Gyllan skrev 2009-09-04 22:15:21 följande:
Hej. Jag har visserligen inte barn än, men jag kan säkert svara ändå, eftersom jag är gift med en av prästerna i Österhaninge Församling, och själv jobbar där till och från. Till Österhaninge hör Brandbergen, Vendelsö, Handen samt Jordbro. Kyrkor finns i Vendelsö, Jordbro, Handen (st. Eskils Kyrka) samt Österhaninge Kyrka (St. Gertrud). Det finns väl ingenting som säger hur gamla de "ska" vara, de flesta är väl runt 4 månader gamla, men det finns ju de som är både äldre och yngre. Vårat barn kommer att vara runt 2 månader vid dopet. Jag vet att det finns två lokaler i Handen samt tre lokaler i Vendelsö, de varierar lite i storlek beroende på hur många ni blir. Hur det ser ut i Jordbro är jag osäker på, då jag inte är där i samma utsträckning. Lokalerna kostar ingenting, utan är gratis vid dopfika. Sen finns det ju också församlingar i Västerhaninge-Muskö och Dalarö-Ornö-Utö men hur det fungerar där är jag inte säker på. Så om dop är aktuellt där är det enklast att ringa dit och fråga.
tack så jätte mycket för svaret!
vi har iallafall bestämt oss för österhaninge kyrka.. tycker den är fin..
ringde faktiskt dit i tors och fråga hur det är att döpa sitt barn 3/4 på påskafton.. hon kunde inte svara på min fråga och skulle ringa upp... var ju osäker själv eftersom det är en stor helg och en sorghelg.. så vi får väl se om hon ringer upp och svarar på min fråga...
vi kommer ju vara rätt så många ca 60 personer.. och hur länge får man vara kvar i dessa lokaler? om du kanske vet.. el är det max tid?