs innan please!
    Tyvärr har jag erfarenheter som lärt mig att det är tvärtom - jag har ett halvt dussin oansvariga mammor i min närmaste släktskap, men ändå generaliserar jag inte så som du gör.

Oftast beror helt på vem som säger det.

Oftast
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 11:45:36 följande:
    Men tror du på fullaste allvar att det är vad folk tror - att det ska vara en"dans"?? Att säga att "du visste vad du gav dig in på" till nån som för det första inte har egna barn och för det adnra inte äger en kristallkula är fanimig inget mindre än en förolämpning i mina ögon!
    som jag skrev..verkar som vissa TROR att det ska vara en dans på rosor..inte alla men en del..Jag har inte dragit någon över en kam eller sagt att någons specifik situation skulle vara värre eller bättre. MEN precis som när man skaffar egna barn som blir det jobbigt ibland. That's it..oavsett om det är en egna eller andras. Men som jag skrev..jag har bett om ursäkt för att jag inte tänkte på det som en förolämning..man måste väl fråga..annars lär man sig ju ingenting..
  • Anonym ("BERIT")

Hej alla glada och arga där ute.

Jag skriver ett inlägg,och beskriver hur jag ser på saker och ting, och detta är inte
    något påhopp eller beröm.

Jag är gift, vi har ett eget barn 3 år, och han har en dotter sedan innan på 9 år.
    Vi har aldrig använt ordet bonus, plast, extra mamma eller något lliknande.
    Jag är hennes bästa "berit" säger vi. Alltid kallat mig till namn, och vi är vänner.
    Jag har en egen dotter och har valt det, när jag träffade min man, valde jag inte hans barn, utan han:
    Jag träffade HAN och det var bara för hans dotter och mamma att gilla läget.
    Om man nu skall dra det så hårt sagt.
    Fanns inget : du får passa ihop med min dotter och se om det funkar.
    Han är vuxen och har egna val.
    Vi mår riktigt bra, hans dotter kommer varannan helg, och det funkar bra.
    Vi har haft det tufft ang hans dotters mamma , då hon hade det svårt med att vi träffades och skaffa barn och gifte sig, hennes ilska har fått gå ut på hennes egna dotter, tyvär.
    Det har blivit bättre med tiden, då hon har träffat en ny, och hon håller sina tyglar.
    När hans dotter är nere försöker vi hålla vardagen som vanligt, för att inte hans dotter skall tro att det alltid är cirkus och kalas på hennes helger hos oss, och för att våran egna dotter aldrig skall känna att hennes systers liv är så roligt varje gång hon kommer, men tråkigt när hon går, skapar fel stämning,
    vi har alltid haft inställningen med att inte tänka vem som får mest pussar och kramar mm, Våran dotter får automatiskt med kärlek,och det kan man inte ge över bara på en helg tyvär. ) För att ge hennes halv syster lika mycket, hur blir inte det.
    Folk har många åsikter om hur vi skall sköta oss, idag har dom tröttnat lite, då vi har kämpat med att tro på oss själva, våran dotters Farmor som sär behandlade dom totalt, min dotter kramade hon aldrig för att då skulle hennes första barnbarn bli svartsjuk.. vad skapar det, det rolia är att det är alla andra som skapar mycket också. sedan drar jag inte alla över en kant.
    Jag tror på att ta dagen som den kommer, var som du vill vara och sluta tänk så mycket, för då kommer det automatsikt. Går man hela tiden och tänker på att man inte ska särbehndla så tror jag att barnen mäsrker av det mer än man tror, och det blir fel, + att du själv bli knäpp av allt "måste" tankar.
    Om inte hans dotter åker med detta året på vår semester, såååå
    Hon åker med vid ett annat tillfälle istället, + att hon åker och gör skojiga saker med hennes mamma och hennes kille,

Älska Livet och ta vara på dagen, små problem är onödiga.
    lägg den tiden och energin på familjen och DIG själv.
    GLÖM ALDRIG AV DIG SJÄLV.
    DU ÄR LIKA VIKTIG SOM BARNEN.

• Myndighetschefen

Ni som säger att man ska ta ansvar, hur mycket ansvar ska man då ta som bonusförälder?

Är det rätt att ge sin tid att gå till tandläkaren, skjutsa till träningen, ta ansvar för att läxorna blir gjorda och läsa god natts saga, MEN utestängas helt när det kommer till utecklingssamtal och föräldrmöten, där det faktiskt ges uttrymme till att säga vad man anser vara bra/dåligt för barnet?

Allt som oftast läser man att bonusarna ska ta ansvar och de har skyldigheter, men gud förbjude om de kom på utvecklingssamtal och har frågor och funderingar om barnet för det ansvaret ska helt ligga på bioföräldrarna.

Så ska bonusföräldern ta ansvaret att vara en bra back up och någon som underlättar livet för bioföräldrarna eller ska bonusföräldern också ha ansvar i att "lägga sig i" barnets hälsa, utbildning, framtid?

• Anonym
    Myndighetschefen skrev 2009-07-11 13:25:37 följande:
    Ni som säger att man ska ta ansvar, hur mycket ansvar ska man då ta som bonusförälder?Är det rätt att ge sin tid att gå till tandläkaren, skjutsa till träningen, ta ansvar för att läxorna blir gjorda och läsa god natts saga, MEN utestängas helt när det kommer till utecklingssamtal och föräldrmöten, där det faktiskt ges uttrymme till att säga vad man anser vara bra/dåligt för barnet? Allt som oftast läser man att bonusarna ska ta ansvar och de har skyldigheter, men gud förbjude om de kom på utvecklingssamtal och har frågor och funderingar om barnet för det ansvaret ska helt ligga på bioföräldrarna.Så ska bonusföräldern ta ansvaret att vara en bra back up och någon som underlättar livet för bioföräldrarna eller ska bonusföräldern också ha ansvar i att "lägga sig i" barnets hälsa, utbildning, framtid?
    Mycket bra frågor, jag ska följa denna tråden för svar.
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!