• mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • LyckligtSlut

racer x skrev 2009-07-28 03:22:21 följande:

Men vad har systembolaget för ansvar för något super ner sig så att denne blir alkis?
    Ungefär samma ansvar som langare har för att folk knarkar ihjäl sig? Förser missbrukaren med drogerna.

Drar själv inte de parallellerna till abort och apotek, vill jag tillägga.

Tycker f ö att man har individuellt ansvar för om man blir alkis, knarkare eller gör abort eller blir konstnär eller biodlare för den delen. Ibland kunde dock förutsättningarna vara bättre.
  • racer x
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 03:26:55 följande:
    racer x skrev 2009-07-28 03:22:21 följande: Ungefär samma ansvar som langare har för att folk knarkar ihjäl sig? Förser missbrukaren med drogerna. Drar själv inte de parallellerna till abort och apotek, vill jag tillägga. Tycker f ö att man har individuellt ansvar för om man blir alkis, knarkare eller gör abort eller blir konstnär eller biodlare för den delen. Ibland kunde dock förutsättningarna vara bättre.
    Som jag skrev i det första inlägget. Om en biltillverkares bil vars ägare råkar köra ihjäl någon i en dödsolycka ska denna stå ansvarig för att denne har sålt en bil man kan köra ihjäl folk med?
  • Aramintha
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 01:47:04 följande:
    saargr, men dagen efter-piller tar ju inte bort fostret. Det förhindrar befruktning dvs förhindrar aborter. Befruktningen har ju inte ägt rum! Finns förresten abortpiller på apoteket? Inte receptfritt väl?
    Nope. Abortpiller är inte receptfria. Dock kan du, om du har någon vän med P-piller, slänga i dig dig tre av dessa efter ett icke faderskapligt nöje. Då ska saken vara ur världen har jag hört. (Men jag tänker INTE svära på det! Ok, mina damer?)
  • Aramintha

Och jag hade uppenbarligen fel. Abortpiller ÄR receptfria, uppenbarligen. Men för er flickor som inte orkar dra er till apoteket och hellre ringer en vän. 3st! Kom ihåg det! ;)

• Aramintha
    mssixty skrev 2009-07-27 18:35:57 följande:
    Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet. Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?
    Jag är inte en av dem som anser att människor som jobbar med detta är mördare, men jag anser att jag kan ha en åsikt ändå!

Faktum är, att jag anser att ni är hjältar! Ni är tvungna att varje dag ta hand om kvinnor som inte vill ha sina barn av olika skäl. Inte nog med att ni är tvungna att se till så att saker och ting blir bra rent fysiskt, ni är också tvungna att ta hand om den psykiska biten. För stannar modern kvar, så blir det helt klart en sån bit, och vem ska ta hand om det om inte sjuksköterskan?

Att du, pga ditt yrke, är medskyldig till mord, tror jag knappast på. Visst kan man tycka att det är medhjälp, men det handlar trots allt bara om ett embryo, vilket inte är så mycket att bry sig om.
    Det vet alla som har sett ett befruktat hönsägg! ;)
  • LyckligtSlut

racer x skrev 2009-07-28 03:36:10 följande:

Som jag skrev i det första inlägget. Om en biltillverkares bil vars ägare råkar köra ihjäl någon i en dödsolycka ska denna stå ansvarig för att denne har sålt en bil man kan köra ihjäl folk med?
    Men man tillverkar väl inte bilar i syfte att köra på folk. Det är väl däri den skillnaden ligger. Man kan döda folk med tegelstenar också eller bokhyllor.

Lite skillnad ändå eftersom knark görs för att knarka, inte måla väggar med. Men som jag skrev i det inlägget du svarade på så tycker jag inte att någon annan än individen som gör det valet (att köra på, abortera, knarka, mörda osv) kan stå till svars för det, så du debatterar kanske med fel person egentligen.
  • LyckligtSlut
    Aramintha skrev 2009-07-28 03:44:57 följande:
    Och jag hade uppenbarligen fel. Abortpiller ÄR receptfria, uppenbarligen. Men för er flickor som inte orkar dra er till apoteket och hellre ringer en vän. 3st! Kom ihåg det! ;)
    Men det är dagen efter-piller du tänker på? Tre p-piller räcker knappast för att man ska kunna typ ta död på ett foster i kanske 10:e veckan och sedan föda fram det hemma i badkaret? Jag menar ett abortpiller - INTE dagen efter-piller (förtydliga för fjärde gången eller nåt i denna tråd).
  • Aramintha
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 04:09:09 följande:
    Men det är dagen efter-piller du tänker på? Tre p-piller räcker knappast för att man ska kunna typ ta död på ett foster i kanske 10:e veckan och sedan föda fram det hemma i badkaret? Jag menar ett abortpiller - INTE dagen efter-piller (förtydliga för fjärde gången eller nåt i denna tråd).
    Jo, jag tänker på DAGENEFTER-piller! Vilket innebär att du dödar (ska döda iaf) allt (enbart spermier som eventuellt har förirrat sig till en eventuellt fertil livmoder!) som har hänt det senaste dygnet.

Nej, jag pratar inte om abortpiller. De kan man använda längre än ett dygn, som bekant! Tre P-piller ska räcka för att ge kroppen en liten chock så att den inte blir gravid. Inget annat. Men det är såklart inte alltid det hjälper.
  • LyckligtSlut
    Aramintha skrev 2009-07-28 04:18:40 följande:
    Jo, jag tänker på DAGENEFTER-piller! Vilket innebär att du dödar (ska döda iaf) allt (enbart spermier som eventuellt har förirrat sig till en eventuellt fertil livmoder!) som har hänt det senaste dygnet. Nej, jag pratar inte om abortpiller. De kan man använda längre än ett dygn, som bekant! Tre P-piller ska räcka för att ge kroppen en liten chock så att den inte blir gravid. Inget annat. Men det är såklart inte alltid det hjälper.
    Tänkte väl. Blev lite förvirrad där ett tag, även om jag förstod att du nog blandat ihop det. Skulle bli mycket oroad om man kunde köpa abortpiller hur man vill på apotek. Galningar kunde lura dem i folks mat eller vad som helst!
  • Euphoria

Fast "dagen-efter-piller" fungerar genom att skjuta upp ägglossning. De dödar alltså ingenting alls. Varken spermier eller embryon.

Svar på tråden Är jag en mördare?