• gnuttenn

Friskies torrfoder, poäng?

Köper Friskies torrfoder till min ena katt. På påsarna finns en liten ruta man kan klippa ut och så står det ex 4 poäng på den. Vad ska man göra med de små lapparna? Hittar ingen info om det men någon här kanske vet!

Det brukar ju vara så att man kan samla poäng och skicka in på andra varumärken, tänkte att det kanske var så här med

• Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?
  • Busbellan
    Kantarellen skrev 2009-07-21 09:39:05 följande:
    Ja, det ÄR jättefarligt för katterna att inte äta, framförallt om de äter kolhydratsrikt foder och är överviktigt. Jag skrev att man skall ha tålamod och det stämmer. Därmed inte sagt att man på något sätt skall svälta katten! Det förstår jag faktiskt inte hur du fick in i mitt inlägg?
    Men hur gör man då? Om man nu ska ha tålamod och servera annan mat. Ska man även då ge den mat som katten tycker om? Då skulle i alla fall vår katt aldrig välja den andra maten
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kantarellen
    Busbellan skrev 2009-07-21 09:41:52 följande:
    Men hur gör man då? Om man nu ska ha tålamod och servera annan mat. Ska man även då ge den mat som katten tycker om? Då skulle i alla fall vår katt aldrig välja den andra maten
    Nu börjar min internettid gå ut så jag ger dig en länk, på www.catinfo.org finns en del om hur man får sin katt över från torrfoder till blötmat, men i nånga hänseenden går det att tillämpa även i torrfoder torrfoder övergång. www.catinfo.org/

Sen känns detta som en trådkapning så vi kanske skulle starta en annan tråd på ämnet om intresset finns.
  • Buster78

Friskies är det kattfoder som ger kastrerade hanar njursten mest!
    ja har aldrig köpt friskies till mina på rekomendation av vet.
    Mjau är däremot det foder som fungerar bäst för mig, 2 av mina katter har ja tidigare fått raka på grund av tover i pälsen, men sen ja börja med mjau:s torrfoder fiskfest, med omega 3 i så finns det inte en tova i pälsen på dom. det fodret blev ja rekomenderad av just vet, pga av att mina katter har haft mycket tover och omega 3 gör pälsen fin!

• Zaria
    Buster78 skrev 2009-07-21 10:09:44 följande:
    Friskies är det kattfoder som ger kastrerade hanar njursten mest!
    Instämmer

Min ena hane blev jättesjuk, kissade blod och bara skek av friskies, funkade första åren men sen när han kommit upp i ca 3 år började besvären blev då rekommenderad att byta foder.

Den andre bara kräktes av Friskies.
  • basil

Ts, man måste vara ihärdig då djur är vanedjur,precis som vi människor. Friskies är skit, inget snack om saken. Varför inte ge katten blötmat, mycket bättre än all torrfoder som finns. Men kanske mindre bekvämt för oss människor att hålla på med konservburkar.

• mona83
    basil skrev 2009-07-21 13:42:50 följande:
    Ts, man måste vara ihärdig då djur är vanedjur,precis som vi människor. Friskies är skit, inget snack om saken. Varför inte ge katten blötmat, mycket bättre än all torrfoder som finns. Men kanske mindre bekvämt för oss människor att hålla på med konservburkar.
    Eftersom ena katten INTE äter burkmat heller så köpre jag inte det.
    Ja den katten åt mjau som kattunge.
    Och nej jag kommer fortsätta med en maten jag har.
  • Buster78
    mjaus blöttmat finns i tetrapack!
  • gnuttenn
    Ehum? Okej, jag visste inte att det var något fel på friskets torrfoder =/ men nu vet jag det.
    Och jag ger min katt även whiskats blötmat,
    jag försår inte varför ni verkar ha en så otrevlig ton.
  • mona83
    gnuttenn skrev 2009-07-22 14:38:12 följande:
    Ehum? Okej, jag visste inte att det var något fel på friskets torrfoder =/ men nu vet jag det.Och jag ger min katt även whiskats blötmat,jag försår inte varför ni verkar ha en så otrevlig ton.
    Jag tycker INTE att friskies är dåligt mat.
    För vore den det tycker jag det är konstigt att katterna ratar precis all annan kattmat.
    Enligt dom flesta här så ju dyrare mat desto bättre, verkar som det bara hänger på vad maten kostar.
    Hur kan då Mjau vara godkänt att ge katterna? är ju samma prisklass
  • mona83
    gnuttenn skrev 2009-07-22 14:38:12 följande:
    Och jag ger min katt även whiskats blötmat
    Ojoj nu kopmmer du få ännu mera ovett.
    kommer dom säga att Whiskas är som att ge katten snabbmat.

Fast jag vet att Whiskas inte kan vara speciellt dålig kattmat, mammas ena katt åt bara den maten på burk. Hon vart 17 år innan syrran rykte henne i svansen och ryggmärgen vart förstörd och fick avlivas för den skadan.
Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?