• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Desertchick

Och det var föresten 6 år sen.

• evaoregon
    LAMadde skrev 2009-08-14 06:57:33 följande:
    Hur mycket fick ni betala för att skicka hunden? Jag har skickat efter pris-förslag fr några olika bolag idag, men har läst allt fr 200 till 600 dollar/hund. Så jag vet inte alls vad det kan gå på.
    Det tillkommer också en del kostnader för veterinärbesiktning både i USA och vid tullen i Sverige, prover etc.
  • LabLover
    Madde: Ang. att skicka hund med flyg så tror jag att det kan vara olika om det är inrikes eller till Sverige (och beroende på flygbolag så klart). Skönt att du har någon som du känner som kan ta hand om dem i Sverige. var beredd på att det är ganska krångligt att skicka hund till Sverige 

Tror inte heller att du behöver oroa dig för ärr eftersom det blev så små märken. Jag hade varit mer rädd för att få ett barn som är rädd för hundar. Det är ett fruktansvärt handikapp att ha en fobi, jag har träffat många både privat och i tjänsten.

Vad tråkigt Julia hann ni vara med på begravningarna också då?

Sweden: Vilken resa Hoppas det går bättre när ni ska åka tillbaka.

Nena: Jag har alltid plockat russinen ur alla olika modeller som finns och på något sätt har det fungerat. Sen är det ju så att i perioder kan de strula med sömnen vad man än gör och då är det ju bara att försöka stå ut. Jag försöker alltid tänka så när det kommer en sån period. Blir man irriterad är ju det enda rätta att låta dem gråta en stund medans man själv samlar sig, det händer det att jag gör också. Annar kan du ju kika på No Cry metoden, den ska visst var väldigt populär men jag har aldrig läst boken.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Sweden

Madde - Vad skönt att din bror kan ta hundarna, det är ju en jättebra lösning. Mina killar är också lite hårdhänta med vår hund ibland så jag får hålla koll, han säger aldrig ifrån och låter dem göra vad de vill men man vet ju aldrig så jag brukar ha hunden på bakgården när jag fixar med mat och så.

Nena - Jag har en känsla av att jag kommer få samma problem med killarnas sovande här i Sverige, det ar svårt att sova borta. Inatt var jag uppe med båda två i en timme, de bara väckte varandra och ville bäras runt så en låg och skrek hela tiden. Fick ta hjälp av mamma och till slut hamnade Oliver bredvid mig i sängen och Caden fick sova hos mormor.

• Zack

Hej hej alla!

Har tyvärr inte varit här inne på väääldigt länge.

Men...

Nu har vi fått vårt VISA!! Fick ett mail om att det är godkänt och att vi måste upp till Stockholm för stämpar i passen. Wiiiie!

Nu känns det på riktigt!

Det är Boston som gäller. Vi var över hela familjen för några veckor sedan för att titta på hus, men vi hittade inget vi ville bo i. Så letandet fortsätter... Men nu har vi VISA:t så nu blir det lättare att leta hus. (inget VISA= svårt att hyra hus)

Nu kommer jag bli mer aktiv i den här tråden när det är "på riktigt".

