Som det har sagts förut så fungerar det att skicka hundar mellan länder också. Min syster har varit hunduppfödare sen 1976 och har importerat och exporterat en hel del hundar genom åren. Tänk på att det är bra mycket dyrare att "bara" skicka en hund via flyg än att också åka med på samma flyg. Alltså om du ändå ska till Sverige, att då lägga till en hundbiljett blir mycket billigare än att skicka den själv. Läs på ordentligt på reglerna som jordbruksverket har satt upp, ännu bättre är att ha en person där berätta exakt vad som gäller för att skicka dina hundar. Du behöver bl a ha uppdaterad rabiesspruta, rabies "titer" en slags blodprov som bekräftar att hunden har antikroppar som ska vara gjort en viss tid innan avresa, en veterinärbesiktning en viss tid innan avresa (utfärdad av en godkänd veterinär som ska vara ackrediterad av nån institution, kommer ej ihåg vilken, alltså kanske inte din vanliga veterinär men den kanske kan tipsa om vem du ska vända dig till för export av hund) och sen behöver hunden ett eget pass för att resa. Tror inte att de tillåter två vuxna hundar resa i samma bur (bara mindre valpar) så du behöver två godkända flygburar i rätt storlek i förhållande till rasen. De ska kunna stå upp i buren med ett visst antal inches ovanför "ståhöjd" och kunna vända sig obehindrat. Det finns begränsningar på vilka temperaturer de skickar djur i flygfrakt, det kan ju hända att de får stå ett tag ute eller i otempererade byggnader mellan flygen. I veterinärintyget ska stå vilka temperaturer dina hundar tål. På buren brukar min syster tejpa fast ett koppel (ett enkelt där halsband och ledband är i ett om du förstår vad jag menar, för jag tror inte hunden får ha halsband på sig i buren ifall den skulle fastna), Namn, adress och telefonnummer till den person som ska hämta upp hunden, Namnet på hunden och en ziplock påse med mat. Hon skickar alltid hundar på tom mage, eftersom de lätt spyr. I buren har hon en vattenskål som häktas fast (om fraktaren godkänner det) med fruset vatten i, åtminstone håller det ett tag och skumpar inte ut vid första burflyttningen. Vissa snälla terminalmänniskor tar ut hunden och låter den röra sig och rasta vid mellanlandningar, men det sker nog inte alltid även om de säger att de ska göra det. Det kan vara bra att tejpa fast några lager med såna där absorberande papper som man kan "potty train" valpar på, i botten. Om fraktbolaget godkänner, skicka med nån välbekant och omtyckt leksak och hemmaluktande filt också. Vissa hundar blir stressade och vissa bara sover under resan, man kan aldrig veta på förhand. De reser i tempererade och tryckutjämnande utrymmen på planet. Alla hundar som min syster ha skickat har det gått bra för både fysiskt och mentalt, så det kommer nog gå fint för dina med!