Inlägg från: HannaJennebo |Visa alla inlägg
  • HannaJennebo

vi som pluggar lärare på distans via karlstad

Boppi skrev 2009-08-21 21:43:02 följande:
    Jo, de två sista var ju grupparbeten men som jag fattade det skulle man föra protokoll och så skulle det framgå vem som sagt vad.. Kan ju bli hur mycket som helst! Verkar knasigt om man ska sitta och skriva upp precis allt alla säger..Jag började läsa lite i "Vad är kunskap" idag men den var inget vidare kul.. Det lilla jag skrivit hittills är bara svammel.. Roligt för läraren att läsa 3st A4 flummigt svammel jag troligtvis kommer lämna in.
    Hehe, det blir lätt mycket svammel ibland . Jag tyckte också det var lite krångligt med den texten då det kommer massa gubbar hela tiden som säger dittan och datten ;P, men men det gäller väl att se helheten.

Förresten jag måste få tipsa er om lite bra böcker om studieteknik, den ena heter

Plugga smart och lär dig mer (Björn liljeqvist) och den andra lättlärt- en handbok i studieteknik (Lena Bosund). Nu har jag lärt mig lite mer om hur man ska ta sig an litteraturen! Bara en liten parentes ;P
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-21 21:46:56 följande:
    hm, då har jag kanske drömt. Men tyckte jag såg men det kanske var inbillning.Ja, vi hade times new roman 12, med radavstånd 1,5, ibland enkelt :)
    hittade bara att man kunde skicka in till biblioteket och de skulle läsa eller nå likn, läste inte så ingående men.
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 21:51:37 följande:
    Tack för tipsen! Satt faktiskt och kollade lite på adlibris förut om det fanns bra bok om hur man studerar!
    Varsågod, finns även en jättebra hemsida www.pulsro.se/sidStudie.htm som man kan kolla in om man vill. Jag brukade läsa böckerna som romaner men har nu lärt mig att det är ett pussel jag ska lägga Leta nyckelord och så vidare. Faktiskt ganska givande att titta i lite hur man "ska" göra.
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 21:53:22 följande:
    Ha, ha! Får väl hoppas att någon i gruppen kan stenografi då! Eller vad heter det när man skriver lika fort som någon talar?
    Haha man får spela in och skriva efteråt. Svårt annars att diskutera jue.
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 21:55:03 följande:
    Vad tror ni vi ska göra med Torstens bok då? En kompis som är ekonom hade läst den under sin utbildning och hon sa att det var en av de tråkigaste böckerna de läst och hon fattade ingenting av den.. Uppmuntrade, va?
    Jag har haft den i min socionomstudie, slängde ett öga i den men fattade typ ingenting Vi får hoppas att det går bättre nu. Tror att det är lite bara så vi ska komma in i tänket men jag vet inte. Hoppas bara inte att det är en stor del!
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 21:57:04 följande:
    Jag brukade göra tankekartor när jag gick på gymnasiet nån gång under stenåldern iofs men jag har för mig att det var ett bra sätt att ta in kunskap..
    Okej, jag har alltid tyckt att det har blivit rörigt, men alla har ju olika sätt! Det gäller att lära sig själv om hur man bäst tar in kunskap. vad man har för lärstil.
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-21 21:59:33 följande:
    ja, precis. Alla sätt passar inte alla :)Jag tycker jag har hittat mitt sätt. Har använt mig av det sen gymnasiet med bra resultat både där och de 2.5 åren jag läst på högskola :)
    Jasså, hur gör du då? Jag försöker fortfarande hitta mitt sätt. Alltid kul och givand att höra hur andra gör
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 22:03:32 följande:
    Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!
    Hoppas verkligen inte på nå stort! :-S
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-21 22:13:56 följande:
    är det skriftliga tentor som innebär rent pluggande och nötande så skriver jag. gör egna frågor som jag sedan skriver svar på och pluggar i huvudsak på dom. Det gäller ju själv försöka lista ut vad som är viktigt i den text man läser. Mycket är ganska oväsentligt, som man inte behöver lägga lika stor fokus på.Att sitta och lära sig en bok utantill är ju tex helt omöjligt.När det gäller inlämningsuppgifter som den typ vi ska göra nu först så skummar jag delar av boken, väljer ut de stycken/kapitell som känns aktuella och fördjupar mig i dem samtidigt som jag skriver ner alla reflektioner jag får utav texten, och var jag läst vad, undertiden som jag läser. Då slipper man sitta och leta i boken efter något man läst och vill använda sig av, och får även text som man kan använda sig av i slutskrivandet.Jag har nog aldrig läst en studiebok från pärm till pärm. Använder mig mycket av små klisterlappar i olika färger, där en färg står för en viss sak. Då är det också lätt att gå tillbaka om man behöver läsa på något en gång till.
    Ganska likt som jag gör just nu. Måste bara lära mig att hitta det där viktiga.
    Boppi skrev 2009-08-21 22:07:28 följande:
    Jo, jo men som jg skrev var ju det inne på stenåldern! Era metoder är säkert bättre.Till saken hör att jag aldrig egentligen pluggat utan bara flytit igenom skolan och alltid haft lätt för mig. (Förutom i matte då, men det är en anna historia..)Men nu får nog jag kämpa lite. Oj, vad jobbigt och kul!
    Jag har också bara flutit med i skolan och fått ganska bra betyg. Nu när jag läst lite på universitetet tycker jag inte att det varit så lätt, men ändå fått bra betyg. Så egentligen borde jag ju göra någonting rätt
    Boppi skrev 2009-08-21 22:15:35 följande:
    Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?Jag tänker testa att göra så här:8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..12.30 Lunch13.00 Plugga... utan tilltugg ...14.50 Hämta barnenSen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..
    Jag tänker göra såhär:
    6-7 frukost
    7-9 pluggtid
    9-10 Promenad/ träning
    10-12 Pluggtid
    12-13.30 Lunch
    13.30- 15 pluggtid
    15-16 snacks och slapptid
    16-18 pluggtid vid behov!

och i alla pluggtider ingår någon 5 minutare med lite stå övningar och vatten paus ;P

Vi får väl se om det håller eller ej!
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-22 08:29:40 följande:
    oj vilka seriösa scheman!! :)jag tar det lite som det kommer, haha. Men som sagt, det är svårt att strukturera upp det sådär för mig här hemma. Nu på morgonen har jag skrivit 3/4 A4. Kommit igång lite iaf! Det går ju lätt och fort bara man sätter igång! Tycker Gustfssons bok är väldigt lättläst. Sattsar på att göra klart större delen av A uppgiften under dagen. Kom på att man ju kan plugga på kvällen i karlstad också, då får man ju lite "gratis pluggtid" eftersom man säkert inte har nåt annat vettigt att göra.
    Jag måste ha ett seriöst schema annars kommer det sluta med att jag inte kommer göra någonting. Lättare för mig att strukturera upp när jag bara har mig själv att tänka på.

OJ! Duktigt :) själv ska jag snart iväg och jobba i 3 timmar så jag tänkte kolla lite när jag kommer hem. Har även tänkt som dig att se till att plugga lite där på kvällen, och smälta all info vi fått på dagen :)
Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad