• mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • Chivasreal

Oj de va svårt å förstå. Jag tycker inte man är en mördare iaf om man gör de som Ts skriver

• TigerLily
    ladynorway skrev 2009-07-28 12:33:52 följande:
    Varför skulle det vara sjukt att folk tycker det?folk tycker olika i alla slags saker o ting!!!
    Ja precis, folk tycker olika.. å JAG tycker att det är sjukt.. men det e JAG det. MIN åsikt bara.
  • TigerLily
    Eisa skrev 2009-07-28 12:48:24 följande:
    Men fy fan, hur gjorde de då? Barnen måste ju ha levt?
    minns inte riktigt...men har för mig de gav nån spruta eller om det var nån el-chock. Minns faktiskt inte mer än att det var jävligt sjukt å att jag mådde illa av att folk verkligen kunde göra så.
  • Free Spirit

Nu ser jeg på abort som å ta et påbegynt liv..som da blir mord med klar tale.
    Og alle dem som er medverkande i abortprocessenom er med på ta et liv..

Det er et yrke en selv har valgt og kan inte skylde på andre.

• grön banan

Ja, jag anser att man är en legaliserad mördare. Men att det i vissa fall kan va bäst att avbryta.

• Sarilariz

Tycker absolut inte att du är en mördare. Alla kvinnor har rätt till sina kroppar, och ingen har rätt att sätta sig till doms över andras beslut.

Tror att skälet till att man mest ser "abort är mord" trådar och inte "pro choice" trådar är för att de flesta inte har några problem med sveriges abortlagar och därför inte har någon anledning att ta upp dem. 

• Jennie med ie
    mssixty skrev 2009-07-27 18:35:57 följande:
    Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?
    Nu tillhör jag i o f s inte de (relativt få här tror jag) abortmotståndare som kallar abort för mord. Det vore helt enkelt ett faktafel om inte annat abort är en juridisk term där abort inte ingår... (att det borde räknas som det är däremot en åsikt, som jag inte personligen för fram). Men jag har flera gånger anmärkt på det där, att OM nu abort vore mord eller jämställt med det, så varför pekar man ut den (nyss) gravida kvinnan som boven i så fall, och inte de som utför aborten (d v s sjukvårdspersonalen)?  Nåt logiskt svar har jag inte fått....
  • Dotse

Jag tycker du sköter en väldigt viktig uppgift och önskar att fler kunde ha vett nog att göra abort i stället för att sätta barn till världen som de inte kan ta hand om. 

• Marina80

Fri abort hör till en demokrati. Du är INGEN mördare. Jag hade däremot inte klarat av ditt jobb. Dagen efter piller borde vara så lättåtkomliga som det bara går.

Men jag tycker att tidpunkten för fri abort är för lång. 12 v tycker jag känns som ett tillräckligt långt alternativ. Anledningen till det är att man idag kan rädda så tidigt födda barn som v 24.

Man borde också framföra adoption som ett alternativ. Det gör man inte idag. Det tycker jag är mycket synd.

Sen om man ändå är inne på moral och etik så är ju en intressant frågeställning om den som avrättar folk i tex USA efter att en domstol har utfärdat en dödsdom är en mördare.

• leehlo
    Marina80 skrev 2012-11-02 18:31:39 följande:

Sen om man ändå är inne på moral och etik så är ju en intressant frågeställning om den som avrättar folk i tex USA efter att en domstol har utfärdat en dödsdom är en mördare.

Ja, rent etiskt. Men inte enligt deras lag.
Svar på tråden Är jag en mördare?