Läs mer: www.butterflymom71.blogg.se

• Trycksvärta

Som det har sagts förut så fungerar det att skicka hundar mellan länder också. Min syster har varit hunduppfödare sen 1976 och har importerat och exporterat en hel del hundar genom åren. Tänk på att det är bra mycket dyrare att "bara" skicka en hund via flyg än att också åka med på samma flyg. Alltså om du ändå ska till Sverige, att då lägga till en hundbiljett blir mycket billigare än att skicka den själv. Läs på ordentligt på reglerna som jordbruksverket har satt upp, ännu bättre är att ha en person där berätta exakt vad som gäller för att skicka dina hundar. Du behöver bl a ha uppdaterad rabiesspruta, rabies "titer" en slags blodprov som bekräftar att hunden har antikroppar som ska vara gjort en viss tid innan avresa, en veterinärbesiktning en viss tid innan avresa (utfärdad av en godkänd veterinär som ska vara ackrediterad av nån institution, kommer ej ihåg vilken, alltså kanske inte din vanliga veterinär men den kanske kan tipsa om vem du ska vända dig till för export av hund) och sen behöver hunden ett eget pass för att resa. Tror inte att de tillåter två vuxna hundar resa i samma bur (bara mindre valpar) så du behöver två godkända flygburar i rätt storlek i förhållande till rasen. De ska kunna stå upp i buren med ett visst antal inches ovanför "ståhöjd" och kunna vända sig obehindrat. Det finns begränsningar på vilka temperaturer de skickar djur i flygfrakt, det kan ju hända att de får stå ett tag ute eller i otempererade byggnader mellan flygen. I veterinärintyget ska stå vilka temperaturer dina hundar tål. På buren brukar min syster tejpa fast ett koppel (ett enkelt där halsband och ledband är i ett om du förstår vad jag menar, för jag tror inte hunden får ha halsband på sig i buren ifall den skulle fastna), Namn, adress och telefonnummer till den person som ska hämta upp hunden, Namnet på hunden och en ziplock påse med mat. Hon skickar alltid hundar på tom mage, eftersom de lätt spyr. I buren har hon en vattenskål som häktas fast (om fraktaren godkänner det) med fruset vatten i, åtminstone håller det ett tag och skumpar inte ut vid första burflyttningen. Vissa snälla terminalmänniskor tar ut hunden och låter den röra sig och rasta vid mellanlandningar, men det sker nog inte alltid även om de säger att de ska göra det. Det kan vara bra att tejpa fast några lager med såna där absorberande papper som man kan "potty train" valpar på, i botten. Om fraktbolaget godkänner, skicka med nån välbekant och omtyckt leksak och hemmaluktande filt också. Vissa hundar blir stressade och vissa bara sover under resan, man kan aldrig veta på förhand. De reser i tempererade och tryckutjämnande utrymmen på planet. Alla hundar som min syster ha skickat har det gått bra för både fysiskt och mentalt, så det kommer nog gå fint för dina med!

• southernbelle

Nu ar aven jag tillbaka!! Hade det underbart i Sverige och i Italien! Orkar nog inte lasa ikapp allt som ni har skrivit tyvarr.

Julia. du maste haft tur med vagnen. Jag akte fran Arlanda igar och jag fick ju da inte ta med mig nagon vagn utan snallt kanka pa bebis och packning..pust pust!!!

• Wagram

Vi fick faktiskt ocksa efter lite overtalning ta med oss vagnen fram till gaten i Goteborg. Daremot bad dem mig tvart emot alla regler att smalka pa Liljas juice. Jag papekade att man inte skulle behova det enligt reglerna, men hon bemodade sig inte ens att svara. Inte for att det ar hela varlden, men det ar ju fraschare om jag inte har sorplat i hennes juice.

• Gladabarnensmamma

Hej hopp - här kommer ett par rader från en mamma som lyxat till det med en segelresa i medelhavet en vecka, utan man & barn (bara min mamma & kompisar!). Jättefint väder, slappa dagar & mycket sol. Räknade efter lite och insåg att det var första semestern jag haft på tre år (och den gången var jag gravid & vi reste runt i tropikerna 5 dagar). MER semester tack!!

Någon som pluggar förresten? Jag ska börja (halvfart) till hösten.

Mannen ska till Svedala & jag tänkte fråga vad ni har för tips på filmer till en 2-3 åring. Vi har bamse & pippi - vad är poppis?

• Hjartesjalen

Ang att skicka hundar sa kommer jag ihag dom sa till mig att jag el nagon annan som e agare till hunden/hundarna maste vara med under hela flygresan. Detta var med SAS fran Chicago till Goteborg.

Dom sa ocksa att man saklart ska ha alla papper med sig sa att hunden har ratt sprutor tagna o att det e gjort i med ratt tid emellan spruta o resan.

Sedan sa dom nagot som forvanade mig, o det e att nar man val e framme, sa om tullen inte skulle ha en chipavlasare sa maste man fixa alltsa kopa en sadan sjalv vilket jag aldrig hort talas om.

Pratade med flygbolaget, tullen samt jordbruksverket. Men som sagt, antingen e jag felinformerad fran dom allihopa, eller sa har andringar skett sedan dess.

Svar på tråden USA tråden.