• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym (m)

Anonym (jag) skrev 2009-07-12 22:22:41 följande:

Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) nu vet jag inte hur det är i din situation och jag har säker missuppfattat detta och isåfall ber jag om ursäkt redan nu..men alltså barnuppfostran innebär inte det allt? alltså tex hur man uppför sig vid matbordet ochsåvidare..Ex. Ditt bonusbarn sitter å kastar mat på bordet..skulle du då inte säga till h*n för att det är pappans ansvar? eller hur menar du?
    Men tänk att det finns då människor som kan skruva till det jämt och ständigt!
    Herre gud!
  • Anonym (undrande)

Anonym (m) skrev 2009-07-12 23:48:01 följande:

Anonym (jag) skrev 2009-07-12 22:22:41 följande: Men tänk att det finns då människor som kan skruva till det jämt och ständigt! Herre gud!
    Jo, jag vet *suck*. Vissa människor måste tydligen dra allting till sin spets.
  • Anonym (jag)

Anonym (m) skrev 2009-07-12 23:48:01 följande:

Anonym (jag) skrev 2009-07-12 22:22:41 följande: Men tänk att det finns då människor som kan skruva till det jämt och ständigt! Herre gud!
    men herregud på dig själv man måste väl få fråga hur ni tänker eller? jag läser bara Ts och fick den uppfattning. men man kanske inte får fråga ens?

tack Ts för svaret då förstår jag hur du menar!
  • FannyN

Gör man inte upp sådant i den nya familjen hur man ska ha det?

För mig är det självklart att min nya tar ansvar för mitt barn...passar det inte så hans förlust men det är aldrig några som helst problem,vi har inte ens pratat om det! Det är absolut självklart.
    Däremot är jag tacksam och rörd över att exets nya är engagerad men hade hon inte varit det så är det väl något som de i den familjen gjort upp?
    Det finns väl inget rätt eller fel alla väljer väl sitt liv och planerar det. Jag vet att jag skulle inte passa som bonusmamma så jag skulle aldrig bli det. Inte särskilt svårt för mig faktiskt.

• Anonym (lillamy)

nä usch, jag är en bonusmamma, men makens ex kan bara inte acceptera att han gått vidare.. vi är gifta och ska ha barn och vi försöker verkligen involvera hans son i allt vi gör.. Men vi får inte.. Vi får inte ens prata med honom i telefon längre.. nu börjar hon med att vi inte ens får ha bilder på honom.. Men det är min makes son också.. Och vill han ha bilder på sin son ska han väl ändå få ha det.. eller?? :/ Om inte han ska få ha bilder på sin son, ska inte hon ha det heller.. inte mer än rätt.. eller har jag fel?
    vi försöker på alla sätt och vis att prata med honom i telefon eller träffa honom, men det går bara inte... Och så går hon och säger att min man inte bryr sig om sitt barn och jag försöker stjäla honom (grabben).. :s Han gråter mitt i nätterna för att han saknar sin pappa.. Men låt oss träffa honom da.. Har hon såna problem med mig så låt han få träffa sin son.. Jag har inget emot att han är själv med henne och deras gemensamma barn.. Varför skulle jag?? Blir bara glad om han får träffa honom... hon ringer mitt i nätterna för att skälla ut oss, vi är så värdelösa osv.. Men det jag får höra mest är att han inte bryr sig om sin son överhuvudtaget och det är dålig stil av honom att skaffa ett barn med en annan när han inte kan ta hand om sin förstfödde.. Och han vill ju egentligen inte ha mig... Det är jag som hindrar honom från att träffa och prata med sin son..
    Men så är det ju inte.. Jag peppar honom så mycket jag bara kan och orkar för att han inte ska ge upp.. Det är hon som hindrar.. Jag försöker inte leka mamma till deras son på något vis.. Det är min mans och hans ex son.. Inte min...

