• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Wagram
    Hjartesjalen skrev 2009-08-14 21:24:06 följande:
    Ang att skicka hundar sa kommer jag ihag dom sa till mig att jag el nagon annan som e agare till hunden/hundarna maste vara med under hela flygresan. Detta var med SAS fran Chicago till Goteborg.Dom sa ocksa att man saklart ska ha alla papper med sig sa att hunden har ratt sprutor tagna o att det e gjort i med ratt tid emellan spruta o resan.Sedan sa dom nagot som forvanade mig, o det e att nar man val e framme, sa om tullen inte skulle ha en chipavlasare sa maste man fixa alltsa kopa en sadan sjalv vilket jag aldrig hort talas om.Pratade med flygbolaget, tullen samt jordbruksverket. Men som sagt, antingen e jag felinformerad fran dom allihopa, eller sa har andringar skett sedan dess.
    Jag har fatt samma information angaende lasaren, men da vad det gallde en katt, sa det stammer nog att det ar sa.
  • LAMadde
    Wagram skrev 2009-08-14 16:08:53 följande:
    Vi fick faktiskt ocksa efter lite overtalning ta med oss vagnen fram till gaten i Goteborg. Daremot bad dem mig tvart emot alla regler att smalka pa Liljas juice. Jag papekade att man inte skulle behova det enligt reglerna, men hon bemodade sig inte ens att svara. Inte for att det ar hela varlden, men det ar ju fraschare om jag inte har sorplat i hennes juice.
    När ja va på arlanda sist så va det en fam framför mig som hade en lite plutte bebis som sov i sin vagn/bilstol och dom fick ta med den till gaten. Ja fick dock inte ta me min vagnsulky. Dom kanske har ett visst antal (1 lr 2?) som får ta me vagnen.. så personalen inte behöver gå upp till gaten mer än 1ggn för att hämta vagnarna lr nåt.
  • LAMadde

Jag fick precis ett mail fr 'pet travel' och där skulle det kosta 2400 dollar att skicka hundarna. GULP. Själva flygbiljetten kostar 750/per hund och resten är avgifter som företaget tar för att dom hjälper dig me planering.etc. Sååå mycke hade ja då inte tänkt betala.. då har ja hellre hundarna och abbie i seperata rum och tar me hundarna själv nästa gång vi flyger alt. att min fam får ta me dom om dom kommer o hälsar på i vinter.

• Hjartesjalen
    LAMadde skrev 2009-08-14 22:32:20 följande:
    Jag fick precis ett mail fr 'pet travel' och där skulle det kosta 2400 dollar att skicka hundarna. GULP. Själva flygbiljetten kostar 750/per hund och resten är avgifter som företaget tar för att dom hjälper dig me planering.etc. Sååå mycke hade ja då inte tänkt betala.. då har ja hellre hundarna och abbie i seperata rum och tar me hundarna själv nästa gång vi flyger alt. att min fam får ta me dom om dom kommer o hälsar på i vinter.
    $2400!!! E dom inte riktiga!
  • Wagram
    När ja va på arlanda sist så va det en fam framför mig som hade en lite plutte bebis som sov i sin vagn/bilstol och dom fick ta med den till gaten. Ja fick dock inte ta me min vagnsulky. Dom kanske har ett visst antal (1 lr 2?) som får ta me vagnen.. så personalen inte behöver gå upp till gaten mer än 1ggn för att hämta vagnarna lr nåt.
    De sa till oss att man egentligen inte fick det, men gick med pa det till slut i alla fall efter lite overtalning. Vi har en MacLaren.
  • LAMadde
    Hjartesjalen skrev 2009-08-14 22:34:25 följande:
    $2400!!! E dom inte riktiga!
    Exakt.. dom ska ju inte sitta i första klass och sörpla champagne liksom
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2009-08-14 22:32:20 följande:
    Om du fixar det själv så så blir det åtminstone lite billigare.
  • Nena70

Sweden, Noah somnade helt OK ikväll, så det var visst inte så farligt som jag var rädd för - hoppas att dina killar lyckas ännu bättre med tidsomställningen (Noah var bara vaken de första 2 nätterna, sen var han åtminstone något så när i takt med sin dygnsrytm).

Har shoppat kläder till Noah ikväll - min ena syster hade ett Me & I party hemma hos sej (Andreas fick inget, för han har så mycket kläder att ärva - stackars lillebror...). Köpte ett par rosa plyschbyxor och en rosa tröja (iofs med grön-rosa dinosaurer på) som jag tror kommer bli jättefina på honom - han lär vara den enda pojken med rosa kläder i våra hemtrakter .

• Trycksvärta
    LAMadde skrev 2009-08-14 22:37:31 följande:
    Exakt.. dom ska ju inte sitta i första klass och sörpla champagne liksom
    vem vet...
    Ja, det var saftigt pris du fick. Tänk på att det där rabies "titer" provet ska testas efter 120 dagar efter sprutan och att provsvaret måste hinna komma innan resan. Så de är några månaders planering, pust o stön. Sen är det övriga krav på sprutor och avmaskning.
    Precis som Hjärtesjälen och K S säger så har vi inte samma microchip här som i Sverige. Däremot så kan avläsare läsa av flera olika chip, så man måste veta på förhand vilket chip hunden har och kolla med tullen där hunden tas emot vilka chip deras läsare kan läsa av. Annars är den som är mottagare av hunden skyldig att ha rätt avläsare. Är era hundar chippade? Det numret är viktigt att ha med på införselpapper, blodprovspapper etc. Det är nästan krångligare att skicka hund än för oss människor att få pass... Men det går om man vet om allt som ingår. Tack och lov så är USA trots krånglet med rabies, ett sk lågriskland så vi slipper några månader med dyrbar karantän!

Det här med småbarn och hundar är en svår kombination ibland, självklart vill man att allt ska vara harmoni. Man kan inte ha 100% koll jämt även om man vet att man ska. Det här med "aldrig tillsammans ensamma" låter ju bra men svårt att följa, och att hålla dem isär gör ju åtminstone en utav dem konstant miserabel. Hoppas du hittar en fungerande lösning där!
Svar på tråden USA tråden.