• Mamma 2b

Säger du "negerboll"?

Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".

Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !

♥ Bebisförsök nr enmiljonåttionio ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll"?
  • finskaflikkan
    JMina skrev 2009-08-26 15:11:54 följande:
    Synd att du tog illa upp, jag anser ju fortfarande inte att bonnläpp är i klass med rasistiska tillmälen som "neger".
    Visst att själva ordet "neger" är ett hemskt ord... Och ni blir kränkta och förtryckta av det... Precis som bebbelängtan blir kränkt av att just du kallar henne för bonnläpp... Vad har du för rätt att kalla henne för de då hon BLIR kränkt precis som du/ni blir av ordet neger??????
  • JMina
    finskaflikkan skrev 2009-08-26 15:15:07 följande:
    Visst att själva ordet "neger" är ett hemskt ord... Och ni blir kränkta och förtryckta av det... Precis som bebbelängtan blir kränkt av att just du kallar henne för bonnläpp... Vad har du för rätt att kalla henne för de då hon BLIR kränkt precis som du/ni blir av ordet neger??????
    Vart har jag kallat henne bonnläpp?
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • bebbelängtan
    MijaMia skrev 2009-08-26 13:34:46 följande:
    För att negerbollen fått namn efter ordet NEGER, vars innebörd alltid varit nedlåtande.
    ¨jag frågar igen.. hur kan du veta det? har du träffat den som gjorde den första bollen o frågat?
  • JMina
    bebbelängtan skrev 2009-08-26 15:17:10 följande:
    ¨jag frågar igen.. hur kan du veta det? har du träffat den som gjorde den första bollen o frågat?
    Du tror alltså att det är SLUMP eller? Gud så naivt........
  • Beautifully Human
    bebbelängtan skrev 2009-08-26 15:17:10 följande:
    Neger....negerboll
    Neger...negerboll....
    Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Nej f-n DE TÄNKTE PÅ PERSIKOR!
  • finskaflikkan
    JMina skrev 2009-08-26 15:20:10 följande:
    Du tror alltså att det är SLUMP eller? Gud så naivt........
    Har du inget bättre att komma med? Svara ärligt på frågan istället...

och ja nånstans längre bak skrev du om bonnläppar på ett otrevligt sätt...
  • JMina
    finskaflikkan skrev 2009-08-26 15:29:04 följande:
    Har du inget bättre att komma med? Svara ärligt på frågan istället... och ja nånstans längre bak skrev du om bonnläppar på ett otrevligt sätt...
    Jag har också förklarat min ståndpunkt, så vill du älta bonnläppar, vassegod men jag ägnar mig hellre åt topic.

Bättre att komma med? Det är väl klar som fan att man inte kallat bollfan efter spanskans ord för "svart". Tror man det är man naiv, ja.
  • bebbelängtan

jag vet inte.. lika lite som jag kan med rätta säga att Gud verkligen skapade jorden bara för att JAG tror så.. att man tror att det är på ett sätt betyder inte att det är så bara för att man vill ha rätt.. även om det skulle innebära att det blir enklare att framhäva sin synpunkt.. sanningen att säga så förstår jag inte vad effekten av att ta bort ordet neger ur språket gör för rasismen.. det gör ju inte att rasismen försvinner o det är väl ändå där problemet borde ligga..

• bebbelängtan

men det är klart.. jag kanske är knäpp som tycker att rasismen är värre än en kakas namn..

• Beautifully Human
    bebbelängtan skrev 2009-08-26 15:36:10 följande:
    jag vet inte.. lika lite som jag kan med rätta säga att Gud verkligen skapade jorden bara för att JAG tror så.. att man tror att det är på ett sätt betyder inte att det är så bara för att man vill ha rätt.. även om det skulle innebära att det blir enklare att framhäva sin synpunkt.. sanningen att säga så förstår jag inte vad effekten av att ta bort ordet neger ur språket gör för rasismen.. det gör ju inte att rasismen försvinner o det är väl ändå där problemet borde ligga..
    Jag vill inte ta bort ordet neger ur språlet för att stoppa rasismen.
    Jag vill ta bort ordet pga av vad det står för och vad det varit med om genom historien.
    Människor bör ej bli benämnda som negrer.
    I min familj är vi svensk/jamaican/britter/afrikaner. Inte negrer.
Svar på tråden Säger du "negerboll"?