• mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • vadskajaghetadå
    rasajj skrev 2009-07-28 01:52:17 följande:
    Det forhindrar implantering av embryot. Darfor kan det inte tas for sent. Befruktning kan anda ske.  Precis som med spiral. Som jag inte heller skulle anvanda sjalv. Jag ar inte saker pa var de saljs i Sverige om jag ska vara arlig. Har i USA saljs de pa drugstores, i receptbelagda avdelningen.
    här säljs de på apoteket och kostar typ 170 spänn.

jag har köpt såna där.

man kan även få dom gratis på ungdomsmottagningen tror jag.
  • LyckligtSlut
    rasajj skrev 2009-07-28 01:52:17 följande:
    Det forhindrar implantering av embryot. Darfor kan det inte tas for sent. Befruktning kan anda ske.  Precis som med spiral. Som jag inte heller skulle anvanda sjalv. Jag ar inte saker pa var de saljs i Sverige om jag ska vara arlig. Har i USA saljs de pa drugstores, i receptbelagda avdelningen.
    Spiral vet jag inte riktigt hur det fungerar. Kan befruktning ske av dagen efter-piller och sedan "aborteras"? Nu hänger jag inte alls med... Har fått förklarat för mig att det stoppar befruktningen.

TS, hur fungerar det med dagen efter-piller? Blir det en befruktning ändå och sedan dödar man det? Förstår inte! Kanske inte spelar roll för andra, men... Jag har ju tagit dagen efter-piller och isf fick jag inte riktig information.
  • LyckligtSlut
    sannispannisen skrev 2009-07-28 01:55:37 följande:
    här säljs de på apoteket och kostar typ 170 spänn. jag har köpt såna där. man kan även få dom gratis på ungdomsmottagningen tror jag.
    Abortpiller alltså? Inte dagen efter-piller, menade jag.
  • LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 02:03:34 följande:
    Spiral vet jag inte riktigt hur det fungerar. Kan befruktning ske av dagen efter-piller och sedan "aborteras"? Nu hänger jag inte alls med... Har fått förklarat för mig att det stoppar befruktningen. TS, hur fungerar det med dagen efter-piller? Blir det en befruktning ändå och sedan dödar man det? Förstår inte! Kanske inte spelar roll för andra, men... Jag har ju tagit dagen efter-piller och isf fick jag inte riktig information.
    Eller känns som VAD har jag missuppfattat nu?
  • vadskajaghetadå
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 02:04:24 följande:
    Abortpiller alltså? Inte dagen efter-piller, menade jag.
    oj då sorry! jag missförstod helt.
  • LyckligtSlut
    sannispannisen skrev 2009-07-28 02:05:50 följande:
    oj då sorry! jag missförstod helt.
    Ah ok!
  • rasajj
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 02:03:34 följande:
    Spiral vet jag inte riktigt hur det fungerar. Kan befruktning ske av dagen efter-piller och sedan "aborteras"? Nu hänger jag inte alls med... Har fått förklarat för mig att det stoppar befruktningen.TS, hur fungerar det med dagen efter-piller? Blir det en befruktning ändå och sedan dödar man det? Förstår inte! Kanske inte spelar roll för andra, men... Jag har ju tagit dagen efter-piller och isf fick jag inte riktig information.
    Spiralen fungerar sa att den gor livmoderns slemhinna tunnare och darmed svart for embrot att fasta. Daremot kan befruktning fortfarande ske, da kvinnan har agglossnig samt att spermierna inte dodas av spiralen.

Har man en hormonsprial sa forandras kvinnans sekret i slidan sa att det blir tjockare och darmed svarare for spermierna att ta sig fram till agget. Men det ar inte helt sakert pa att forhindra befruktningen. Det framsta syftet med spiralen ar just att forhindra inplantering av fostret.   http://preventivmedel.nu/preventivmedel/hormonspiral/
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • racer x
    rasajj skrev 2009-07-28 01:01:48 följande:
    Personal som arbetar pa apotek dar tex dagen efter piller samt abortpiller saljs, ar ocksa medverkande i abortprocessen och ar saledes ocksa platser dar jag inte skulle kunna tanka mig att arbeta.
    Men ska man gå så långt så är ju systembolaget ansvariga för att folk blir alkisar och biltillverkarna lika ansvariga för att folk dör på vägarna. Lika dum jämförelse.
  • rasajj
    racer x skrev 2009-07-28 03:18:21 följande:
    Men ska man gå så långt så är ju systembolaget ansvariga för att folk blir alkisar och biltillverkarna lika ansvariga för att folk dör på vägarna. Lika dum jämförelse.
    jag kanner inte att det ar en dum jamforelse. Skulle inte jobba med alkoholforsaljning heller. men var och en valjer ju vad de kan tanka sig..
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • racer x

Men vad har systembolaget för ansvar för något super ner sig så att denne blir alkis?

Svar på tråden Är jag en mördare?