Han är snart 4år och får inte träffa sin pappa.. När min man fick prata med honom förut så fick han höra saker som att "mamma är dum", "vill till pappa", "mamma tar hem ny pappa till *sitt namn*", "vill må bra".. osv.. När han hade pratat färdigt med sin son och exet så brast det för honom.. När hans snart 4årige son säger "vill till pappa", "vill må bra" då är det nått som inte stämmer......
    Men vi kan inte göra nått.. Allt min man har är umgängesrätten.. Men det skiter hon i.. hon tror att hon kan göra exakt vad som...

Jag håller på och går i bitar.. Ska föda inom ett par veckor och jag känner att jag är på väg in i väggen.. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska eller kan göra.. snälla bio och bonus mammor.. Hjälp mig med tips och råd.. Jag vet att jag inte kan göra så mycket, men jag kan väl ändå göra nånting??? Vad kan min man göra? vad kan jag göra för att hjälpa mig man och mitt bonusbarn?? jag sitter snart på hispan.. jag mår så dåligt för att mitt bonusbarn hamnar i kläm och inte mår bra... :'( :'( :'( Hjälp mig nån!?!?!?

• Anonym (undrande)
    FannyN skrev 2009-07-15 18:52:39 följande:
    Gör man inte upp sådant i den nya familjen hur man ska ha det? För mig är det självklart att min nya tar ansvar för mitt barn...passar det inte så hans förlust men det är aldrig några som helst problem,vi har inte ens pratat om det! Det är absolut självklart. Däremot är jag tacksam och rörd över att exets nya är engagerad men hade hon inte varit det så är det väl något som de i den familjen gjort upp? Det finns väl inget rätt eller fel alla väljer väl sitt liv och planerar det. Jag vet att jag skulle inte passa som bonusmamma så jag skulle aldrig bli det. Inte särskilt svårt för mig faktiskt.
    Klart att var och en väljer hur de vill ha det i sin familj. Det jag menar är att man inte kan kräva att man som bonusförälder ska engagera sig med hull o hår, för det passar inte alla (precis som du själv säger).
  • nika

Klart alla väljer det som passar just deras familj. Ingen kan kräva något utan man gör upp. Det finns inte mer fasta regler för hur det ska fungera i en styvfamilj än vad det finns i en kärnfamilj - snarare finns, eller behövs det ännu mer spelrum för individuella lösningar i en styvfamilj. Problemet är att förväntningarna på hur en styvfamilj ska fungera verkar härröra rfån 1700-talet: bonusmamman med förkläde och pappan på jobbet.

• Anonym (undrande)
    nika skrev 2009-07-15 20:33:33 följande:
    Klart alla väljer det som passar just deras familj. Ingen kan kräva något utan man gör upp. Det finns inte mer fasta regler för hur det ska fungera i en styvfamilj än vad det finns i en kärnfamilj - snarare finns, eller behövs det ännu mer spelrum för individuella lösningar i en styvfamilj. Problemet är att förväntningarna på hur en styvfamilj ska fungera verkar härröra rfån 1700-talet: bonusmamman med förkläde och pappan på jobbet.
    Bonusfamiljen fanns inte ens på den tiden
  • Alltid

Anonym (undrande) skrev 2009-07-15 21:18:51 följande:

Bonusfamiljen fanns inte ens på den tiden
    Styvfamiljen fanns på den tiden fast i en annan form. Det är från den tiden begreppet "den elaka styvmodern" kommer ifrån. Ofta hade mannen blivit änkling och blev då ensan med ett eller flera barn. Gifte sig på nytt och vips hade de stackars moderlösa barnen fått en ny "mamma". Skilsmässa var nog däremot inte så vanligt på 1700-talet, däremot dog var och varannan kvinna i barnsäng.....
  • Anonym (undrande)
    Alltid skrev 2009-07-19 12:22:47 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-07-15 21:18:51 följande: Styvfamiljen fanns på den tiden fast i en annan form. Det är från den tiden begreppet "den elaka styvmodern" kommer ifrån. Ofta hade mannen blivit änkling och blev då ensan med ett eller flera barn. Gifte sig på nytt och vips hade de stackars moderlösa barnen fått en ny "mamma". Skilsmässa var nog däremot inte så vanligt på 1700-talet, däremot dog var och varannan kvinna i barnsäng.....
    Ja, just det! Den berömda Askunge-sagan Hade glömt det!
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!