• gnuttenn

Friskies torrfoder, poäng?

Köper Friskies torrfoder till min ena katt. På påsarna finns en liten ruta man kan klippa ut och så står det ex 4 poäng på den. Vad ska man göra med de små lapparna? Hittar ingen info om det men någon här kanske vet!

Det brukar ju vara så att man kan samla poäng och skicka in på andra varumärken, tänkte att det kanske var så här med

• Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?
  • Zaria
    Em00 skrev 2009-07-23 04:50:40 följande:
    bara på fl som en fråga om kartonger börjar handla om bra mat, dålig mat, njursten och avlivning ^^Kan ni inte bara svara på hennes fråga och starta en egen tråd om kattmat??
    Personligen hade jag blivit jätteglad om någon informerat mig INNAN min katt blev jättesjuk om att det var fodret det kunde bero på och och många andra katter också blivit jättesjuka oavsett vad min tråd handlat om från början...men det är jag det ocyh TS gör som hon vill.

Men som sagt jag hade blivit glad.
  • gnuttenn

Jag hade nog blivit lite mer glad om ni inte hade kännt mig så påhoppad från första början!

• Zaria

Jag ser inga elaka påhopp, däremot de som försöker råda och upplysa...

• rasajj
    gnuttenn skrev 2009-07-23 11:55:31 följande:
    haha! Håller med! ;)Jag struntar i vad ni skriver i den här tråden ändå, jag tänkte fortsätta att ge min katt den mat hon får. Hon vill inte ha något annat och hon mår bra!
    Tyvarr ar det ju sa med oss manniskor ocksa, att vi mar bra tills vi blir sjuka. Och att katten mar bra idag 9eller verkar iallafall ma bra) betyder ju inte att fodret den far ar bra for den. Men sjalvklart gor du som du vill.

Ha en fin dag!
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • gnuttenn

Men innan i tråden så skriv ni till mig att jag borde ge min katt blötmat om jag ska ge henne torrfoder, men sen när jag skrev att jag redan gör det så dög ju inte det heller?

• rasajj
    gnuttenn skrev 2009-07-23 13:25:02 följande:
    Men innan i tråden så skriv ni till mig att jag borde ge min katt blötmat om jag ska ge henne torrfoder, men sen när jag skrev att jag redan gör det så dög ju inte det heller?
    Blotmat ar battre an torr, men aven bland blotmaten finns det ju battre och samre alternativ.

Jag jobbar hos veterinar och jag vet ju att veterinarer rekomenderar Hills och RC och Iams. Men jag vet ocksa varfor, namligen att de tjanar pengar pa att salja dessa marken. Och att de itne fatt speciellt mycket utbildning i naringslara och den korta utbildning de har, ar sponsrad av Hills.

sa jag har undersokt saken sjalv och har valt att aldrig ge dessa marken och sarskillt inte deras torrfoder.

Men jag tror som sagt att en del sana har saker maste man upptacka pa egen hand..
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • Zaria
    gnuttenn skrev 2009-07-23 13:25:02 följande:
    Men vet du vad, eftersom du redan är arg och uppretad av denna tåden men endå verkar vilja din katts bästa.G

Gör en Googlesökning, sök på kattmat, hitta fakta om friskies där det gått fel, titta på sidor där det beskrivs hur man får en kräsen katt att äta något annat om du nu är intresserad av det. Finns även många seriösa sidor där riktigt kunniga människor skriver om kattmat, vad katten behöver till vad som är mindre bra. Titta efter seriösa sidor och inte internetforum...så ser du själv och kan då bestämma dig i lugn och ro vad du väljer att göra sedan.

Tycker det är uppriktigt tråkigt att du känner dig påhoppad.
  • leppäkerttu
    NinnaBus skrev 2009-07-23 12:02:35 följande:
    Kan bara säga att häromkring rekommenderar veterinärerna enbart torrfoder.... varför vet jag inte, men här anser de inte blötmaten vara bra...Ger våra 3 katter torrfoder och de mår toppen...
    Det är samma sak här.
  • Em00

Så, kan nån icke-otbenägen person svara på ts fråga?
    Jag är nyfiken på vad det kan vara för nåt.

• basil
    Sandra011 skrev 2009-07-23 02:38:23 följande:
    Han som avlivade min sa att det berådde på blötmaten. Han sa även att torrfoder så som friskies o liknande inte var bra heller med tanke på att salt, som för övrigt oxå ger urinsten. Det har jag inte förnekat, men jag kommer ändå att stå fast vid att i MITT fall så orsakade BLÖTMATEN urinstenen!!
    Det är då den första veterinär som jag har hört komma med ett sånt påstående. Men visst det finns bättre och sämre blötmatsmärken. Bra märken ska innehålla mycket protein och inget inblandat spannmål, kolhydrater som spannmål är kan inte katter tillgodogöra sig alls.
  • basil
    Em00 skrev 2009-07-23 14:33:47 följande:
    Så, kan nån icke-otbenägen person svara på ts fråga? Jag är nyfiken på vad det kan vara för nåt.
    Diskussionen verkar ha lämnat ts fråga för länge sen
  • basil
    Sandra011 skrev 2009-07-23 14:14:49 följande:
    Det är samma sak här.
    Saargr gav ett bra svar på frågan om varför veterinärer oftast rekommenderar torrfoder.
  • leppäkerttu

Jag kommer iaf lyssna på min vet. Med tanke på att 1 katt redan är borta och dom andra är hur friska som helst. Jag säger varken att ni eller jag har rätt. Det är upp till var och en vad man ger sin katt!

• gnuttenn
    Em00 skrev 2009-07-23 14:33:47 följande:
    Så, kan nån icke-otbenägen person svara på ts fråga?Jag är nyfiken på vad det kan vara för nåt.
    haha, ja håller med =)
  • Tusentand

Nu har jag också börjat undra vad just poängmärkena på paketen är till för, någon som vet det???

• missable

saargr. menar du att det är bättre med blötmat till katten är torrfoder?? du har nog fått allt om bakfoten och likadant att vetrinärer tjänar massa pengar på RC eller hills, det är ju verkligen inte sanningen, men fortsätt du rekommendera blötmat :D

• leppäkerttu

missable : Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte rekomenderar blötmat till katter, men blev i stort sett klassad som en idiot. Tack för att det finns fler som tycker likadant!

• Em00

SLUTA TJATA OM VILKEN MAT MAN SKA GE SINA DJUR!!

Starta en egen tråd om det!!!
    Frågan är en annan i den här tråden!

Svar på tråden Friskies torrfoder, poäng?