hewa skrev 2009-09-05 09:35:53 följande:
Diamond är romb på svenska, men det är ju inget som förekommer i svenska bilderböcker direkt.En annan sak jag funderat lite över. I USA måste ju barnen av förklarliga skäl lära sig halv, fjärdedel osv tidigt. Alla pratar ju i bråk. Här kommer det på allvar ganska sent. Min brorson är född -95 och har tydligen fortfarande svårt för just detta. Jag tolkade det som att det är något han inte hållit på med så länge och då går han ändå i högstadiet! Självklart har inte alla lätt för sig men jag undrar ändå om problemet är att vi i Sverige inte talar i bråkform i allt dagligt. Ok halv används väl och ibland kanske fjärdedelar men resten hör matematiken till. Det kan jag tycka är synd för det är rätt bra att ha en förståelse för bråk, det blir nog lättare att begripa procent om inte annat.
Det dar ar intressant. Jag pratade med en kompis om det som ar arkitekt, och han sa att i vissa lander satsar man mer pa att lara ut brak, i andra pa decimaler. USA tillhor den forsta gruppen, Sverige den andra. Det ar alltsa kulturellt betingat, tva olika satt att tala om samma sak. Jag ar vardelos pa brak (alltsa speciellt nar man skall gangra, dela, dra ifran och lagga till braktal) men tycker inte decimaler ar sa himla komplicerat, manga amerikanska kompisar ar tvartom.