• gnuttenn

Friskies torrfoder, poäng?

Köper Friskies torrfoder till min ena katt. På påsarna finns en liten ruta man kan klippa ut och så står det ex 4 poäng på den. Vad ska man göra med de små lapparna? Hittar ingen info om det men någon här kanske vet!

Det brukar ju vara så att man kan samla poäng och skicka in på andra varumärken, tänkte att det kanske var så här med

• Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?
  • Buster78
    mona83 skrev 2009-07-23 01:04:14 följande:
    Jag tycker INTE att friskies är dåligt mat. För vore den det tycker jag det är konstigt att katterna ratar precis all annan kattmat. Enligt dom flesta här så ju dyrare mat desto bättre, verkar som det bara hänger på vad maten kostar. Hur kan då Mjau vara godkänt att ge katterna? är ju samma prisklass
    När man köper foder till katten ska man kolla på hur många % kött det är i, då kattens magar inte är anpassade till alla grönsaker som blandas i. själv kör ja bara torrfoder och katterna har alltid tillgång till färskt vatten. men ska kolla vad det står på min kattmat, för ja köper den för att det är omega 3 i!
    på min mjau fiskfest står det i näringsvärde: protein 32%, fett 14%,kolhydrater (NFE, vet ej vad det betäknar) 38%, växtfibrer 1%, mineraler 6%,
  • leppäkerttu

Hur kan ni rekomendera blötmat?? Det om nåt är ju inte bra för katten!

• Zaria
    Sandra011 skrev 2009-07-23 01:22:46 följande:
    Hur kan ni rekomendera blötmat?? Det om nåt är ju inte bra för katten!
    Du kan väl visa en källa på det påståendet.
  • leppäkerttu

Jag tänker inte försöka bevisa något för er, utan talar av egen erfarenhet. Har haft 1 katt som fick urinsten pga blötmaten. För mkt slaggprodukter i det som inte kattens njurar pallar med i längden. Med andra ord 1 av mina 3 katter var tvungen att avlivas pga det. Mina andra 2 lever fullt friska.

• Zaria
    Sandra011 skrev 2009-07-23 02:30:05 följande:
    Jag tänker inte försöka bevisa något för er, utan talar av egen erfarenhet. Har haft 1 katt som fick urinsten pga blötmaten. För mkt slaggprodukter i det som inte kattens njurar pallar med i längden. Med andra ord 1 av mina 3 katter var tvungen att avlivas pga det. Mina andra 2 lever fullt friska.
    Konstigt att de veterinärer jag pratat med anser att det är torrfoder som ofta ger njurproblem och urinsten.

Står även mycket om det om man gör en vanlig googlesökning
  • Pysselgalningen

Skulle jag skaffa katt igen så skulle jag köpa maten hos min vet. eller en auktoriserad djurbutik som har BRA mat.

Friskies, Whiskas, mfl.... same shit diffrent name.

Vi fick avliva en av våra katter pga han fick mat från affärn (Friskies, Mjau, Whiskas ect). Han blev knappt 4 år, sa inte att han hade ont och när vi väl märkte att han hade sten så var det för sent och en vecka senare fick vi avliva honom för att han vägrade äta fodret som funkade som medicin....

• leppäkerttu

Han som avlivade min sa att det berådde på blötmaten. Han sa även att torrfoder så som friskies o liknande inte var bra heller med tanke på att salt, som för övrigt oxå ger urinsten. Det har jag inte förnekat, men jag kommer ändå att stå fast vid att i MITT fall så orsakade BLÖTMATEN urinstenen!!

• leppäkerttu

Pysselgalningen : Var det blötmat eller torrfoder han fick sten av?

• Pysselgalningen
    Sandra011 skrev 2009-07-23 02:42:19 följande:
    Pysselgalningen : Var det blötmat eller torrfoder han fick sten av?
    han fick bådeoch..

men det är lika mycket skit i torrfodret som blötfodret som man köper på typ ica ect...
  • leppäkerttu

Jo precis, vi kör med RC och det funkar jätte bra :)

Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?