• Wagram

USA tråden.

Mealla skrev 2009-09-10 22:11:38 följande:
    The incumbent advantage finns ju och det talar for att han blir omvald, 90% av de som gar till omval vinner. Sedan maste republikanerna skaka fram en bra kandidat, just nu har de val ingen given stjarna vad jag vet? Samt mycket kan handa pa 3 ar.
    Ja, vi far val hoppas pa det basta. Kunde Bush bli omvald trots alla sina tabbar, sa...

(For ovrigt ansag min van i Wisconsin att problemet med Bush var att han var alltfor langt at vanster.... :-O )
  • Wagram
    Mealla skrev 2009-09-11 01:45:58 följande:
    Nos, namen verkligen....wow...Har de sina jackor som det star FBI pa ryggen pa? Presenterade de sig som special agent so-and-so? jag skulle nog bli mer starstruck an radd (ja jag kollar alldeles for mycket pa polisserier, Criminal Minds ar min absoluta favorit)
    Ha ha! Precis samma fragor ville jag (men vagade inte) stalla!
  • Wagram

Jag kollade lite extra vad som ligger bakom pastaendena om logn. Som vanligt ar det inte svart eller vitt, utan sanningen ligger nagonstans mitt emellan. A ena sidan tycker inte jag att man kan pasta att presidenten ljuger (och i vilket fall var det otroligt ohovligt och barnsligt att skrika ut det mitt under talet, det finns andra kanaler for sadant coh klarar man inte att respektera spelreglerna har man inget dar att gora), a andra sidan ar det inte helt klart att det INTE kan bli sa. Hur som helst tycker jag att det ar oforsvarbart att lata manniskor do pga att de inte har tillgang till adekvat sjukvard, sa jag stoder forslaget hur det an ligger till med den saken.

Angaende illegal aliens och health reform (Heddas kalla):

"There is explicit language in the House bill that says illegal immigrants should not receive the subsidized benefits. But we find the Republican conference is right that the legislation does not directly mention verification procedures and, for that reason, it's possible that illegal immigrants who are determined to beat the system might be able to get around the ban. But it's likely that the IRS would, at least indirectly, help to police that. And, the health choices commissioner would have the authority to set up a verification system. On balance, we rate the Republican claim Half True."

www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2009/sep/10/house-republicans/house-republicans-back-heckler-saying-health-bill-/

Om abort:

[...]

"Under the Capps amendment:

* Abortion coverage would not be part of the required minimum benefits package. In other words, insurers would not be required to offer, or be prohibited from offering, abortion services in order to participate in the exchange.

* The public plan could include abortion coverage, but the cost of the additional coverage could not be paid through public subsidies (tax dollars), only through the premiums paid by the insured. And with private plans in the exchange, again, federal subsidies could not be used for abortion coverage.

* Public funding would only be permitted for abortions allowed under the Hyde Amendment ? in cases of rape, incest or when the mother's life is in danger.

* At least one plan in every region must offer full abortion coverage; and one must not.

* Any insurance plan participating in the exchange cannot discriminate against hospitals or other health care facilities (such as Catholic hospitals) that are unwilling to provide abortions.

* The plan will not pre-empt any state laws regarding abortion, such as parental notification laws."

[...]

In fact, in a key version of the bill ? the one passed by the House Energy and Commerce Committee ? members went to great pains to include an amendment to ensure that federal money is not used for abortion coverage. Again, things could change as the health reform package works its way through Congress, but for now, we don't see anything to support Boehner's claim that taxpayers would subsidize abortions. And so we rule his statement False.

www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2009/aug/07/john-boehner/boehner-says-democrats-health-care-plan-would-lead/

• Wagram
    Nos skrev 2009-09-11 02:35:23 följande:
    dina båda artiklar är ifrån ett fall 2006 står det. Det kasnke inte är rutin överallt en i lund var det det iaf. Det stod i de papper jag fick ifrån mödravården, fårlåt att jag trodde det gällde hela sverige
    Nos: Det ar inget att be om urskt for, det kan ju ha andrats.
  • Wagram

saargr: Bara av nyfikenhet undrar jag om du skulle stodja Obamas plan om det nu blir sa att illegala invandrare INTE samt abort inte tacks av skattepengar? Om inte, varfor inte? Vem som star for forsakringen ar val egentligen inte sa intressant, huvudsaken ar val att alla tacks? Eller tycker du att det ar riktigt att vissa tacks helt och hallet tack vare foretaget de jobbar for, andra bara delvis och till hoga kostnader, och 45 miljoner amerikaner (varav 9 miljoner barn) inte alls? Ar det ratt att 62 % av dem som maste ga i personlig konkurs gor det pga skulder i samband med sjukvard, och att 78% av dessa faktiskt hade forsakring? (kalla www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/content/jun2009/db2009064_666715.htm). Om inte, vad skall man gora at problemet?

• Wagram

Julis: sager de inte att nar de ar stora nog att rulla over pa mage ar de ocksa stora nog att sova pa mage?

