• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym (ARG)

Nu är det så att min man ,var väldigt nertrykt av sitt ex,vad han än säger så har hon ngt att säga emot alltid tills hon får som hon vill.

• StepByStep
    Lusthan skrev 2009-07-11 16:09:46 följande:
    Jag anser att det enda ansvar man har som bonusförälder är att visa respekt för barnen och vara en vuxen och bete sig som en vuxen. Men något annat ansvar har man ju inte. I så fall får det vara ansvar som man själv tar i mån av hur mycket man vill och orkar.
    Precis så tycker jag också.
    Esmeralda 050417 (v) Savannah 080622
  • Anonym (undrande)

Till Inlägg 138 "BERIT":

Väldigt bra skrivet!!!
    Amen!

• Majsan70
    Myndighetschefen skrev 2009-07-11 13:25:37 följande:
    Ni som säger att man ska ta ansvar, hur mycket ansvar ska man då ta som bonusförälder?Är det rätt att ge sin tid att gå till tandläkaren, skjutsa till träningen, ta ansvar för att läxorna blir gjorda och läsa god natts saga, MEN utestängas helt när det kommer till utecklingssamtal och föräldrmöten, där det faktiskt ges uttrymme till att säga vad man anser vara bra/dåligt för barnet? Allt som oftast läser man att bonusarna ska ta ansvar och de har skyldigheter, men gud förbjude om de kom på utvecklingssamtal och har frågor och funderingar om barnet för det ansvaret ska helt ligga på bioföräldrarna.Så ska bonusföräldern ta ansvaret att vara en bra back up och någon som underlättar livet för bioföräldrarna eller ska bonusföräldern också ha ansvar i att "lägga sig i" barnets hälsa, utbildning, framtid?
    Som jag redan skrivit så krävs det att man jobbar som ett TEAM om det mesta i en sådan familj. Min man vet tex. bra mycket mer om min sons funktionshinder och problem än vad hans pappa gör. Vi LEVER ju tillsammans o möter vardagen tillsammans med allt vad det innebär. Och mi n man går på utvecklingssamtal o oändliga läkar o kuratorsbesök..både med och utan mig o barnens biologiska pappa.
  • iolanthe
    Anonym skrev 2009-07-11 09:41:27 följande:
    Fast samtidigt..när man har fått egna barn lixom när man träffar en man eller kvinna som redan har barn så får man väl vackert acceptera att det är jobbigt. Bara för att man föder ett barn med kolik i 4 månader så betyder ju inte det att man kan säga upp sitt föräldraskap å skita i det. Spelar ju ingen roll hur jobbigt det är. Även om man inte vet det så kan man inte skita i det för att det blir jobbigt..Sen fattar jag oxå att det inte är samma sak att ha bonusbarn, det är ju inte ens egna och föräldrarna ska i första hand vara föräldrar. Men hade min man haft barn innan(och nu tänker jag mindre barn och inte tonåringar som säkert kan vara mycket svårare situation) så hade jag behandlat dom barnen lika mycket som mina egna barn. Jag hade inte gjort skillnad, låtit mina barn göra saker som inte bonusen får eller tvärtom. Bor man under samma tak ska samma regler gälla för alla.
    Jag håller med dig. Vad jag menar är att om du då startar en tråd om hur jobbigt det är att din bebis haft kolik i 4 månader så hjälper det ju föga att få slängt i ansiktet "att du visste vad du gav dig in på". Då är det ju mycket bättre att ge råd istället, eller åtminstone komma med några tröstande ord om att det går över än att köra nån skyll dig själv-stil.
  • Anonym (jag)
    iolanthe skrev 2009-07-12 14:45:26 följande:
    Jag håller med dig. Vad jag menar är att om du då startar en tråd om hur jobbigt det är att din bebis haft kolik i 4 månader så hjälper det ju föga att få slängt i ansiktet "att du visste vad du gav dig in på". Då är det ju mycket bättre att ge råd istället, eller åtminstone komma med några tröstande ord om att det går över än att köra nån skyll dig själv-stil.
    nej det är helt och hållet sant! Och enda anledning jag sa så var för att jag inte tänkte på det åt det hållet! Men kommer inte upprepas!
  • iolanthe

Anonym (bonusbarn) skrev 2009-07-11 15:00:34 följande:

tycker det att tråkigt att "bonus" föräldrarna inte vill ta ansvar för sina bonus barn helt och fullt. min pappa dog för ett tag sedan och han var den enda bioföräldern jag hade kvar (mamma dog när jag var liten) pappa träffade en ny kvinna ett tag efter min mammas död och de bildade en familj, fick en egen dotter och flyttade ihop, gifte sig, ja hela paketet. Denna nya kvinna har funnits i mitt liv hela min uppväxt men nu när min pappa dog, ja då anser hon att jag inte är hennes dotter längre. och att mina barn inte är hennes barnbarn, för jag är ju ändå bara en bonusdotter och ingen "riktig" dotter så jag har inget värde längre för henne. jag har kämpat i 2 år efter pappas död att få henne att acceptera mina barnbarn (som hon för övrigt älskade när min pappa levde, de skickade presenter, vart gärna barnvakt och busade gärna med barnbarnen) men nu, nu har hon sagt till en gemensam bekant att hon inte har några barnbarn och kan knappt bärga sig innan hon blir mormor :-S hon har två döttrar sen innan och sen min syster med min pappa. hennes döttrar har bott hos sin pappa, men vart hos oss varannan helg, och min pappa gjorde aldrig nån skillnad på oss, han älskade att han fick en stor familj när han fick hennes döttrar på köpet. så ni bonus föräldrar som bara vill ta det roliga ansvaret, tänk på hur det skulle bli om eran partern dör och ni är den enda "föräldern" de har kvar. vad skulle ni då göra? fortsätta att sitta här på familjeliv och klaga över hur jobbigt det är med bonus barn? nä, flyttar man ihop med en man/kvinna som har barn sen innan, så får man gilla läget vare sig man vill eller inte. tänk också såhär, bonus barnen har valt er lika lite som ni valt dom, men de har inget val för de är "fast" vid sin bioförälder. ni är fria att gå om det inte passar. visa era bonus barn mera respekt och sluta att kalla det dina barn och mina barn. det är ju era barn, oavsett om de är bio eller inte. skulle ni tänka på samma sätt om ni adopterar och sen får bio barn? skulle det adopterade barnet vara mindre värt då? tänk efter före, barnen har valt er, lika lite som ni valt dom. och vi som faktiskt vart bonus barn, vi förtjänar respekt och de flesta av oss har faktiskt försökt i flera år att få er att acceptera oss så som vi är. sen verkar det oftast vara kvinnorna som gnäller över att mannens barn är si och mannens barn är så... skulle ni kvinnor vilja ha det på samma sätt om ni hade barn sen innan och träffar en kille utan barn? och sen får ni ett barn tillsammans, skulle ni då vilja att han skilde på dina barn och mina barn?
    Jättetrist att din pappas fru uppför sig som hon gör, det är skandal att vuxna människor kan göra så.

Men nej, min mans son är inte mitt barn och kommer aldrig att bli heller, han är min mans barn och så har han en biologisk mamma också. Han har redan två föräldrar som älskar honom, precis som mina barn har två föräldrar som älskar dom. Han behöver inte en mamma till.

Att jämföra med adoptivbarn är bara löjligt, ett adoptivbarn är ju ens "eget" barn, precis som dom biologiska barnen är. Dom har inga andra föräldrar, det har däremot bonusbarn.
  • Anonym (undrande)

Anonym (Jisses) skrev 2009-07-12 19:45:09 följande:

Så du menar att om det skulle börja brinna i ditt hus så skulle du bara rädda dina egna barn. För dom andra barnen är ju din mans ansvar??????? Står det rätt till där uppe eller?
    Har du ens läst ts? *SUCKAR*
  • Anonym (jag)

Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!)

nu vet jag inte hur det är i din situation och jag har säker missuppfattat detta och isåfall ber jag om ursäkt redan nu..

men alltså barnuppfostran innebär inte det allt? alltså tex hur man uppför sig vid matbordet ochsåvidare..
    Ex. Ditt bonusbarn sitter å kastar mat på bordet..skulle du då inte säga till h*n för att det är pappans ansvar? eller hur menar du?

• Anonym (undrande)

Anonym (jag) skrev 2009-07-12 22:22:41 följande:

Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) nu vet jag inte hur det är i din situation och jag har säker missuppfattat detta och isåfall ber jag om ursäkt redan nu.. men alltså barnuppfostran innebär inte det allt? alltså tex hur man uppför sig vid matbordet ochsåvidare.. Ex. Ditt bonusbarn sitter å kastar mat på bordet..skulle du då inte säga till h*n för att det är pappans ansvar? eller hur menar du?
    Klart jag säger till, men jag lägger väl inte ner den där extra kraften och finliret som jag skulle göra med egna barn.
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!