• Wagram

Nu skall jag ga och titta pa nagot kul pa on demand i min ensamhet. Maken kommer hem fran Detroit i morgon. Jag funderar pa The time traveler's wife, nagon som sett den? Jag forsokte mig pa boken, men blev mest forvirrad av alla hopp fram at och bakat i tiden (det hjalpte sakert inte att jag var gravid, heller). Ha en trevlig kvall allihop!

• Wagram

Nej, jag kan inte forsta vad du menar. Jag tycker nog att du blandar ihop valdigt manga saker som inte har med varandra att gora. Nog ar det milsvid skillnad mellan att ata hummer och bo i palats a ena sidan, och att kunna fa en nodvandig operation innan det ar for sent a den andra? Nu ar det ju sa att folk inte "anser" att de inte har rad att betala sjalva de HAR verkligen inte rad (darav konkurserna). Ja, jag tycker faktiskt att det ar en rattighet att fa vard for alla, vare sig man kan betala for den eller ej. Jag tycker det ar skamligt att manniskor i ett sa har rikt land antingen inte far tillgang till den sjukvard de behover alls, eller ocksa till subpar allman sjukvard (i manga fall, inte alla), eller ocksa maste forsatta sig i konkurs for att fa vard. Jag tycker det ar skamligt att dodstalen bland nyfodda i vissa amerikanska stater ar hogre an i vissa afrikanska sk u-lander. Att nagon kan tycka det ar okej kan jag bara inte forsta. Jag kan ocksa tycka att manga i Sverige forlitar sig lite val mycket pa bidrag, men det har ingenting med den har diskussionen att gora, eftersom vi har talar om den motsatta extremen som inte ar battre den. Och ja, jag tycker det ar osolidariskt att inte vara beredd att hjalpa andra. Folk far tycka vad de vill om just den har planen, men nagot maste goras, och sa lange kritikerna inte kommer med nagot alternativ utan bara vill att saker skall fortsatta som hittills bara for att de sjalva har sitt pa sitt torra sa ar det denna planen (om an i modifierad form) som vi far acceptera. Jag brukar verkligen ha all respekt for dig och dina asikter (aven om jag ofta inte delar dem) men vad det galler just detta kan jag verkligen inte forsta hur du tanker.

rasajj skrev 2009-09-11 04:23:20 följande:
    Som sagt, det finns element i Obamas plan som jag kan acceptera, tom gilla. men det ar en del saker som far mig att ha mardrommar. Salange planen star som den gor, aven utan illegala invandrare och abort, sa na... Jag tycker att det vore bra om alla lagliga innevanare hade mojlighet till vard. Vanta, det har man ju.. Grejen ar att folk inte vill betala for varden.. Vi som protesterar emot obamas plan framstalls som giriga, men egentligen sa handlar det ju om att de vill fa varden att framsta som 'gratis' Som att ingen kommer behova betala for den, det ska liksom goras av 'nagon annan'. Staten ska betala, andra ska betala, for jag har nan slags 'rattighet' att slippa.. Men vi betalar for allt annat, det ar ingen som kraver att alla ska ha ratt att bo i palats utan att betala hyra, eller att alla ska ha nyaste bilen uppgraderad till max, utan att betala for det. Eller ata stek och hummer vaje kvall pa femstjarnig restaurang utan att betala notan. men varden, da ska det vara en 'rattighet' att andra betalar at en. Jag har svart att forsta att de som vill att man sjalv betalar for sig, ar de som framstar som de giriga. de sjalviska, de osolidariska. Visst ar det enkelt for oss svenskar, att dromma om det svenska sattet, dar staten ska vara ytterst ansvarig for att jag har det som alla andra, men varfor ska vi inte behova ta ansvar for oss sjalva? Och i den man vi kan, erbjuda hjalp till vara medmanniskor, pa frivillig vag? varfor maste vi tvingas? Kan vi inte tanka sjalva? Forsakringar ar ett val. Vi forstar att det finns en trygghet i att betala in en summa i forebyggande syfte och kopa tjansten att fa hjalp nar vi behover, vi gor det med bilforsakring, livforsakring, hemforsakring osv. men nar det kommer till sjukvard, da ska 'andra' betala in premien for oss, om vi anser att vi inte har rad. Det ar det jag har problem med. Som manga amerikaner har problem med. forstar du vad jag menar? Jag kanner ju att i det svenska inprogramerade sinnet sa ar jag langt till hoger, jag forstar det. jag ser det, men jag kanner anda att det ar i grunden sa fel. Att krava att andra tar ansvar for mig. Anda sa ar det sa manga har pa FL i forhallanden som aldrig skulle kunna leva pa en inkomst, inte for att de inte skulle ha rad, utan for att de inte vill vara beroende av nagon annan, en partner. men staten, dvs ALLA andra svenskar, da ar det inte bara ett beroende, utan en rattighet att de betalar. Allt fran sjukvard till skola och barnomsorg och bidrag hit och dit. Jag forstar inte att folk inte ser vad det ar de sager, nar de sager sana saker.. ursakta att inlagget blev langt..
  • Wagram

Varfor skall staten inte se till att alla bostader ar lika fina? Kanske for att man inte dor av att ha en fult moblerad lagenhet men daremot av att inte fa opereras i tid?

Svar på tråden USA tråden.